Vattentät badleksak!
Re: Vattentät badleksak!
Lysdiod som tänds i mörker:

http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm#sensors
Nu kommer en flaska att pressa ihop kraftigt av vattentrycket om den är mjuk. Så en tryckströmbrytare funkar inte om vattentrycket kan "trycka" på den. En vipp-brytare är troligen bättre.
En klassiker är att använda en magnet genom plasthöljet.
Vanligt kranvatten har en resistans på flera Mohm /cm så stoppar man elektroniken i en plastpåse med kranvatten så blir den inte kortsluten. Totalt emun mot trycket. Dock kan den bli skadad på andra sätt.
Flame-varning. Är det grumligt vatten så kan ju en billig laserpekare vara kul.

http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm#sensors
Nu kommer en flaska att pressa ihop kraftigt av vattentrycket om den är mjuk. Så en tryckströmbrytare funkar inte om vattentrycket kan "trycka" på den. En vipp-brytare är troligen bättre.
En klassiker är att använda en magnet genom plasthöljet.
Vanligt kranvatten har en resistans på flera Mohm /cm så stoppar man elektroniken i en plastpåse med kranvatten så blir den inte kortsluten. Totalt emun mot trycket. Dock kan den bli skadad på andra sätt.
Flame-varning. Är det grumligt vatten så kan ju en billig laserpekare vara kul.
jag skulle ha matat den via ett brytande tungelementrelä, för att stänga av så sätter man på typ ett gummiband med en magnet på eller liknande.
Alternativet är ju att ha nåt som känner av när korken skruvas på som nån skrev, men det vill man kanske inte göra för ofta om den ska vara tät ?
Alternativet är ju att ha nåt som känner av när korken skruvas på som nån skrev, men det vill man kanske inte göra för ofta om den ska vara tät ?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ta en billig solcellslampa för trädgården typ 3 för 99:-
så kan du ju ladda den uppe och så lyser den (kanske) då du slänger i den
(inne i en flaska) så är problemet med att starta den löst
Ett helt oseriöst alternativ: ett bilbatteri + lysdiod. Lyser garanterat länge, sjunker som en sten samt är en riktig kraftsport att få upp igen
Swech
så kan du ju ladda den uppe och så lyser den (kanske) då du slänger i den
(inne i en flaska) så är problemet med att starta den löst
Ett helt oseriöst alternativ: ett bilbatteri + lysdiod. Lyser garanterat länge, sjunker som en sten samt är en riktig kraftsport att få upp igen
Swech
Två funderingar, borde inte all vikt vara samlad närmast korken, då kan den lysa med "hela" botten.
Batteriröret borde hjälpa till vid ingjutning av vikterna.
två genomgående, tätade skruv som mäter vattnets resistans, kasta i för att tända, torka av för att släcka.
Kanske ska den avge en ljudsignal efter en viss tid, förvisso drar den mer ström då, men ändå.
Batteriröret borde hjälpa till vid ingjutning av vikterna.
två genomgående, tätade skruv som mäter vattnets resistans, kasta i för att tända, torka av för att släcka.
Kanske ska den avge en ljudsignal efter en viss tid, förvisso drar den mer ström då, men ändå.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Rubriken gav mig helt fel associationer. Don som sett Pedro Almodovars film Bind mig älska mig vet vad jag syftar på.
Härligt! Gillar hur folk spånar vidare på denna idé! Riktigt roligt att läsa om folks lösningar.
@Ulf min tanke var först också att det skulle lysa i botten av flaskan för att få ut så mycket ljus som möjligt!
@Swech Din tanke med solceller måste jag säga är högintressant. Skulle man kunna få den att lysa ett tag därefter skulle det vara perfekt.
Skulle man ha en strömbrytare tycker jag tanken med en magnet man sätter fast med ett band runt för att hålla den avstängd låter väldigt smart. Lätt att stänga av och behöver inte oroa sig att elektroniken blir blöt.
Så en plastpåse med elektroniken i och sen fylla upp resten med kranvatten skulle alltså funka? Sånna fall måste det vara bland det enklaste sättet att sänka flaskan på.
Får kanske bygga ihop lite olika varianter av denna badleksak och se vilken som funkar bäst! men som sagt riktigt roligt med alla idéer!
@Ulf min tanke var först också att det skulle lysa i botten av flaskan för att få ut så mycket ljus som möjligt!
@Swech Din tanke med solceller måste jag säga är högintressant. Skulle man kunna få den att lysa ett tag därefter skulle det vara perfekt.
Skulle man ha en strömbrytare tycker jag tanken med en magnet man sätter fast med ett band runt för att hålla den avstängd låter väldigt smart. Lätt att stänga av och behöver inte oroa sig att elektroniken blir blöt.
Så en plastpåse med elektroniken i och sen fylla upp resten med kranvatten skulle alltså funka? Sånna fall måste det vara bland det enklaste sättet att sänka flaskan på.
Får kanske bygga ihop lite olika varianter av denna badleksak och se vilken som funkar bäst! men som sagt riktigt roligt med alla idéer!
Blyhagel kan finnas i fiskebutiker men där det finns dykutrustning finns blyhagel definitivt. Men annars kan man ju blanda lite cement och hälla i botten på flaskan också. Nackdelen är väl att man får fylla nästan halva flaskan för att den ska sjunka (jämfört med typ en 11:e-del om man har bly). Fast man kan ju ha elektroniken i en plastpåse och fylla runtom med cement (se till att lysdioderna är vid kanten av flaskan bara).
För brytare skulle jag använda ett tungelement och magnet. Vattentäta strömbrytare är så dyra... och onödigt krångliga. Är väl bäst att hålla den billig och lättbyggd så man slipper bli för ledsen när man inte hittar den igen...
För brytare skulle jag använda ett tungelement och magnet. Vattentäta strömbrytare är så dyra... och onödigt krångliga. Är väl bäst att hålla den billig och lättbyggd så man slipper bli för ledsen när man inte hittar den igen...
-
Skippa blyhaglet, det är visserligen bland det bästa du kan använda men, men.
Vanlig enkel gråsten gör jobbet nästan lika bra, väg upp en vikt som motsvarar volymen, öka med 10% häl i, häl sen på ett härdande lim så är det klart.
Med vanlig sten eller grus så fylls flaskan till ca en tredjedel.
Vanlig enkel gråsten gör jobbet nästan lika bra, väg upp en vikt som motsvarar volymen, öka med 10% häl i, häl sen på ett härdande lim så är det klart.
Med vanlig sten eller grus så fylls flaskan till ca en tredjedel.