tangentbord och mus till SUN server...
- Electricguy
tangentbord och mus till SUN server...
Jag har fått en SUN server. Men jag har kört fast när det gäller att koppla in mus och tangentbord...
Det är ju en kombinerad kontakt för båda delarna, En mini-DIN på 8 pinnar.
Pinouten är förljande
PIN# SIGNAL PIN# SIGNAL
1 GND 5 KYBD RCV
2 GND 6 KYBD XMT
3 +5 7 PWRN
4 MOUSE 8 +5
Är det vanligt PS/2 interface med andra betäckningar, eller är det speciella saker som ska till?
Det är ju en kombinerad kontakt för båda delarna, En mini-DIN på 8 pinnar.
Pinouten är förljande
PIN# SIGNAL PIN# SIGNAL
1 GND 5 KYBD RCV
2 GND 6 KYBD XMT
3 +5 7 PWRN
4 MOUSE 8 +5
Är det vanligt PS/2 interface med andra betäckningar, eller är det speciella saker som ska till?
Re: tangentbord och mus till SUN server...
Du kan installera maskinen via RS232 anslutning. Och sedan använda en PC via X11..
- Electricguy
Snacka om att man inte hänger med! XD Du får förklara lite tydligare...
NEJ, det är nåt HELT annat än ps/2, det är typ ett serieprotokoll men det är helt skiljt från PS/2 (PS/2 var inte ens uppfunnet när sun började med dessa..)
Försök få tag i ett riktigt tangentbord med mus.. vi slängde kartongvis av dessa på jobbet förr, men nu när jag skulle fixa ett till en kompis så hittade jag inget typ, otroligt dumt att vi verkar ha slängt allt :/ ..men det är samma tangentbord på en massa sunburkar så det borde vara ganska lätthittat.
Det blueint menar är att du kan installera maskinen helt över seriekonsol, koppla en korsad kabel mellan maskinens serieport och en terminal eller en dator med serieport och terminalprogram, ställ in på 9600bps 8N1 och installera därifrån. (faktum är att du i normalfallet inte ens ska få bild på maskinen utan anslutet tangentbord, utan tangentbord utgår maskinen ifrån att du vill använda serieporten och redirigerar allt dit.)
En riktig dator behöver inte skärm/mus och tangentbord för att installeras
Försök få tag i ett riktigt tangentbord med mus.. vi slängde kartongvis av dessa på jobbet förr, men nu när jag skulle fixa ett till en kompis så hittade jag inget typ, otroligt dumt att vi verkar ha slängt allt :/ ..men det är samma tangentbord på en massa sunburkar så det borde vara ganska lätthittat.
Det blueint menar är att du kan installera maskinen helt över seriekonsol, koppla en korsad kabel mellan maskinens serieport och en terminal eller en dator med serieport och terminalprogram, ställ in på 9600bps 8N1 och installera därifrån. (faktum är att du i normalfallet inte ens ska få bild på maskinen utan anslutet tangentbord, utan tangentbord utgår maskinen ifrån att du vill använda serieporten och redirigerar allt dit.)
En riktig dator behöver inte skärm/mus och tangentbord för att installeras
F.ö är E450 ett jävla härke till maskin, vi har haft några på jobbet och dom var hatade, otroligt feldesignade, dom är egentligen tänkta som arbetsstationer(!!) fast fick inte heta det i europa pga bullernivån, alltså såldes dom som servrar, och som det är dom allmänt korkade gjorda..
Dessutom saknar dom alla bra finesser som andra enterprise-maskiner har, exempelvis att man kan byta minne och CPU medans maskinen är i drift. (Gör om det på en PC..)
Dessutom saknar dom alla bra finesser som andra enterprise-maskiner har, exempelvis att man kan byta minne och CPU medans maskinen är i drift. (Gör om det på en PC..)
- Electricguy
Hahaha okej!
Jag funderar på att göra en case mod och stoppa i ett ATX moderkort, bara för att chassiet ser nördigt ut!
Sen kan man ju göa förvaringsskåp av hårddisk bayen.
Jag funderar på att göra en case mod och stoppa i ett ATX moderkort, bara för att chassiet ser nördigt ut!
Sen kan man ju göa förvaringsskåp av hårddisk bayen.
- Electricguy
Såg på internet att det tydligen ska gå att peta in windows XP på SUN maskinen... hmmm. verkar lite väl konstigt!
Men jag ska testa iaf innan jag bygger om den! hehe
Tvivlar starkt på att det kan gå, men man vet ju aldrig.
Men jag ska testa iaf innan jag bygger om den! hehe
Tvivlar starkt på att det kan gå, men man vet ju aldrig.
Det borde förutsätta en Windows for SPARC eller en emulator.
Man varför ? Skaffa en "PC" om du vill köra Windows.
Tänker du alls hålla på med denna kaskin så är det lika
bra att köra på riktigt. Och självklart kopplar man inte in
mus och tangentbord på en server...
Man varför ? Skaffa en "PC" om du vill köra Windows.
Tänker du alls hålla på med denna kaskin så är det lika
bra att köra på riktigt. Och självklart kopplar man inte in
mus och tangentbord på en server...
- Electricguy
Sådär. nu är den provstartad och låter som en mindre dammsugare!
Det den visar på skärmen är att den inte känner av något tangentbord och att den kör I/O över terminalen istället.
Men nu blir det nog lätt ombyggnad av den!
btw, Det funkade absolut inte med en Win XP skiva! XD
Det den visar på skärmen är att den inte känner av något tangentbord och att den kör I/O över terminalen istället.
Men nu blir det nog lätt ombyggnad av den!
btw, Det funkade absolut inte med en Win XP skiva! XD
Det är fan en hädelse att slakta riktig hårdvara för att stoppa in PC-skrot i den.
- Electricguy
Jag tycker nuvarande hårdvara är mest skrot för att man MÅSTE använda SUNs egna skräp för att ens kunna använda maskinen.
Det var så som SUN (och t.ex Digital, IBM o.s.v) såg till att man alltid hade prylar
som fungerar och som man alltid kan ta 100% ansvar/garanti mot kunden på.
Tar Microsoft ansvar för att Windows inte fungerar med ett okänt tangentbort ?
Tar Dell ansvar när deras maskin inte fungerar med ett icke-Dell tangentbord ?
Det är mycket möjligt att maskinen ändå är "mest skrot", men absolut inte av den
anledning som du tror. Du har helt enkelt inte en susning om vad du talar om.
som fungerar och som man alltid kan ta 100% ansvar/garanti mot kunden på.
Tar Microsoft ansvar för att Windows inte fungerar med ett okänt tangentbort ?
Tar Dell ansvar när deras maskin inte fungerar med ett icke-Dell tangentbord ?
Det är mycket möjligt att maskinen ändå är "mest skrot", men absolut inte av den
anledning som du tror. Du har helt enkelt inte en susning om vad du talar om.
- Electricguy
Det må så vara. Men kan man köpa passande tillbehör av SUN idag? skulle ju faktiskt vara bra om det gick...
Och ursäkta mig om jag verkar totalt dum i huvudet och n00b... Men det här är den första SUN maskinen jag någonsin har använt... eller iaf försökt.
Och ursäkta mig om jag verkar totalt dum i huvudet och n00b... Men det här är den första SUN maskinen jag någonsin har använt... eller iaf försökt.
> Men kan man köpa passande tillbehör av SUN idag?
Nej, inte *av* SUN. Du får tala med Oracle.
Men på eBay finns en hel del beg SUN utrustning.
Och det finns sannolikt lokala brookers i Sverige
som också har en del beg SUN delar...
Nej, inte *av* SUN. Du får tala med Oracle.
Men på eBay finns en hel del beg SUN utrustning.
Och det finns sannolikt lokala brookers i Sverige
som också har en del beg SUN delar...
- Electricguy
Synd att jag inte fick tillåtelse att sälja den. Dom går för ganska rejäla pengar på ebay. Om det nu är någon som vill köpa dom för så höga priser.
Jaja, den här ska bli ombyggd till något roligt och mer användbart!
Är ju inte direkt några monster prestanda på maskinen med tanke på strömåtgången.
Jaja, den här ska bli ombyggd till något roligt och mer användbart!
Är ju inte direkt några monster prestanda på maskinen med tanke på strömåtgången.