Skitvarm PIC dansar på mina NERVER !!!!!
Re: Skitvarm PIC dansar på mina NERVER !!!!!
Jag har 100 nF kondensatorer som ja använder vid programmering mellan PICKIT2 och PIC:en. Så ja har inga problem att sätta dit en kondensator till. Och till Spänningsregulatorn har jag en 330 nF kondensator kopplade mellan källa och jord enligt dess datablad. Sen undrar ja om man ska ha ett motstånd seriellt med dioderna för att minska strömmen genom dioden eller kan man strunta i de om man har en spänningstålig diod?? (har dioder utrustade för 3 ampare och 400 volts tålighet i motsatt riktning).
Nej koppla dem direkt över motorerna, så som H.O schema visar.
Jag är nästan säker på detta men vill ändå fråga för att vara på den säkra sidan. Kan ja använda PNP transistorer enligt den koppling du gett mig, bara att ja vänder på Collector och Emitter samt att det nu är nollan som får motorerna att snurra. (har nämligen bara oanvända PNP transistorer kvar och vill använda helt nya komponenter så ja kan utesluta att annat skit är trasigt)
Nej, då får du samma problem som innan - fast tvärt om.
För att transitorn ska stänga helt måste då spänningen på dess bas vara ungefär samma som den på emittern. Om du matar in 9V på emittern och bara har 5V på basen så kommer transistorn alltid vara "till" - så det funkar inte. Om du däremot kan köra motorerna på 5V så är det OK.
Du får väl kontrollmäta dina NPN transitorer. Sätt din multimeter på diod-test och mät mellan bas och emitter (positiv mätsladd på bas) - där ska intrumentet visa ~0.7V. Sen mäter du mellan bas och kollektor, även där ska intrumentet visa ~0.7V. Till sist mäter du mellan kollektor och emitter, där ska intrumentet inte registera något alls ("oändligt") oavsett vilket håll du mäter på.
För att transitorn ska stänga helt måste då spänningen på dess bas vara ungefär samma som den på emittern. Om du matar in 9V på emittern och bara har 5V på basen så kommer transistorn alltid vara "till" - så det funkar inte. Om du däremot kan köra motorerna på 5V så är det OK.
Du får väl kontrollmäta dina NPN transitorer. Sätt din multimeter på diod-test och mät mellan bas och emitter (positiv mätsladd på bas) - där ska intrumentet visa ~0.7V. Sen mäter du mellan bas och kollektor, även där ska intrumentet visa ~0.7V. Till sist mäter du mellan kollektor och emitter, där ska intrumentet inte registera något alls ("oändligt") oavsett vilket håll du mäter på.
Eller ersätt transistorerna med ett par sådana här:
http://www.tradera.com/5-st-4-unit-80V- ... _137319692
http://www.tradera.com/5-st-4-unit-80V- ... _137319692