Fjärrströmbrytare - finjustera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MammaMumin

Fjärrströmbrytare - finjustera?

Inlägg av MammaMumin »

Köpte ett gäng fjärrströmbrytare för något år sedan på Classes. En av dem fungerade bedrövligt dåligt, höll man fjärren mot "mottagaren" så funkade den acceptabelt men var helt värdelös på avstånd. Öppnade den idag för att göra ett sista försök att fixa till den och det sitter en "ring", längst upp till vänster på bilden, som jag antar är någon sorts antenn (noll koll på detta så...).

I mitten av ringen (på kretskortet) är det ett spår. En finjustering tänkte jag (noll koll) och satte i en liten mejsel och vred en aning åt vänster. Provade och den funkade inte alls. Vred åt höger och samma sak. Vred tillbaks till ursprungsläget och nu funkar den helt klanderfritt, även på längre avstånd.

Fråga: är det lilla spåret till för att finjustera... eller?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Fjärrströmbrytare - finjustera?

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser ut som en liten trimkondensator i mina ögon, så visst kan den vara för det!

Samma princip som på en vanlig FM-radio, frekvensväljaren är en trimkondensator (Eller vridkondensator, i princip samma sak), och när man är "nära" rätt frekvens får man ljud, men dåligt, när man träffar det lilla läget som är rätt får man bra (brusfritt) ljud, samma sak här, lite fel inställning på den trimkondensatorn så fungerar det, men dåligt, när den är precis rätt så fungerar det bra!
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Ok, bra att veta. Man tycker ju att det borde vara hyfsat bra justerat från fabrik men det sitter väl ett antal uselt betalda asiater som gör jobbet i ett alldeles för högt (osunt) tempo. Kan jag tänka mig. Eller?

Detta är tydligen tillverkaren: http://www.everflourish.com.cn/about14.ASP
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

De justeras säkert i fabrik, men som med allt annat så blir det en och annan "miss" vid tillverkningen, kan säkert vara en underbetald asiat som råkat vrida lite fel på något håll, eller så kan det vara så att den fått en liten smäll någon gång, det är inte omöjligt att sådant förändrar på detta vis, speciellt inte på billiga kinaprodukter. :)

Det kan ju mycket väl vara så att en på hundra tusen kan lämna fabriken felaktig, och du hade oturen att få just den.
Skriv svar