Trasig SAAB-display, indentifiera Transistor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Trasig SAAB-display, indentifiera Transistor
Då SAAB tydligen inte kan göra vettiga displayer har även displayen i hans "nya" 9-3 av 2002 års modell gått sönder.
När han en dag startade bilen så bestämde sig displayenheten ovanpå instrumentbrädan för att släppa ut delar av sin blåa rök, detta leder till att backlighten startar men inget annat.
Efter att ha monterat ut densamma så ser man ganska fort problemet, en tantal har bestämt sig för att byta färg till brun/svart och en trissa(?) har bestämt sig för att där ska vara kortslutning.
Jag misstänker att en spänningsspik har dödad tantalen som dragit med sig trissan då denna är kortsluten gate/drain.
Mitt problem är att jag inte kan identifiera trissan, den är märkt:
3355
(IRFs logga) 234A
IRF234 finns men är i TO3-kapsel vilket detta inte är, denna är mer D-PAK eller D2-PAK.
EDIT: 235 stod det ju
När han en dag startade bilen så bestämde sig displayenheten ovanpå instrumentbrädan för att släppa ut delar av sin blåa rök, detta leder till att backlighten startar men inget annat.
Efter att ha monterat ut densamma så ser man ganska fort problemet, en tantal har bestämt sig för att byta färg till brun/svart och en trissa(?) har bestämt sig för att där ska vara kortslutning.
Jag misstänker att en spänningsspik har dödad tantalen som dragit med sig trissan då denna är kortsluten gate/drain.
Mitt problem är att jag inte kan identifiera trissan, den är märkt:
3355
(IRFs logga) 234A
IRF234 finns men är i TO3-kapsel vilket detta inte är, denna är mer D-PAK eller D2-PAK.
EDIT: 235 stod det ju
Senast redigerad av 13th.Marine 8 augusti 2011, 15:15:59, redigerad totalt 1 gång.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Trasig SAAB-display, indentifiera Transistor
Det ser rimligt ut, undrar var jag hittar en sån bara =)
-
-=Fullmoon=-
Inget som hjälper dig men på dessa äldre displayer så är det vanligt att flera rader bara 'dör' Åtgärdas med att skruva loss och löda om eller ta ett varmt strykjärn ett par gånger över plastfilmen. Funkade perfekt för ett par dåvarande klasskompisar som hade varsin Saab.
Den mosfeten ser inte ut att ha några speciella egenskaper så du kan nog utan problem hitta en lämplig ersättare hos Elfa.
IRFR13N20DPBF på Elfa 71-384-64
200V 9.5A 0.235ohm jämfört med 250V 6.6A 0.45ohm på IRFR234
Den höga spänningen är nog för att tåla spänningsspikar. 200V är högsta spänningen som Elfa har i D-PAK
200V 9.5A 0.235ohm jämfört med 250V 6.6A 0.45ohm på IRFR234
Den höga spänningen är nog för att tåla spänningsspikar. 200V är högsta spänningen som Elfa har i D-PAK
Enheten kallas SID, googla på det
..fast dom nya SID'arna man köper ska inte ha dessa problem tror jag.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Ni menar som i denna tråd? =) http://elektronikforumet.com/forum/view ... ID#p212054
Ska se om jag inte har någon random FET liggandes i en låda och testa.
Ska se om jag inte har någon random FET liggandes i en låda och testa.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Tur att man ser så bra, 235 står det nu när jag kollar