Labbagg 0-25V 0-7A (äntligen FÄRDIGT!)
Re: Labbagg 0-25v 0-7A (äntligen FÄRDIGT!)
Mycket snyggt aggregat som pryder sin plats på labbänken! Well Done! 

Jätte imponerad
Nu blev jag sugen att bygga om mitt hemgjorda agg

Nu blev jag sugen att bygga om mitt hemgjorda agg

Ett mycket snyggt bygge, frontpanelen gillar jag speciellt (spelar ingen roll om det är på svenska eller engelska). Blir onekligen sugen på att snickra själv, men det är det där med tiden, fast fundera går ju.
Ett labagg är ju oftast ganska stort och tar duktig plats på bänken, som oftast är alldeles för liten.
En vanlig lösning är att man då lyfter upp agget på en hylla ovanför. Problemet då är att man måste titta upp eller lyfta upp armarna ideligen om man ska justera eller hålla koll.
Skulle lösningen kunna vara en liten nätt fjärrlåda med displayer, rattar och knappar som man kan ha på bänken, förvisso troligen kabelansluten, men det sparar ändå utrymme. Givetvis ska agget funka som vanligt utan denna fjärrkontroll.
Ja det vara bara lite eget spånande, för det här bygget gör att man vill snickra, kanske är det någon som löst detta redan!
Ett labagg är ju oftast ganska stort och tar duktig plats på bänken, som oftast är alldeles för liten.
En vanlig lösning är att man då lyfter upp agget på en hylla ovanför. Problemet då är att man måste titta upp eller lyfta upp armarna ideligen om man ska justera eller hålla koll.
Skulle lösningen kunna vara en liten nätt fjärrlåda med displayer, rattar och knappar som man kan ha på bänken, förvisso troligen kabelansluten, men det sparar ändå utrymme. Givetvis ska agget funka som vanligt utan denna fjärrkontroll.
Ja det vara bara lite eget spånande, för det här bygget gör att man vill snickra, kanske är det någon som löst detta redan!
- Electricguy
Hmm, ingen dum ide!
Ha en låda under bänken och sen bara en lös panel... Mycket intressant!
Måste bygga nåt sån nån gång!
Ha en låda under bänken och sen bara en lös panel... Mycket intressant!
Måste bygga nåt sån nån gång!

Finns ju gott om fjärrstyrda labbaggregat, jag har flera st som går att justera på distans med en kabel och en potentiometer
- Electricguy
Åh fasen. Det har jag aldrig sett förut!
Men det är ju mycket roligare att bygga själv!
Men det är ju mycket roligare att bygga själv!

Det jag tänkte var inte bara att fjärrstyra utan i princip att låddan på arbetsbänken är i stort sett en kopia av fronten på agget (med displayer och knappar), fast kanske bara ett par cm djup. Kanske skulle den väga lika mycket som hela agget för att inte fara runt.
- Electricguy
Var precis så jag tänkte också.
Bara en potentiometer i en låda är ju inge kul.
Bara en potentiometer i en låda är ju inge kul.
Hmm, jag har ett gammalt agg från Kjelle med analoga mätare, fungerar utmärkt för det jag använder det till (just nu dammsamlare), tid, tid, tid. Sugen blev man... .
- Klas-Kenny
En låda som bara är ett par cm djup skulle man ju kunna hänga på väggen precis över bänken annars, så slipper man att den tar någon yta alls, men är ändå väldigt lättåtkomlig
Den varianten hade jag tänkt mig på mitt eventuella framtida labbaggsbygge (Som än är i tidig planerings- och komponenthamstringsfas)

Den varianten hade jag tänkt mig på mitt eventuella framtida labbaggsbygge (Som än är i tidig planerings- och komponenthamstringsfas)

GPIB stand alone controll kanske. Dvs en liten låda som kan styra via GPIB. Man måste ju dock se till att sitt instrument kan GPIB först.
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE-488
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE-488