Sök på google efter induction heater och du kommer att finna mer info där än vad som skrivits på detta forum om det, vet också att det finns ett (säkert flera) forum som har en kategori om enbart detta men kommer inte ihåg vad de hette men tror det var hv4all eller så. Att bygga just den där på 10kW som smälter järn är långt ifrån någon enkel sak och kommer att kosta en en hel del då det bla kräver speciella kondensatorer. Däremot är det förhållandevis lätt att bygga en som kan värma upp järn till curie temperaturen, inte smälta det, har gjort en sådan för en del år sedan som är bra att använda om man tex skall böja järnrör eller solida stavar som ju är mycket enklare om de är glödande.
induktansen i en spis som utgörs av själva plattan är större typ 20cm i diam och har betydligt större induktans....
att jämföra med den i filmen som är mycket mindre..
antingen är det en helt annorlunda princip eller så är frekvensen tiofalt högre?
Som jag sade innan så att göra en som värmer upp stål till dess curietemperatur är bra enklare än en som smälter stål och den som finns i spisar smälter inte stål däremot kanske man kan använd vissa av grejerna för att bygga en.
Det jag ser som intressant är om man kan få till en smidig handhållen del som kan användas som ersättare för acetylen när man behöver värma loss tex en mutter. Jag har sett det på bilverkstad men är det möjligt att bygga det själv?
En med hög effekt som kan smälta stål eller ej magnetiska material är inte så lätt ens om man har all kunskap om det och det är bra mer jobb än den jag beskrev som klarar av att glödga. Det finns dock scheman att kopiera nästan rakt av på nätet som klarar av att smälta men det är inte många som är i 10-talet kW kan jag säga som behövs som den i videon, har sett en på tror det var 5kW som mest eller så och det tog ändå tid för den att smälta stål. En på åtskilliga kW för att direkt ersätta en gassvets är inte bara bra svårare men kan kanske tom även kosta mer än en begagnad gassvets inkl tankar.
Tänkte göra en själv för något år sedan men kom rätt snart fram till det att det skulle vara för mycket jobb för de effekter som behövdes så det skrotades och gjordes istället planer på en syrgas/vätgas svets. En sådan blir bra lättare att sätta ihop och inga farliga spänningar involverande eller dylikt och kan rakt av ersätta en acetylen/syrgas svets även om värmen i lågan är aningen lägre så smälter den ändå tex stål utan problem. En stor fördel är ju att det bara använd vatten men en nackdel är förstås att man måste ha tillgång till ström men jag kommer att ha den hemma hela tiden så det är inget som ger några problem för mig.
Jo men nu behöver jag inte extremt hög temperatur för att muttern ska expandera nog för att lossna, jag vill inte skära av den eller smälta bort den
Det där med vätgas låter intressant
Det var mer ämnat till TS, såg inte direkt ditt inlägg.
Men i så fall så hade nog den där enklare som jag nämde som värmer till curietemperaturen kunnat fungera rätt bra i sådana fall måhända och är också som sagt bra enklare att tillverka och behöver inte matas med några farliga spänningar. Byggt en på lite drygt 1KW som drivs med ca 50V och den värmer i alla fall en M10 mutter på några sekunder till glödande.