Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

Fint. :)
Kommer att tänka på ett operationsbord... :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, man kanske ska ta och extraknäcka lite. Jag har ju redan erfarenhet av att kapa vinkelslip i människokroppen :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Idag har vi varit flitiga! SM2XLL kom förbi en sväng och hjälpte mig greja med WARC-antennen och han kom när jag höll på att kriga mot getingarna. Ca 3dl bensin ner i hålet och sedan en distanskastning av en tändsticka gjorde susen. Sedan grävde jag upp hålet plus fyllde igen det med grus, nu hoppas jag de ger upp snart. Jag har lyckats undvika att bli biten iaf.

Sedan började jag bygga bomstaget till 40m Yagi #2 som jag börjar bygga på nu. Den ska sitta 35.5m upp i 60m masten och kopplas ihop med den som sitter 60m upp, så det blir en 3/3el stack. Bomstaget gjordes av 25x25x2mm fyrkantsprofil vilket är en fröjd att arbeta med jämfört med rör tycker jag.

På kvällskvisten dök Pelle upp, SM2LIY. Då ställde vi WARC-yagin på reflektorn och tunade antennen. För 17m behövde vi inte göra något alls, den var väldigt nära till perfekt och på 12m behövde vi flytta hairpin-bygeln. Sedan hissade vi upp antennen i masten men eftersom den aldrig varit designad för att sitta i 60m masten så var det lite tight, så jag fick sno den 30 grader ungefär för att inget element skulle ta i masten. Planen är att det ska upp en till mast för WARC, men när den hinner komma upp vet jag inte så den får sitta där ungefär 15m upp så länge.

Bild
Bomstag svetsas, kaus på plats för 6mm wire

Bild
Tvärstag så den mesta kraften blir vertikalt ner mot bommen och därmed mindre belastning på rörklammren

Bild
Nästan färdigt

Bild
Nu färdigt, ska bara målas

Bild

Bild
Antennen ställd vertikalt på reflektorn vid tuningen

Bild
Upphissad

Bild
Jag på väg upp

Bild
Den är inte så stor i jämförelse med allt annat i masten :)

Bild

Bild
Försöker få dit klamren

Bild

Bild
Sätter dit bomstaget

Bild
På väg upp för att ta ner repet plus blocket

Bild
Uj, getingjävlarna härjar runt mastfoten

Bild
Mycket fin, verkar fungera kalasbra!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu kommer en jätteuppdatering så njut :wink:

Jag förklarar till bilderna

Bild
Bomstaget målat, här ska det få ett lager till

Bild
Jag hittade inte min stora hammare, så det fick bli en liten jag fick av syrran när hon flyttade. Kvalite? Nej inte direkt

Bild
Kanske förklaringen...

Bild
Gjorde tripods för att hålla beamar, less på att bockarna alltid är upptagna med någon beam som ska upp. Gjorda av 2x4" och målade med träolja

Bild
Brickor till stagankarna

Bild
Kapade ur denna, gick 3 skivor tror jag :)

Bild
Nu är staget klart :)

Bild
En liten arme ;)

Bild
Motivation ;)

Bild
Bygger bom till 40m yagin

Bild
Mittenröret är 90x5mm

Bild
För att schimsa mellan 90-röret och 75mm röret

Bild
Tejpat fast så de inte rör sig innan man borrar fast dem

Bild

Bild
12.5m lång

Bild

Bild
Jag var för snål för att göra dessa fästen av aluminium, så jag tog istället och gjorde dem av järn. Blir lite tyngre men det fungerar

Bild

Bild
Nu tog Pelle kameran (SM2LIY), lika glad är jag för det

Bild

Bild
Borra dit klammer

Bild
Mäta är viktigt :)

Bild
10m beamen uppställd på de nya tripodsen

Bild
Lite blommor

Bild
Och massvis med hallon, dock har de tyvärr blivit övermogna :(

Bild
Mer blommor

Bild
Borrar hål. Clas ohlson har rätt fina borrar med tanke på priset, inte slöa trots alla dessa hål

Bild
Testar att montera det på bommen

Bild
Oj så glad

Bild
Hålen på långsidorna är för att fästa elementstagfästena

Bild
SE2T dök upp och hjälpte till

Bild
Mer hål

Bild
Mitt sätt att märka ut vart jag ska borra, lite spray i hålet

Bild
Kapar aluminium 50mm rören, fungerar fint även med denna såg :) Kollade dock först hur mycket klingorna kostar

Bild

Bild
SE2T kollar om alla är lika långa

Bild
Jag tar bort grader

Bild
Pelle (SM2LIY) skojar till det med en 2m beam modell heavy duty ;)

Bild
Fattas lite rör men det börjar likna något

Bild
Fint va?

Bild
Börjar sina i låddan

Bild
Isolatorn för drivelementet, 25mm glasfiberstång (massiv)

Bild
SE2T funderar

Bild
Monterad

Bild
SE2T kollar till elementen

Bild
Mittfästet för drivelementet görs lite längre med dubbelt så mycket stöd

Bild
Stagfästen för elementen

Bild
Lagomt bockat i skruvstädet

Bild
Märker upp positionen så man vet att hålbilden stämmer när de ska monteras

Bild

Bild
SE2T beundrar vårt arbete

Nu behöver jag svarva till de mindre dimmensionerna när jag kommer åter till Luleå igen efter semestern.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Sedan på Onsdag eftermiddag så kom två på besök från Nederländerna som även var och hälsade på oss ifjol när de var ute och reste runt i Skandinavien. Sedan kom även Teemu (SM0W) och hans flickvän förbi och vi tillbringade kvällen inkl SM2LIY och SM2XJP med att grilla och ha trevligt. PA3DAT (holländaren) frågade om han fick använda grejorna till att snacka med hans polare hemma i Holland och även andra Holländare på utflykt i Europa kl 21 och det fick han givetvis. Han hade så skoj så det slutade med att han med hjälp av SM2LIY som assisterade honom i skötandet av stationen satt och surrade på radion med alla möjliga världsdelar tills klockan 0230 när han tyckte han behövde sova.

SM0W har blivit utsedd till bastuansvarig på SJ2W eftersom han första gången han var hit städade ur bastun och nu har han konverterat det jag kallar en norsk bastu till en normal bastu, genom att sätta gångjärn på dörren. Tack Teemu!

Pelle (SM2LIY) flyttade idag 2st trådantenner till en annan plats på tomten så de enklare gick att dra in i switchrummet. Jag tog och murade lite nere i källaren för att kunna elda i kaminen igen plus att jag rev switchsystemet för att snygga till det lite och sätta dit några fler switchar (det regnade idag).

Här kommer lite bilder,

Bild
PA3DAT, PA3DWK, SM2LIY och SE2T

Bild
Riktigt kanonväder och vi umgicks med vin och öl

Bild
Gött, PA3DAT tog även med sig 30st Heiniken 5.0% åt mig, mycket uppskattat. SM2LIY fick en flaska vin som han just sög i sig innan vi bastade :)

Bild
Holländarna hade köpt flintastek, lite korv och lax

Bild
Jag surrar med Aloys medans vi dukar

Bild
SM0W flickvän, SM2LIY, PA3DWK, PA3DAT, SM0W och SM2XJP

Bild
Trivsamt

Bild
Fina antenner ;)

Bild
PA3DAT sitter och surrar på radion

Bild
Jag köpte en antenn för 6m (5el) för 500kr som jag temporärt monterade på skorsten efter att SM2LIY skruvat ihop den

Bild
Grejar med kabeln (till antennen, inte min egen ;))

Bild
SM0W som körde ST0R (Southern Sudan, ett nyligen nytt land) på en massa frekvensområden

Bild
Bastun, som nu har gångjärn! Tack Teemu

Bild
Switcharna monterade annorlunda och kabelstege mm ditsatt

Bild

Bild
En till 6x2 switch, som ska göra det möjligt att ha 4st radior till alla antenner

Bild
Tyvärr hade jag inte mer av de där fästgrejorna för kabel :(

Bild
Kabelintag med kabelstege också
Användarvisningsbild
xles
Kontakt:

Inlägg av xles »

Sådär ja, suttit sedan 1900-ish ikväll och läst den här tråden, från sida 1, i ett sträck (med undantag för när jag gjorde en macka till middag).
Applåder, mycket imponerande bygge måste jag säga! Skönt att se kabelstege komma in här senast också, det har jag väntat på i.. flera timmar!

Frågor:
Vad är det för programvara ni kör på burkarna? Någon form av dx-logger programvara antar jag?
Hur mycket väger en sådan aluminiumkonstruktion, säg en av era 20m yagis tex?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Vart köper man en sådan där 5-elementare för 6m för en 500:ing? Eller var den begagnad?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

xles: Oj, det var en rejäl sträckläsning :) Vi använder Win-Test i tävlingar (www.win-test.com) och utanför tävlingar använder vi ett program som heter DX4WIN (www.dx4win.com). Båda kostar pengar och det finns gratisprogram i båda kategorierna (N1MM och UCXLog t.ex.).

Pejlaren: Det var en begagnad antenn, köpte den via www.dx-radio.se
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det har regnat en hel del senaste dagarna, så jag passade på att riva ur switchsystemet för att få göra om det ordentligt, klamra fast kablar osv. Sedan när det var gjort (tog en bra stund) så tog jag tag i att göra så man kan koppla i/ur 120-ledaren som går ut till ladugården. Så nu ska jag bara sätta plintar som går att bryta anslutningen på för rotorkablar så är det möjligt att separera all omtålig elektronik från omvärlden.

Det var rätt drygt att skala totalt > 480st TP-kabelledare och löda 240st av dessa. Men nu är det gjort och resultatet blev kanon, inte en enda felkoppling (!).

Här kommer lite bilder,

Bild
Lite switchar monterade, kabelstege ovanför huvudet installerat och kablar faststrippade

Bild
2st kabelstegar nere (alla kabelstegar donerade av SM3WMU)

Bild
Tyvärr hade jag bara en fästplåt för att strippa fast styrkablar, tycker de är utomordentligt bra, måste få tag i fler.

Bild
Alla switchar ska få en fläkt framöver

Bild
Jag monterar kablar, SM2XLL fotograf

Bild

Bild
Lite rörigt, behöver städa sedan

Bild
Kom inte på något bra ställe att ha filtren, så de fick bli inklämda på den övre kabelstegen. Kanske tar och klurar ut en bättre lösning sedan

Bild

Bild
Kablarna som går till alla antenner har jag gett upp att försöka få dem snyggt dragna. Dessa ska nämligen kopplas ur så fort man åker härifrån (utom på vintern) så det blir för jobbigt att ha dem fast

Bild
Synd jag inte hade kabelstegarna från första dagen, då hade man kunnat använda det på fler ställen

Bild
En liten hylla för nätdelar. Ska fixa ett litet för 13.8V som ska ersätta DC-adaptern

Bild
Kabelintag, fortfarande lite rörigt

Bild
För att kunna koppla i och ur 120-ledaren (2st 60-ledare)

Bild
4st DB-15

Bild
8st kablar med 2st 1m längder av TP-kabel

Bild
Installerat, pust suck och stön. Tog en stund

Bild

Bild
Bör inte kopplas fel :)

Bild

Bild
En liten plint (donerad av SG3P) som går att koppla isär

Bild
Inkommande kabel är väl inte det snyggaste, men men

Bild
Transientskydd

Bild
Dessa ska ersättas med kort

Bild
Stiligt värre!

Bild
Och stökigt värre, skulle behöva gjuta igen så man får betong på hela golvet.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då har man varit lite flitig igen. Igår var det dåligt väder, regn till och från så jag målade först fästplattorna för 40m yagin en vända och sedan när det blev uppehåll så gjorde jag ett tak åt rotorn till 60m masten. Detta har jag tänkt göra sedan den kom upp men det har som aldrig blivit av. Sedan dagen spenderades med att rensa ut ett rum i lagårn som jag haft som skrotrum. Där lyfte jag ut 12st svarta säckar med skräp (mest brännbart) och ifrån källaren rensade jag bort 12st datorer och 5st skärmar, så det blev lite mer plats helt plötsligt. Hon på återvinningen såg lite fundersam ut när man slängde dator efter dator :)

Så man kan säga att det blivit gjort en del "nyttosaker" som jag har tänkt göra länge men det har inte blivit av. På kvällen mätte jag ut vart WARC-masten ska stå (18m hög) och har börjat hugga lite för den. Det är inte mycket som ska bort, ca 15st träd så det bör bli klart imorgon. Då ska jag sedan montera ihop stagankarna och ringa grävaren så kanske vi får det grävt innan semestern är slut.

Bild
Jag skruvar fast plywoodskivor (marin?) som jag fått från jobbet. De var lådor som skruvades isär för att slängas, så jag tog reda på en jädra massa småskivor.

Bild
Fyra stolpar nedstuckna i backen, sedan lite 2x4" som håller ihop dem och 2st lock som går enkelt att ta bort så man kommer åt rotorn.

Bild

Bild

Bild

Bild
Fanns i källaren :) 12st datorer, 5st skärmar

Bild
Flickvännen är duktig med klyvningen, börjar bli fullt nu så då blir det att börja fylla vedboden igen

Bild
Går fortfarande

Bild
Hon älskar att klyva ved, skumt va?

Bild

Bild
Hugge lite, de här träden är lite större, rätt fina tallar.

Bild

Bild
Smidigt när kvistningen sker innan man ens huggit ner trädet :) Träd som kvistar andra träd, perfekt

Bild
Där nere vid ladan ska en 52m mast upp, framöver.

Bild
I mitten av de fällda träden blir mitten av en 18m hög mast som ska upp innan vintern.

Bild
Markering av ett stag

Bild

Bild
Vedrummet nu inte längre fullt med skräp

Bild

Bild
I vinter kanske man får tid att installera köket?

Bild
Molly hjälper matte att klyva ved :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sm2wmv skrev:Kablarna som går till alla antenner har jag gett upp att försöka få dem snyggt dragna. Dessa ska nämligen kopplas ur så fort man åker härifrån (utom på vintern) så det blir för jobbigt att ha dem fast
Tips: bunta ihop varje kabelknippe som går till respektive box, jag tror att eltejp är skonsammare än buntband. Märk sen dels varje bunt och dels de enskilda kablarna med såndär billig "eltejp" som brukar finnas i paket med sex olika färger (röd, grön, blå, gul, svart, vit) för en struntsumma på budgetbutiker. Komplettera gärna med nåt varv genomskinlig tejp utanpå märktejpen för klistret brukar vara helt uselt på den tejpen :wink:
sm2wmv skrev:Installerat, pust suck och stön. Tog en stund
Jag kanske är åsk-paranoid, men ifall jag gjort den installationen så hade jag nog försökt att få ännu större avstånd. Som sagt, det kanske är jag som är paranoid.

Appropå getingarna, blev det helt löst? Annars finns det (nog fortfarande?) insektsdödarspray att köpa.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Ved ska travas med barken nedåt, inte bara kastas på hög sådär :ajabaja:

Vore kul att byta ut din flickvän mot en riktig stureplansbrutta en vecka eller två. Vilka upplevelser dem kommer få :mrgreen:
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Man undrar vilken upplevelse Mickael kommer att få. :vissla:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Pejlaren skrev:Ved ska travas med barken nedåt, inte bara kastas på hög sådär :ajabaja:
Fast man sparar otroligt mycket tid med att bara kasta in veden... och jag märkte ingen större skillnad i vedåtgången de år vi staplade på pallar som fick stå ute och sen kördes in under tak på hösten, mot det år jag effektivisera det hela och bara hiva in allt på logen direkt. Det fick stå med dörrarna öppna fram till hösten. Det sparades dock väldigt mycket tid!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

MiaM skrev: Tips: bunta ihop varje kabelknippe som går till respektive box, jag tror att eltejp är skonsammare än buntband. Märk sen dels varje bunt och dels de enskilda kablarna med såndär billig "eltejp" som brukar finnas i paket med sex olika färger (röd, grön, blå, gul, svart, vit) för en struntsumma på budgetbutiker. Komplettera gärna med nåt varv genomskinlig tejp utanpå märktejpen för klistret brukar vara helt uselt på den tejpen :wink:
Jo, det kunde man göra. Jag ska märka upp varje kabelända nu när det är "färdigt" så blir det iaf enkelt att koppla in.
MiaM skrev: Jag kanske är åsk-paranoid, men ifall jag gjort den installationen så hade jag nog försökt att få ännu större avstånd. Som sagt, det kanske är jag som är paranoid.

Appropå getingarna, blev det helt löst? Annars finns det (nog fortfarande?) insektsdödarspray att köpa.
[/quote]
Blir det ett direktnedslag kanske man kan få problem, det är som omöjligt att säga innan man provat. Men det sitter metalloxidvaristorer på styrkablarna och de bör iaf ta upp det mesta av de inducerade spänningarna som blir. Men man måste tänka på att när allt är isärkopplat gäller det även antenner osv. Så switchboxarna som styrkablarna går till är inte ens inkopplade mot antennsidan, så det är bara luftinducerad spänning som kan komma vidare. Förutom en styrkabel som går upp i masten, den ska jag ta och sätta en extra kontakt på så den går att koppla isär. Koaxerna är jordade vid masten också.

Getingarna är väck, det tog några dagars krigande och mest ihärdiga var de i lagårn men tillslut så efter att jag totalt mosat deras bo så försvann de efter några dagar. Jordgetingarna surrade runt där deras bo varit i några dagar men sedan gav även de upp.

Däremot har jag fått ett nytt tillskott vid stationen. Jag har haft en gosig honkatt som varit där över en månad till och från. Jag har inte reflekterat så mycket över det men på slutet började hon vara hos mig hela tiden. Jag gav henne aldrig mat för jag ville inte hon skulle byta hem om hon nu har ett annat och häromdagen när min flickvän gick mot lagårn sa hon "Men det är ju två katter!". Då visar det sig att hon har en katteunge som inte kan vara mer än några veckor gammal, jag gissar på runt 6-7 veckor, har ni annan åsikt för ni gärna dela med er av den. Detta skapar ju en del problem eftersom jag bara är där på helgerna. Jag vill ju inte lämna bort honkatten till djurskyddet eller dylikt eftersom det faktiskt kan vara någons katt och SM2XLL sa han tyckte hon luktade parfym en gång. Det händer ju att de sticker iväg och föder ungarna på annan plats. Så jag har varit ute i lagårn några dagar på slutet och försökt få den lilla att inte vara rädd för mig och nu på slutet så har jag fått ta i den och busa lite med den.

Så länge det inte är kallare ute än vad det är så är jag inte orolig, då klarar de sig bara bra. Mamman är iväg vissa dagar och äter sig mätt vad det verkar och sedan stannar hon hemma någon dag ibland och bara ammar i princip. Men om några veckor när det börjar bli dags att den lämnar mamman måste jag göra något, ge bort den åt någon som vill ha den alternativt om min flickvän får positivt svar på någon arbetsintervju här i Luleå så kanske vi behåller dem själv.

Här är den sötingen, den har rakt ett M i pannan så den kanske är till mig? :)
Bild

To be continued...
Skriv svar