Behöver en Justerbar Spole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anven11

Behöver en Justerbar Spole

Inlägg av anven11 »

Hejhej, jag tänker på att bygga en Theremin.

Detta är elschemat jag använder.

Dock har jag lite problem med att hitta en "Adjustable Coil" (Justerbar Spole om man översätter direkt).
Jag hittar ingenting när jag söker på Google eller Elfa. :?

Om någon skulle kunna hitta ett modell nummer eller ett namn skulle det vara till stor hjälp! :mrgreen:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Behöver en Justerbar Spole

Inlägg av SM7CZR »

Hej!
Du får köpa spolstommar med järnkärna och linda spolarna själv med tunn koppartråd.
/Ingvar
Trimbar spole.jpg
50-300uH ADJUSTABLE COIL det blir rätt många varv. Har du något instrument att mäta induktans med?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Hej aven11,

Jag började härom kvällen att försöka med att bygga en theremin och hamnade på samma ställe för jag sitter med precis samma schema och problem.

Hittar inte heller några färdiga spolar och har ingen direkt erfarenhet av att beräka spolar. Så all hjälp mottages gärna :)
Skall på spoljakt i en "guldgruva" så hittar jag något som passar så tar jag hand om en uppsättning till dig också.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är inte troligt att du får plats med så många varv som behövs för att åstadkomma ens 50 uF på en sådan liten spolstomme. En snabb överslagsberäkning ger att en luftlindad spole som är 100 mm lång med diametern 50 millimeter och 50 varv ger cirka 50 uF. Om du skall upp i 300 uF med samma spolängd och diameter får du linda på ytterligare cirka 70 varv.

Variabla spolar i det frekvensområde som är aktuell i denna applikation är inte helt lätt att åstadkomma. Skaffa en ferritstav och en papphylsa vars diameter är något större än linda på koppartråd och mät med en grid-dip meter. Tasta vilket varvtal som ger önskat område på spolen då du för ferritstaven in genom spolen.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

µH inte µF :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

phuu..., det är varmt och inte så lätt att tänka klart. uH skall det vara inte uF. Får nog gå och inmundiga lite vätska. En kopp java med ångvispad mjölk kanske kan piffa upp koncentratioen. Kör dock med pulvervarianten ty dryga 9 000 riksdaler för en mondern maskin är jag inte beredd att lägga upp. Kanske detta kan inspirera någon till ett nytt intressant mekatronik projekt.

Nåväl, det blir ingen förändring för övrig så det är fortfarande papphylsa, ferritstav, lackad koppartråd och grid-dip meter som gäller.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Min bild på en spolstomme var bara ett exempel på hur de ser ut. Det finns större modeller och jag skrev ju också att det blir många varv med tunn tråd. :wink:
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Såhär ser originalet ut och de omdiskuterade spolarna:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja, ser man på. Då var min förslag inte så långt från originalet. Jag antar att det är papper i spolstommarna, möjligen vaxat papper. Ser ut som om koppartråden är en sådan där gammal tygförsedd historia som jag använde i början på 70-talet i min första hembyggda kortvågsmottagare.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Det ser ut av vara lindde med litztråd, kommer inte riktigt ihåg terin att använda litztråd men det är ju många tunna isolerade koppartrådar i samma litz. Är det bara att multiplicera med antalet kardeler för att få rätt antal varv?

Fem kardeler i en litztråd och 10 varv på en spole blir det då elektriskt 50 var :humm: v?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nej, litz är till för slippa skin-effekten. Induktansen är proportionell mot antalet varv i kvadrat.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Litz-tråd ökar Q-värdet på spolen. 8) Vet inte om det är så viktigt i detta fallet.
Skriv svar