Felsökning av switchad nätdel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Felsökning av switchad nätdel

Inlägg av bos »

Då var det dags igen att felsöka en switchad nätdel. Den här gången från en digitalbox med hårddisk.

Vid påslagning av enheten blinkar / lyser frontdisplayen upp i ungefär en halvsekund för att sen slockna, on-knappen ger ingen reaktion när man trycker på den. Dock så snurrar hårddisken fortfarande, så helt död är inte nätdelen.

Jag plockade isär boxen, tog ut nätdelen och inspekterade sekundärsidan. Det ser ut att bara vara en drös LC-filter och dioder, något enklare uppbyggt än de för mig sjukt komplicerade switchnätdelar jag sett tidigare.

Utgångarna (uppmärkta på kretskortet) är 3.3V, 5V, 12V, 23V och 30V. Mätning på dessa ger, i ordning: 3.3V, 7V, 17V, 34V och 45V. Att 3.3V är korrekt fann jag lite underligt så jag snokade vidare och såg att det sitter en 3.3V-regulator precis i närheten så den delen verkar vara intakt. De övriga spänningarna följde jag bakåt och passerade LC-filter samt en diod (per volt-lina) innan jag kom till transformatorn.

Tog sen fram oscilloskopet och mätte direkt på transformatorn. Bilden nedan visar mätning på 5V-linan. Den är periodisk, men jag vet inte om utseendet på en switch-transformator ska se ut såhär.

Sammanfattningsvis gissar jag - något annat kan jag inte göra - att det är transformatorn som det har hänt något med. Det jag undrar är om någon kan bekräfta om det är en relevant gissning och att byta ut den skulle fixa problemen, eller om jag behöver läxas upp ytterligare.

Övriga tips och pekare tas tacksamt emot. Någon gång ska ju även jag lyckas lära mig switchade nätdelar... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rehnmaak

Re: Felsökning av switchad nätdel

Inlägg av rehnmaak »

Det är en flyback kan man se tydligt på skopet. Sedan brukar det inte bli så bra om utgångarna är obelastade. Jag skulle gissa att det är 5V:en som regleras och sedan hänger övriga med (hur det är kopplat kring opto-kopplaren). Koppla in lasten och mät med skopet på transformatorns utgångar.
Borre

Inlägg av Borre »

Du skulle ha mätt spänningen med nätagget inkopplat till digitalboxen, hade spänningarna varit någorlunda rätt då hade det varit lite enklare att utesluta nätagget. Det är nog rätt troligt att det är som rehnmaak skriver att spänningen är för hög när det är obelastat.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Nu har jag mätt 5V och 12V med lasten inkopplad och fotat oscilloskopet. Ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten, mobilkameran verkade lägga på nån sorts "glow" på bilderna den här gången :humm:

Jag tolkar bilderna som en bekräftelse på det rehnmaak skrev, att 5V reguljeras (fast felaktigt i det här fallet?) och de övriga har den som referens, för 12V ser ju förutom amplituden exakt likadan ut som 5V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur är DC sidans spänning vid last?

Mät om OC2 optokopplaren fungerar korrekt och får korrekt signal?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Varför jag inte mätte DC-sidan har jag ingen aning om, får skylla på regnet :(

Nu mäter jag DC-sidan när den är lastad, och då är alla spänningarna helt korrekta utom 30V (som är 32V). Kan jag utesluta nätdelen som felkälla efter detta? Ligger felet i övriga boxen så är det troligen helt över min nivå. Lite synd att behöva kasta boxen.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det ser ju fantastiskt bra ut! Jag tror inte det är fel på kragget.

Det ser för övrigt väldigt välbyggt ut med rejäla kondensatorer. Inte det vanliga kina-smäcket.
Seroster

Inlägg av Seroster »

bos skrev:Varför jag inte mätte DC-sidan har jag ingen aning om, får skylla på regnet :(

Nu mäter jag DC-sidan när den är lastad, och då är alla spänningarna helt korrekta utom 30V (som är 32V). Kan jag utesluta nätdelen som felkälla efter detta? Ligger felet i övriga boxen så är det troligen helt över min nivå. Lite synd att behöva kasta boxen.
32v är ju inom 10%, det duger.

Får du rätt spänningar ut från nätdelen är det ju förmodligen boxen det är fel på, kolla och se att det inte finns något som ser väldigt uppenbart grillat ut.
Kanske en bild på det kortet med?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Hårddiskfel är vanligt på vissa modeller. Har du googlat modellen?
Freezer7Pro

Inlägg av Freezer7Pro »

Jag skulle mäta rippelmängden på DC-spänningarna innan jag utesluter nätdelen helt. Även om nätdelen, som rehnmaak sa, ser välbyggd ut, så ser i alla fall märket på primärkondingen inte ut att vara av bästa sort.
Skriv svar