555 Timer. inställningar.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ADHDMannen

555 Timer. inställningar.

Inlägg av ADHDMannen »

Hejsan! det är första gången jag postar här på forumet så jag lite osäker på var jag ska lägga denna tråd. Så jag ber om ursäkt på förhand om den är på fel plats.

Min fråga är följande: om det är möjligt att ställa in en 555 timer så den tickar lika snabbt som en vanlig sekundvisare. allstå 1 hz, Low+High=1 sekund tillsammans, Med lätttillgängliga komponenter som finns i butiker i dag. Eller finns det möjligtvis någon annan IC som kan göra det jobbet bättre?

Någon som har kunskap inom det här problemet och hur man kan lösa det bästa möjliga sätt?
Tack.
sodjan
EF Sponsor

Re: 555 Timer. inställnigar.

Inlägg av sodjan »

Hej, och välkommen.

Frågan är lite svår för oss att svara på och det beror helt
på att vi inte vet vad du menar när du säger "1 sekund" ! :-)

Det går sannolikt bra att få till "ca 1 sekund" t.ex.
Naturligstvis även du beroende på definitionen av "ca"... :-)

Däremot kan det kanske vara svårt att få till med med
mindre än 0.1 sekunds fel, eller så. I alla fall stabilt
över en lite längre tid (timmar, dagar).

Så alltså, vad menar du med "1 sekund" ?
Hur stårt fel från 1 sekund accepterar du ?

Andra sätt ! Ja det är väl en liten processor, m man vill ha
det kompakt i en krets, eller en separat kristall-oscillator
och lite fler kretsar som räknar ner till 1 sek.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hej.

Nej, du kan inte få exakt en sekund med en 555:a
Du kan få ungefär, spm Sodjan säger, med kanske 5% fel... och variation med tiden och med temperatur mm...

Ska du ha mer exakt... som en klocka, behöver du en kristall och en oscillator vars frekvens du delar tills det blir 1 Hz.

Klockkristaller (hittar du i gamla digitalur / väckarklockr mm) är ofta på 32768 Hz. Det smarta med just den frekvensen är att om du delar den med två sju gånger så får du 1 Hz. :)

Det finns flera tidigare trådar som behandlar kristalloscillatorer och frekvensdelning med hjälp av räknare.
Här hittade jag en länk: Crystal Controlled 1Hz Time Base ( Clock ).

Att börja med en processor är betydligt svårare. Det bör man nog inte ge sig på innan man har grundläggande kunskaper i elektronik, särskilt digitalteknik.
ADHDMannen

Re: 555 Timer. inställningar.

Inlägg av ADHDMannen »

Om det är noggranhet jag är ute efter ska jag då satsa på kristalloscillatorer? men hur stor är noggrannheten hos dem jämfört med en 555-timer?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Antag att du kan trimma en 555'a till 5%. En standardkristall
ligger på kanske 50 ppm. Det är en rellation 1:1000.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Alla normala klockor : köksklockor, armbandsur, klockradio, klockan i din dator etc.. använder kristall.
Vill du ha en "billig klocka" som drar sig ett par minuter i månaden köper du vilken kristall som helst.

Vill du ha en mer exakt klocka så får du välja kristall med omsorg.

Vill du att klockan inte ska dra sig mer än 1 sekund på 100 000 år så bygger du ett atomur. :D
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

jesse skrev:Klockkristaller (hittar du i gamla digitalur / väckarklockr mm) är ofta på 32768 Hz. Det smarta med just den frekvensen är att om du delar den med två sju gånger så får du 1 Hz. :)
Nu låter jag säkert dryg, men borde man inte dela med två femton gånger för att få 1? :humm:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jopp, i alla fall med min miniräknare... :-)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag räknar mycket effektivare än er, så för mig räcker det med sju gånger :badgrin: :roll: :oops:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det finns ett annat vanligt sätt att göra på. Om grejen du har är nätansluten kan du ta 50Hz från nätet och dela ner en gång med 10 och en gång med 5. Väldigt många nätanslutna klockor är konstruerade på det sättet.

I fall du vill att den ska fungera under strömavbrott är det vettigare med kristallstyrning. Annars blir klockor som går på nätet mera långtidsstabila än en kristallstyrd. Nu framgår det inte riktigt vad du vill åstadkomma med 1s informationen så detta är dom möjligheter du har så länge.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Att nätfrekvensen skulle vara så pålitlig att det skulle vara bättre än en kristalloscillator låter osannolikt. Nätfrekvensen varierar ju. Menar du att medelvärdet under lång tid alltid är 50.00000 Hz ??

Saxat från mätprotokoll: "minvärden på 49,60 Hz samt 49,63 Hz, registrerade den
9 april respektive den 13 april. Maxvärdet inträffade den 9 juli och låg på 50,26 Hz."

Så ska man mäta rätt på kort sikt så är nätspänningen ingen bra idé.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

På lång sikt har de krav på sig att vara exakta.
Naturligtvis är det svårt att vara exakt på kort sikt när belastningen på nätet ibland är låg och ibland hög. Men har de haft för låg/hög frekvens så justerar de det alltid så att det blir så bra som möjligt. Jag vet inte vilken långtidsnogrannhet de har, men du behöver inte ställa om varje månad eller år för att få rätt tid (om du inte haft strömavbrott då förstås).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Så du menar att om de kört på 49 Hz i några timmar så tar de igen det senare genom att köra 51 Hz.... :?
Det rätta borde väl vara att alltid sträva efter att ha 50.0000 Hz oavsett hur snabbt eller långsamt det gått innan?

Fast... hur går det för ADHDmannen?
Har du fått några aha-upplevelser av diskussionen?
Hade du tänkt bygga något?

Vi hjälper gärna till om du behöver mer tips. (Och så är det roligt att se hur det går!)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Så du menar att om de kört på 49 Hz i några timmar så tar de igen det senare genom att köra 51 Hz....

Varför inte ?
Sen så är det kanske mindre variationer än i ditt exempel...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

jesse skrev:Så du menar att om de kört på 49 Hz i några timmar så tar de igen det senare genom att köra 51 Hz.... :?
Det rätta borde väl vara att alltid sträva efter att ha 50.0000 Hz oavsett hur snabbt eller långsamt det gått innan?

Fast... hur går det för ADHDmannen?
Har du fått några aha-upplevelser av diskussionen?
Hade du tänkt bygga något?

Vi hjälper gärna till om du behöver mer tips. (Och så är det roligt att se hur det går!)
Som tidigare sagt så tar de igen det senare.
Naturligtvis borde det vara bäst att alltid hålla 50.00000Hz. Nu är det ju så att det finns inga reglersystem som är i princip så gott som perfekta. Tänk dig farthållaren till bilen, om den skulle vara utförd så att den inte sackade vid en kraftig uppförsbacke eller ökade vid en kraftig utförsbacke. Skulle detta måsta uppfyllas skulle förmodligen hela bilen måste konstrueras om. Undrar om det vore värt det. Eller en tempreglering som inte skulle ge över eller undertemperatur.

Kraven att hålla exakt 50Hz skulle vara omöjliga med tanke på att det är väldiga svängningar i belastning på elnätet. När industrin kör igång på morgonen blir det en stor ökning i förbrukningen och när vi stänger på eftermiddagen blir det en riktig utförsbacke.

Det finns massor med klockor somär konstruerade med den principen som jag nämnde, det finns även klockor som drivs av synkronmotorer som också är beroende av nätfrekvensen för att gå rätt.
Skriv svar