Mint går om Ubuntu... CentOS påväg upp...
Mint går om Ubuntu... CentOS påväg upp...
Mint ökar och har gått om Ubuntu om man kollar på 3-månaders statistiken.
Kan ju vara intressant att veta hur populära de olika distrosarna är....
How popular is your distribution?
Förutom funktionalitet och användarvänlighet mm... så är det ju bra att välja en någorlunda populär dist så att man har någon att diskutera med när det skiter sig. De som är på väg uppåt är antagligen ganska bra och stabila, sådana på väg neråt kanske har lite dålig support eller dålig uppgradering.
Man märker tydligt att CentOS kliver uppåt med rejäla kliv. Från 10:e plats till fjärde. PCLinuxOS gör också snabba framsteg - från 7:e till tredje plats...
Själv har jag nästan uteslutande kört PCLinuxOS, men testar för första gången Ubuntu i en av burkarna (har aldrig fått Ubuntu att fungera innan, och de andra distarna har varit för okända för mig för att jag velat satsa på dem. Puppy testade jag nån gång på en äldre dator, men det blev kortvarigt).
Kan ju vara intressant att veta hur populära de olika distrosarna är....
How popular is your distribution?
Förutom funktionalitet och användarvänlighet mm... så är det ju bra att välja en någorlunda populär dist så att man har någon att diskutera med när det skiter sig. De som är på väg uppåt är antagligen ganska bra och stabila, sådana på väg neråt kanske har lite dålig support eller dålig uppgradering.
Man märker tydligt att CentOS kliver uppåt med rejäla kliv. Från 10:e plats till fjärde. PCLinuxOS gör också snabba framsteg - från 7:e till tredje plats...
Själv har jag nästan uteslutande kört PCLinuxOS, men testar för första gången Ubuntu i en av burkarna (har aldrig fått Ubuntu att fungera innan, och de andra distarna har varit för okända för mig för att jag velat satsa på dem. Puppy testade jag nån gång på en äldre dator, men det blev kortvarigt).
Re: Mint går om Ubuntu... CentOS påväg upp...
Jag är kluven, ubuntu ibland, debian ibland, den röda tråden är då .deb-baserat 
Jag tycker ubuntu är ok för bärbar och desktop men den känns lite för omständig ibland och blir det debian.
Jag har länge tänkt prova gentoo men aldrig kommit till skott.

Jag tycker ubuntu är ok för bärbar och desktop men den känns lite för omständig ibland och blir det debian.
Jag har länge tänkt prova gentoo men aldrig kommit till skott.
Körde länge CentOS som desktop på jobbet eftersom vi har det på servrarna också. Men blev till slut less på att saker släpade efter och inte alltid var så "desktop inriktat", så när det var dags att upgradera så blev det Ubuntu. Lite grann av skälet att det finns fördelar välja det mer populära alternativet. Nu har Ubuntu sin Unity som jag inte gillar och Gnome 3 ser suspekt ut, så nu sist blev det Kubuntu istället hemma för att prova KDE.
Eftersom varje tabell på den siten är medelvärdet över så lång tid så är det kanske inte riktigt rätt att säga att någon gått upp från 10:e till 4:e eftersom det är olika tidsintervall. CentOS 6 släpptes för inte så länge sedan så det har nog gett den lite fler träffar på sista tiden. Men om en månad skulle CentOS kunna vara 12:e sett över en månad, men 9:e i ranking sett till ett helt år. Har den då gått upp eller ner?
Eftersom varje tabell på den siten är medelvärdet över så lång tid så är det kanske inte riktigt rätt att säga att någon gått upp från 10:e till 4:e eftersom det är olika tidsintervall. CentOS 6 släpptes för inte så länge sedan så det har nog gett den lite fler träffar på sista tiden. Men om en månad skulle CentOS kunna vara 12:e sett över en månad, men 9:e i ranking sett till ett helt år. Har den då gått upp eller ner?
Jag ska ju försöka vänja mig vid Gnome nu efter att ha kört med KDE (PCLinuxOS) i några år. Vet inte om jag gillar det riktigt. KDE känns lite långsamt .. men jag vet inte hur mycket snabbare Gnome är egentligen. Beror väl på många andra faktorer antar jag.
>Har den då gått upp eller ner?
Nej, det är klart.... vi får väl se. Egentligen skull eman jämföra denna 12-månadersperioden med den för ett år sedan. Då ser man bättre hur det ändrat sig på ett år. Men den statistiken kanske inte finns kvar?
>Har den då gått upp eller ner?
Nej, det är klart.... vi får väl se. Egentligen skull eman jämföra denna 12-månadersperioden med den för ett år sedan. Då ser man bättre hur det ändrat sig på ett år. Men den statistiken kanske inte finns kvar?
Jag gillar Arch linux. De har ihop med Gentoo den bästa wikin jag sett. Tillskillnad från Gentoo så är Arch en binär-dist och därmed snabbare att administrera så valet faller för tillfället på Arch linux. Allt arch-specifikt hittar man i stort sett lätt i wikin så forum och dylikt har man inte så stort behov av. Men om/när man nu behöver det så är forumet ganska sakligt så i regel hittar man vad man undrar ganska enkelt i någon gammal tråd med en sökning.
Fast populäritet och antal användare är EXTREMT svårt att räkna, det där är ju bara en extremt grov uppskattning, om ens det, det säger inte speciellt mycket alls egetligen, om ens något.
Själv kör jag ju RHEL på jobbet, vilket gör det praktiskt att köra Fedora hemma, men oavsett tycker jag Fedora är den trevligaste disten, den är genomtänkt och det känns som att folk har koll, ändå uppdateras den snabbt och supportar "allt", till skillnad från centos som precis som RHEL är ganska efter med nya saker.
Tror nog att Centos är på uppgående bland företagen, efterssom det blir mindre och mindre fördelar att faktiskt betala för RHEL, vad nu än redhat säger så är RHN inte bra, det är tämligen uselt, för att få nån större fördel "måste" man ha både satellitserver och managementmodul,. och då rinner licenspengarna bort snabbt. (Tror iofs dom har nån ny lösning på G.. får väl se hur det blir..)
Själv kör jag ju RHEL på jobbet, vilket gör det praktiskt att köra Fedora hemma, men oavsett tycker jag Fedora är den trevligaste disten, den är genomtänkt och det känns som att folk har koll, ändå uppdateras den snabbt och supportar "allt", till skillnad från centos som precis som RHEL är ganska efter med nya saker.
Tror nog att Centos är på uppgående bland företagen, efterssom det blir mindre och mindre fördelar att faktiskt betala för RHEL, vad nu än redhat säger så är RHN inte bra, det är tämligen uselt, för att få nån större fördel "måste" man ha både satellitserver och managementmodul,. och då rinner licenspengarna bort snabbt. (Tror iofs dom har nån ny lösning på G.. får väl se hur det blir..)
Som Glenn säger så har kanske inte antalet användare och antalet besökare på distributionens sida på distrowatch.com så mycket med varandra att göra. Kul dock att nån utmanar Debian/Ubuntu-monopolet
Kikar man på Google Trends så ökar sökningar på Mint konstant och är uppe i 9% av Ubuntu. Kör Kubuntu och Debian själv, mer av gammal vana än att det är bättre än något annat.

Ibland händer saker snabbt, själv började jag med Linux i slutet av 90-talet och då kändes det som att Redhat var överlägset vanligast. Efter Redhat var även Suse vanligt ett tag bland dom jag kände. Själv använde jag Slackware länge av en ren vana, men som många andra linuxdistributioner låg dom också efter och man kompilerade nästan allt bara för att ha det senaste. Sedan kom Ubuntu från ingenstans och plötsligt körde allt från veteraner till nybörjare det. Dock kan man sakna enkla system där konfigurationsfiler och annat är läsbart i det automatiserade Ubuntu man har idag. Men tyvärr har man inte samma vilja och tid för en gedigen konfiguration, undrar hur många timmar jag har lagt till att få Fvwm snyggt när det begav sig
.

Man hinner ju knappt justera in systemet efter sina egna önsemål innan det kommer en uppdatering som "nollställer" alla inställningar... så får man börja om från början igen. Man skulle kunna spara alla inställningar i KDE t.e.x i en fil som man tar med sig till alla sina datorer. (Det finns säkert gömt nånstans, men att börja trixa med en massa dolda filer är ju inte helt att rekommendera om man inte är expert).
Ett tips är att ha alla inställningar icke systembrett och i sin hemkatalog istället.
Märkligt att KUbuntu ligger så lågt, man skulle tro att det skulle vara populärare.
Kör själv Gentoo (arbetsstation och servrar) och KUbuntu (laptop och labbdator).
För övrigt, vad gör BSD:na på listan?
Kör själv Gentoo (arbetsstation och servrar) och KUbuntu (laptop och labbdator).
För övrigt, vad gör BSD:na på listan?
Verkar som om de enda som kör Kubuntu är de som tidigare kört något annat som är baserat på KDE , och som inte vill byta till Gnome... Jag skulle kunna tänka mig att köra Kubuntu istället för Ubuntu, men frågan är om support/uppdateringar är lika bra som för Ubuntu?
jesse: Kubuntu är Ubuntu, bara det att installern installerar KDE (paketet kubuntu-desktop) istället för Gnome (ubuntu-desktop) som skrivbordsmiljö per default. Uppdateringar osv blir mao lika bra som Ubuntu eftersom det är Ubuntu. Du kan växla mellan Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu/Edubuntu i en färdig installation genom att lägga till / ta bort *desktop-paketen.
Jo, men är det inte ett antal program som är beroende av KDE som medföljer?
bara några exempel:
bara några exempel:
Dessa har ju andra motsvarigheter för Gnome-miljön.Amarok - En mediaspelare.
K3b - Ett cd-brännarprogram.
Kaffeine - En filmuppspelare.
Kate - Standardtexteditorn i KDE.
Kdevelop - Utvecklingsmiljö för programmering.
Kmail - Ett mejlprogram.
Koffice - Ordbehandlare och andra kontorsapplikationer för KDE.
Konqueror - Webbläsare och filhanterare.
Kopete - Klient för direktmeddelande.
Det finns rätt många aktiva utvecklare på KDE-sidan också. Förmodligen färre än inom Gnome-projektet men ändå en stor community, så några större support-problem tror jag inte att det finns.