A/D omvandlare till dator?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Niklas!

A/D omvandlare till dator?

Inlägg av Niklas! »

Jag har problem med att mitt oscilloskop bara lämnar 8 bitar i vertikal upplösning, så jag funderar på om det finns en bra separat A/D omvandlare som man kan koppla in till datorn för att kunna analysera mätvärdena. Jag tänkte att det bör vara minst 12 bitar, men problemet är också att jag egentligen vill kolla på frekvenser upp till 1 MHz, eller åtminstone 500 kHz, som jag får ut på oscilloskopet nu. Ett annat problem med oscilloskopet är att jag vill titta på en hel signal som är ett par ms lång, så min samplingsfrekvens blir "bara" 1MS/s.
Har letat på nätet, men ärligt talat vet jag knappt vad det är jag letar efter, eller åtminstone vad jag ska söka efter. :?

Som övrig information kan jag säga att vi tittar på akustisk emission med hjälp av ett piezoelektriskt element, och bygger en applikation för detta i labview.

Så jag vill alltså ha en häftig A/D omvandlare jag kan koppla till min dator för att skapa en fil som jag kan analysera.
Någon som har nåt tips?
Tack!
bearing

Re: A/D omvandlare till dator?

Inlägg av bearing »

Varför behöver du mäta signalen med så hög upplösning?

Oscilloskop brukar inte ha högre än 8 bitars vertikal upplösning.
Inte ens det här har mer än 8 bitar vertikalt. AD-omvandlarna i oscilloskop är av en typ som omvandlar snabbt, fast inte med så hög noggrannhet.

Har sett ljudkort med 24bit och 192kSPS, fast det duger ju inte för dina krav.

Är signalen 500kHz, eller vill du kunna se brus/övertoner med den frekvensen? ifall det är brus/övertonerna som är intressanta, och anledningen till att du vill ha hög upplösning, kanske du kan högpassfiltrera signalen och köra in den på oscilloskopets ena kanal, samt visa originalsignalen på oscilloskopets andra kanal som referens.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm , inte helt lätt, kan du skriva dina egna programm och göra rätt kretskort själv?

det finns ju gott om ad omvandlare som klarar det hela, men sedan ska ju resten till

i och för sig har jag lyckas få upp 16 bitars omvandling i 40 ks med isakort och quickbasic, så det behövs inte såå mycket bättre saker
Niklas!

Inlägg av Niklas! »

Tack för era svar!
Anledningen är att vi ska försöka hitta samband mellan likartade signaler och även hitta distinkta skillnader mellan andra. Rent experimentiellt skulle man kunna säga. Vad jag vet är att för andra material så uppkommer det specifika frekvenser till åtminstone 250 kHz. Så om det skulle finnas signal runt 500 kHz vill jag inte missa den, även om det är låg amplitud.

Smart tänkt med högpassfiltret, det är ju ett ganska bra alternativ.

Enklare program kan jag skriva, och tanken är att lära mig mer sånt framöver, så det är inget hinder. Göra egna kretskort är väl lite svårare..

Vad jag tänkte i min vildaste fantasi var att slippa kladda med oscilloscopet (kommunikationen mellan det och datorn är lite haltande), det skulle finnas en sån bra ADC jag behöver, koppla ett snabbt minne där på, löda allt på ett kort som skickar data (ev en färdig fil?) över USB till datorn och voila =) Är det bara önsketänkande?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Niklas! skrev:Jag har problem med att mitt oscilloskop bara lämnar 8 bitar i vertikal upplösning, så jag funderar på om det finns en bra separat A/D omvandlare som man kan koppla in till datorn för att kunna analysera mätvärdena. Jag tänkte att det bör vara minst 12 bitar, men problemet är också att jag egentligen vill kolla på frekvenser upp till 1 MHz, eller åtminstone 500 kHz, som jag får ut på oscilloskopet nu. Ett annat problem med oscilloskopet är att jag vill titta på en hel signal som är ett par ms lång, så min samplingsfrekvens blir "bara" 1MS/s.
Har letat på nätet, men ärligt talat vet jag knappt vad det är jag letar efter, eller åtminstone vad jag ska söka efter. :?

Som övrig information kan jag säga att vi tittar på akustisk emission med hjälp av ett piezoelektriskt element, och bygger en applikation för detta i labview.

Så jag vill alltså ha en häftig A/D omvandlare jag kan koppla till min dator för att skapa en fil som jag kan analysera.
Någon som har nåt tips?
Tack!
NI har ju en massa färdiga kort till labview. Har du sett om det inte finns något sånt som skulle fungera?
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det som efterfrågas kan man i princip göra med denna:

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... 2-39&toc=0

Men man bör ha gott om tid! Räkna med att det tar några hundra timmar att komma igång. Och dessutom lite bakgrundskunskap, kanske.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det låter som ett exjobb eller liknande.

Jag gissar att det du vill göra är en FFT på signalen. Om signalen är kontinuerlig skulle du kunna använda en spektrumanalysator.
Niklas!

Inlägg av Niklas! »

Mindmapper skrev:
NI har ju en massa färdiga kort till labview. Har du sett om det inte finns något sånt som skulle fungera?
Har inte kollat så noga, mest för att de är ganska dyra. Skulle vilja komma lite billigare undan, men det är såklart en lösning värd att fundera på, speciellt om man sparar väldigt mycket tid.

SvenW skrev:Det som efterfrågas kan man i princip göra med denna:

https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... 2-39&toc=0

Men man bör ha gott om tid! Räkna med att det tar några hundra timmar att komma igång. Och dessutom lite bakgrundskunskap, kanske.
Okej, har lite begränsat med tid, så det hade varit bra med en smidigare lösning =)
rehnmaak skrev:Det låter som ett exjobb eller liknande.

Jag gissar att det du vill göra är en FFT på signalen. Om signalen är kontinuerlig skulle du kunna använda en spektrumanalysator.
Stämmer att det är exjobb jag håller på med. FFT är det delvis jag vill titta på, men inte bara. Spektrumanalysator har jag inte tänkt på, men det kanske kan undersökas. Tanken var även att det skulle bli en lite smidigare lösning för att eventuellt kunna ta med sig en mätuppställning till andra ställen.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ett annat problem med oscilloskopet är att jag vill titta på en hel signal som är ett par ms lång, så min samplingsfrekvens blir "bara" 1MS/s.
Det låter som skopet du har inte har mer än 2000 punkter minnes djup.

Agilent U2701 är ett USB skop med 16 miljoner punkter och 500MSa/s dock endast 8 bitar. Men med så långt minnesdjup och om det finns lite brus borde du kunna interpolera fram 4 bitar till genom att medelvärdesbilda 256 sampel. Kostar ca 10000kr.
Skriv svar