Hej!
Jag undrar om det finns några problem i att koppla en LED driver och en adapter till samma eluttag? Bakgrunden till min fråga är att jag ska driva en panel av LEDs (36st) av LED driver, men har inte watt kvar till att driva vanliga 12 V datorfläktar.
LED driver: input: 100-264vAC 50/60HZ
Output: DC70-126V
output:
IF: 310mA+/-5%
Adapter och LED driver i samma eluttag
Re: Adapter och LED driver i samma eluttag
Om det rör sig om 36 st vita 1W LED kommer spänningen att hamna på runt 120V vilket passar utmärkt med drivern.
Din fråga är mycket otydlig: vilket uttag menar du?
Att du "inte har watt kvar till att driva" är också fel, du har varken ström eller spänning vilket sammantaget bliver effekt som mäts i Watt.
Men du har aldrig haft 12V med LED-drivern ju så det kan inte vara det du menar och då kommer frågan: vilket uttag?
Är det 230V "gristrynan" är det bara att plugga in en 12V adapter av lämplig storlek och driva fläkten med den. Ett 230V uttag avsäkrat till 6A kan belastas med (230V * 6A =) 1380W (inte w!) och om du har 36 st 1W LED blir det runt 36W + förlusten i drivern så en datorfläkt skulle du rikligt kunde driva.
Din fråga är mycket otydlig: vilket uttag menar du?
Att du "inte har watt kvar till att driva" är också fel, du har varken ström eller spänning vilket sammantaget bliver effekt som mäts i Watt.
Men du har aldrig haft 12V med LED-drivern ju så det kan inte vara det du menar och då kommer frågan: vilket uttag?
Är det 230V "gristrynan" är det bara att plugga in en 12V adapter av lämplig storlek och driva fläkten med den. Ett 230V uttag avsäkrat till 6A kan belastas med (230V * 6A =) 1380W (inte w!) och om du har 36 st 1W LED blir det runt 36W + förlusten i drivern så en datorfläkt skulle du rikligt kunde driva.
Om du inte har en grenkontakt blir det svårt att koppla LED-driver och adapter i samma eluttag. Givet att du med eluttag menar ett uttag i väggen där det är 220V från elnätet. Rent elektriskt är det inga problem eftersom det oftast sitter en 6 amper säkring "bakom eluttaget".
Vad du avser med "watt kvar" lämnar jag därhän eftersom du redan fått svar på detta.
Vad du avser med "watt kvar" lämnar jag därhän eftersom du redan fått svar på detta.
Såg nu att jag råkade starta tråden felaktigt, finns en tråd som innehåller mycket mer information i kategorin optokomponenter.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =6&t=52776
Fortsätt gärna där
Tack för de snabba svaren
Jag svarar på era frågor här, men svara gärna i den andra tråden.
Uttaget menar jag gristrynet 230 V i väggen. Självklart stoppar jag inte två kontakter i ett uttag om det är det ni tror, utan kopplar adaptern och drivaren i en gemensam sladd som sedan går tilll ett uttag, vilket jag tror också Icecap menade i slutet av sin post.
Kan en moderator fixa till detta misstag?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =6&t=52776
Fortsätt gärna där

Tack för de snabba svaren
Jag svarar på era frågor här, men svara gärna i den andra tråden.
Uttaget menar jag gristrynet 230 V i väggen. Självklart stoppar jag inte två kontakter i ett uttag om det är det ni tror, utan kopplar adaptern och drivaren i en gemensam sladd som sedan går tilll ett uttag, vilket jag tror också Icecap menade i slutet av sin post.
Kan en moderator fixa till detta misstag?