Mach3 Mill Screen - idé .. typ en början iaf.
Mach3 Mill Screen - idé .. typ en början iaf.
Satt o leta efter en Mach3 screen här men hitta aldrig ngn som jag vart riktigt nöjd med.. Så well jag började göra en egen.. Här är ett första utkast..
Mothugg önskas.. Konstruktiva såna. - och notera detta är inte på långa vägar färdigt.. Detta är resultatet av 40min i photoshop
Mothugg önskas.. Konstruktiva såna. - och notera detta är inte på långa vägar färdigt.. Detta är resultatet av 40min i photoshop
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Mach3 Mill Screen - idé .. typ en början iaf.
Ska du göra flash screens av detta sen eller?
Ja fick det o fungera med bitmaps, men flash screens e kanske bättre om man vill göra ngt fränare?
Just nu grejjar med "machscreen" de där gratis programmet som ngn tysk gjort. =)
Just nu grejjar med "machscreen" de där gratis programmet som ngn tysk gjort. =)
Kanske ska inflika jag jobbar som webdesigner och programmerare på en större media koncern - så känns rätt hemma o mecka runt med gränssnitt. =)
- tecno
- Kontakt:
Den programvaran som 'tysken' har gjort är riktigt bra sägs det av de som labbar med egna alster.
Måhända att jag behöver göra om TURN screens till 800x600 Touch anpassade längre fram och då är det nog den programvaran som gäller för min del.
Ska bli kul att se vad du kan åstadkomma.
Måhända att jag behöver göra om TURN screens till 800x600 Touch anpassade längre fram och då är det nog den programvaran som gäller för min del.
Ska bli kul att se vad du kan åstadkomma.
Ja jag siktar på en 1280x1024 - 19" skärm jag hade stog o skräpa, så funderade på hur mkt jag kunde packa in på samma screen utan o kluttra det för mkt och se till att gcoden och toolpathen blir väl överskådlig..
800x600 touch, skulle ja nog lägga upp lite annorlunda dock, begränsat utrymme o tänker man ur användbarhetssynvinkel så vill man jue dock inte hoppa mellan olika screens för mkt. så kan nog bli en utmaning. =)
800x600 touch, skulle ja nog lägga upp lite annorlunda dock, begränsat utrymme o tänker man ur användbarhetssynvinkel så vill man jue dock inte hoppa mellan olika screens för mkt. så kan nog bli en utmaning. =)
- tecno
- Kontakt:
Den finns ju i 1024x768 och med auto skalning så går det ju att använda men lite kluttrigt blir det.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9&start=30
mitt på sidan så ser du min plan på ombyggnation, har dock fått tag på 12" skärm istället för 8" som jag skissade på först.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9&start=30
mitt på sidan så ser du min plan på ombyggnation, har dock fått tag på 12" skärm istället för 8" som jag skissade på först.
Ja de där såg jue onekligen smidigt ut.
Blomkvist svarv e jue en klassiker, är jue en firma här på byn som tillverkar alla reservdelar och har "patentet" på dom eller vad man ska säga. =)
Men ja ett skåp på de där viset e jue smidigt, just att den e lite lägre och vinklad gör jue i och urlastning enklare om man nu skulle behöva spänna upp något tyngre.
Men frågan e jue när man har en sån tight skärmyta om du behöver t.ex se förhandsvisningen på skärkoden, då är det väl nästan viktigare och se den fortlöpande gkoden och ha stora tydliga "finger" vänliga knappar för grundläggande manövrering och joggning.?
Blomkvist svarv e jue en klassiker, är jue en firma här på byn som tillverkar alla reservdelar och har "patentet" på dom eller vad man ska säga. =)
Men ja ett skåp på de där viset e jue smidigt, just att den e lite lägre och vinklad gör jue i och urlastning enklare om man nu skulle behöva spänna upp något tyngre.
Men frågan e jue när man har en sån tight skärmyta om du behöver t.ex se förhandsvisningen på skärkoden, då är det väl nästan viktigare och se den fortlöpande gkoden och ha stora tydliga "finger" vänliga knappar för grundläggande manövrering och joggning.?
- tecno
- Kontakt:
Det roliga är att de inte känner till min CNC3000 maskin hos Bergströms, de har ingen dokumentation alls på denna modellen. Helt klart en 'udda' maskin med f-bannat bra byggd
Många varianter på temat finns ute på nätet men jag får se vad det blir för variant jag ska ha sen.

Många varianter på temat finns ute på nätet men jag får se vad det blir för variant jag ska ha sen.
haha, jo de kan jag faktiskt tänka mig, den gamla farbrorn som starta Bergströms finns jue inte kvar i livet längre, o han hade fan allt i huvvet.
han som har det nu slår lite i pärmar o kataloger o finns det inte med där så finns det inte.. =)
Men ska nog satsa på en blomkvist svarv jag med här i nästa köprunda, sen om ja hittar en CNC3000, e jag lite skeptisk till .;D
han som har det nu slår lite i pärmar o kataloger o finns det inte med där så finns det inte.. =)
Men ska nog satsa på en blomkvist svarv jag med här i nästa köprunda, sen om ja hittar en CNC3000, e jag lite skeptisk till .;D
- tecno
- Kontakt:
Så kan det bli när de äldre faller av en efter en. Det fina i kråksången är ju att det sitter en Bergström 0 och det nytt att få tag på samt en enklare hobby variant som de köper in från Kina troligen.
CNC-3000 kan nog bli fasen så svårt att få tag på, finns en del ut i buskarna ombyggda till Mach3 styrning. Men rätt pengar så kanske någon vill släppa sin klenod, jag gör det inte! för allt smör i småland som det brukar sägas.
CNC-3000 kan nog bli fasen så svårt att få tag på, finns en del ut i buskarna ombyggda till Mach3 styrning. Men rätt pengar så kanske någon vill släppa sin klenod, jag gör det inte! för allt smör i småland som det brukar sägas.
- ElectricMan
- Kontakt:
Blev det nåt av det här? Söker en "screen" för 1280x1024...
- tecno
- Kontakt:
Vad är det för fel på standard med autoscale?
- ElectricMan
- Kontakt:
Kollade runt i Mach3 men hittade ingen sån inställning, var finns den? 

- tecno
- Kontakt:
Config > General Config > Screen control nere till höger