Tips på trådlös sändare och mottagare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Selpix

Tips på trådlös sändare och mottagare?

Inlägg av Selpix »

Tja!

Håller på att bygga en trådlös styrning till min mp3-spelare. Allt är i princip klart , men jag behöver nån typ av enkelriktad kommunikation mellan fjärrkontroll och mp3-spelaren.

Kollade in bluetooth först men efter att ha hört att de ska vara mer eller mindre ett helvete så dog den idén.

Kollade därefter in Rf på 433 MHz vilket verkar vara bra. Vet att det finns moduler på kjell men hört att de ska var dåliga. Men de kanske räcker med mina krav (~10m räckvidd)?

Beställer gärna inte från utlandet då jag inte har något bra kredit/betal-kort.

Så tips på billiga bra moduler (eller kanske annan kommunikation?) tas gärna emot :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Acal har moduler från LPRS som är ytterst trevliga och de billigaste jag har hittat, räckvidd upp till 300m, kan ställas vid att ställa sändareffekt.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Kollade upp:

Easy radio 433-4MHz transmitter LPRS artikelnummer: ER400TS-02

och

Easy-radio 433-4MHz receiver LPRS artikelnummer: ER400RS-02

Verkar väldigt trevliga måste jag säga!

Kontaktade också Acal om priser, lägger upp de här ifall nån annan är intresserad!

ER400TS-02, SEK 140:-/st + moms

ER400RS-02, SEK 260:-/st + moms

Tack för tipset Icecap!
JJ

Inlägg av JJ »

Jag är (förhoppningsvis snart) i samma läge som du. Denhär tycker jag verkar intressant:

http://www.jelu.se/shop/index.php?cPath ... 358a443afe
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

eller så köper du trådlös ringklocka och snor modulerna ur den - blir billigare än kjell iaf... och funkar lika bra
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

bengt-re > Javisst! Det är ju en bra idé. Ska inhandla några sådana så fort jag får tid :)
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Jag har just beställt ett par såna här från JULA. Förhoppningsvis ska det gå bra att modda dessa.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

tror att den där jula-prylen bör gå bra - var någon som för några månder lade upp en fin bildserie med noggrann dissikering av en trådlös ringklocka - sök och du hittar säkert det.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur är det med sådana här "allmänna" moduler som finns i just sådan här grejer, ligger alla på/runt 433Mhz bandet?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

alla lagliga tror jag iaf. har för mig att det finns något till fritt band, men tror nästan allt ligger på 433-MHz bandet oaktat om det är fjärrlarm till bil, trådlösa ringklockor eller vad det än är.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Var och köpte ett par trådlösa ringklockor på jula idag :D

Dissikerade dem och fotade:

Här är en bild på mottagarens ovansida (de avklippta sladdarna är till den irriterande högtalaren som spelar "ding dong" ljudet ;) )
Bild

Mottagarens undersida
Bild

Sändaren
Bild

Sändaren verkar ha en vanlig 4 pinnars modul. Men jag kan däremot inte urskilja vad som är själva modulen hos mottagaren.

Någon som vet?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mottagaren är vid den trimbara spolen bara en slinga en diod och en transistor på dom simplaste modellerna , sedan går det vidare till en lågfrekvensförstärkare om jag inte minns helt fel
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har experimenterat lite med det där... ben 4 på 4069:an på mottagaren är kopplad till ingången på HX2262 (avkodaren) och där kan man ta ut datasignalen.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Kopplade in mig på pinne 4 nu och mycket riktigt så får jag data därifrån.

Men får bara ut en massa konstiga tecken, antagligen pga felinställd baudrate, stoppbitar etc.. Men jag har provat massor av lägen utan någon förbättring.

PHermansson > hur har du gjort?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Datan är inte vanlig "n81", den stora krets är en kod/dekod krets med 8 steg om 3 nivåer enligt lödbyglarna (lödd ena sidan, lödd andra sidan, olödd), det ger 6561 koder vilket motsvarer 13 bitar + 1 startbit skulle jag tro.
Skriv svar