Pressa RJ45
Pressa RJ45
Jag köpte på mig 30 kontakter, har en CAT6-kabel med vita par, och en CAT6 kabel med färgade par. Jag är helt färgblind, men det är inte det som är problemet, när jag fört in kardelerna, eller vad man nu ska kalla det, så vill de gärna flytta om sig. Jag hade för avsikt att göra ett tiotal patchkablar, lyckats göra 1 på 3, vilket är helt fail.
Finns det nått lättare sätt att göra detta på?
Finns det nått lättare sätt att göra detta på?
Re: Pressa RJ45
öva och gör rätt är väl det enda, tar mig någon min eller två att göra en RJ45 kontakt, övning ger färdighet.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Övning ger färdighet, hoppas nu att du har rätt kontakter till den kabeln du använder. Det är skillnad på kontakterna för solid respektive flerkardelig kabel.
Ja det är ett elände, men som sagt så går det bättre allt eftersom.
Extra roligt är det i början när man fipplat och fått allt på plats och när man klämmer åt inser man att man satt kablarna spegelvänt.
Extra roligt är det i början när man fipplat och fått allt på plats och när man klämmer åt inser man att man satt kablarna spegelvänt.
-
Mindmapper
Jag klämmer nästan aldrig rj45-kontakter eftersom patchkabel (flerkarderlig) på lösmeter är dyrare än färdiga patchkablar med kontakter.
Visserligen finns det kontakter som går att klämma på installationskabel (enkarderlig), men kabeln måste ju iaf klamras fast eftersom ledarna går av förr eller senare om man använder installationskabeln som patchkabel. Det rätta sättet är förstås att montera ett uttag med kroneplint i varje ända och använda en kort patchkabel för att ansluta sin utrustning.
Ibland måste man ju dock klämma på en kontakt, då löser Easy-RJ45 problemet med att trådarna hoppar ur.
Enkelt förklarat så är det en vanlig kontakt som är ihålig, så man kan ta till rejält med längd på varje enskild tråd och klippa av dom efter att man crimpat kabeln. Detta gör det också enklare att undvika för mycket upptvinning av kabeln.
Visserligen finns det kontakter som går att klämma på installationskabel (enkarderlig), men kabeln måste ju iaf klamras fast eftersom ledarna går av förr eller senare om man använder installationskabeln som patchkabel. Det rätta sättet är förstås att montera ett uttag med kroneplint i varje ända och använda en kort patchkabel för att ansluta sin utrustning.
Ibland måste man ju dock klämma på en kontakt, då löser Easy-RJ45 problemet med att trådarna hoppar ur.
Enkelt förklarat så är det en vanlig kontakt som är ihålig, så man kan ta till rejält med längd på varje enskild tråd och klippa av dom efter att man crimpat kabeln. Detta gör det också enklare att undvika för mycket upptvinning av kabeln.
jag brukar skala av höljet en bit på kabeln, ordna till kardelerna så de ligger i rätt ordning och sedan klippa av överflödet i lagom längd så alla kardeler blir lika långa när de ligger i rätt ordning. sedan trycker jag kabeln mot innerväggen på kontakten när jag trycker in den så brukar de inte byta plats.
-
victor_passe
jag jobbade en sommar med att till viss del göra patchkablar.
Jag la kablarna i rätt ordning, och klämde dem mellan pekfinger och tumme och vickade så de stannade i den formen, sedan var det avbitare så alla blev lika långa och sedan på med kontakten och klämma.
Går på runt en minut per kabel när jag var som snabbast.
Jag la kablarna i rätt ordning, och klämde dem mellan pekfinger och tumme och vickade så de stannade i den formen, sedan var det avbitare så alla blev lika långa och sedan på med kontakten och klämma.
Går på runt en minut per kabel när jag var som snabbast.
var kan man köpa easy rj45 kontakter någonstans?
verkar ju skitsmart istället för att fippla med vanliga
//Ola
verkar ju skitsmart istället för att fippla med vanliga
//Ola
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ånej inte ta den enkla vägen ut
En vanlig kontakt har bättre crimpskydd och därmed mindre risk för oxidation bl.a
En vanlig kontakt har bättre crimpskydd och därmed mindre risk för oxidation bl.a
Bättre crimpskydd?
I en korrosiv miljö spelar knappast någon roll om patchkontakten är öppen i ändan eller ej, fukten kryper ju lika gärna in i uttaget. Då får man istället ha såna här kontakter:

slft: jag har en tid väntat på tillfälle att beställa easy-rj45 från usa, kanske vi ska göra ett samköp?
I en korrosiv miljö spelar knappast någon roll om patchkontakten är öppen i ändan eller ej, fukten kryper ju lika gärna in i uttaget. Då får man istället ha såna här kontakter:

slft: jag har en tid väntat på tillfälle att beställa easy-rj45 från usa, kanske vi ska göra ett samköp?
-
-=Fullmoon=-
Jag skalar de med skalkniv (sån man sätter runt kabeln och snurrar ett varv.)
Klipper bort evt tråd och X som ligger i vissa kablar.
Lägger de rätt i färgordning och böjer de försiktigt runt fingret lite så att de fastnar i samma ordning och klipper av överflödigt och pressat in så långt det går och klämmer till med tången.
Man bör ha flertrådig kabel för patchkablar men det går med solid fast det gäller att inte flytta runt de för mycket och vicka på de plus att det är inte säkert att kontakterna får en bra kontakt med fel kabel.
Klipper bort evt tråd och X som ligger i vissa kablar.
Lägger de rätt i färgordning och böjer de försiktigt runt fingret lite så att de fastnar i samma ordning och klipper av överflödigt och pressat in så långt det går och klämmer till med tången.
Man bör ha flertrådig kabel för patchkablar men det går med solid fast det gäller att inte flytta runt de för mycket och vicka på de plus att det är inte säkert att kontakterna får en bra kontakt med fel kabel.