Olika regler för dvärgbrytare och smältproppar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Olika regler för dvärgbrytare och smältproppar?

Inlägg av Mindmapper »

Tur dom gör det riktigt den här gången!
Så det inte blir några bekymmer i framtiden. 8)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

De flesta "nördar" med mycket datorer och skit får väl göra just så, hålla i "armen" på säkringen ett tag så att grejkerna klarar att starta, men det var ju intressant att man kanske kan byta till nåt som fungerar bättre, tittade på mina här hemma och dom var märkta "B10", vilket jag antar är B-karaktär och 10A..

Det är ju ofta vansinnigt korkat gjort med grupperna i lägenheter också, typ "alla uttagen i vardagsrum och båda sovrum plus all belysning" på en grupp, och sen "lampan i badrummet" på nästa, och typ "belysningen i hallen" på nästa osv.. gärna med plats för fem grupper till i centralen som inte användes..

I mitt lekrum så är alla tre uttagen på samma grupp, den gruppen används även för hela hallen och tre uttag samt belysningen i vardagsrummet (de sista uttagen i vardagsrummet verkar ha egen grupp om jag fattar listan rätt)

Efter strömavbrott löser den gruppen till mitt lekrum OFELBART ut, och jag får gå och stänga av datorer och jox, och sen hålla i armen på den ett tag..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Moeller anger livsländen till 10k, har dock sett andra siffror där man skiljer på utlösningar och manuella operationer, där antalet utlösningar var faktor 10 lägre än den manuella.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Och vid utlösning mot kortslutning har jag sett så låga siffror som 5-20ggr. Kommer inte ihåg vilket märke det var.
Det var ett antal år sedan, då vi fick byta dvärgbrytare som inte gick att återställa efter utlösning, gång på annan. Till slut tröttnade vi och byte hela gänget. Dessa var installerade 15 år sedan då huset byggdes.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

B-karakteristik sätter man in på grupper som man VET endast ska nyttjas av lyse och andra snälla laster. Är man inte helt 100 på vad man kan komma att koppla in för nåt i framtiden är det C man sätter dit. Och andra otrevliga laster som stora motorer och annat kräver ofta D.
Jag har bara C.
De gamla brytarna var G. Det är nån gammal standard som ligger mitt mellan B och C.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag ska försöka komma ihåg och kolla vad det står på dom
om jag åker ner till kontoret under helgen (inte osannolikt).
Sen får vi ta elektrikern på det under nästa vecka...
Tack för input om märkning och typer på brytarna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

MadModder skrev:Jaså såna. Ja det kanske inte får plats sådan mekanik i de där. Prova byt till en 13A om du har 10A idag. Det är ju tillåtet...
TomasL skrev:Startströmmar och initiering av div maskiner, dvärbrytarna löser f-n så mycket snabbare än proppar, kolla vilken karakteristik du har på den, förmodligen B, byt till D, så funkar det nog bättre, och är den 10A så byt till 13A, fortfarande D-kar.
Även om en 13A diazed passar i passdelen för 10A, och det är enkelt att byta en dvärgbrytare så kan man varken byta från 10A till 13A eller från B till C osv utan att först kontrollera att det fungerar.

Vad gäller strömstyrkan så måste man kolla förläggningssättet för kablarna, om dom ligger i djup isolering eller många grupper går nära varandra en bit (anhopning) så kan trådarna bli för varma och brinna upp med 13A.

För att byta karakteristik från en snabb till en trögare måste man kolla att utlösningsvillkoret fortfarande uppfylls, det beror på förimpedansen (interna resistansen på strömkällan som når elcentralen) samt gruppledningens längd.
Om förimpedansen är hög och man monterar en för trög säkring kan det ta så lång tid för den att lösa ut att en person som håller i ett jordat hölje på den trasiga apparaten utsätts för farlig strömgenomgång.
I extrema fall kan det ta så lång tid för säkringen att lösa att brand uppstår eller tillochmed att säkringen inte löser alls.

Om sodjan har sådana runda automatsäkringar som passar i en diazedhållare - byt till vanliga smältsäkringar så är antagligen problemet löst.

Om elektrikern har monterat säkringar med B-karakteristik så var det antagligen för att det behövdes, annars sätter man normalt alltid C.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, min erfarenhet är att elektrikern inte har en susning om sånt där med förimpedans osv.
Han sätter snällt in 13A om man ber honom, samma gäller med andra kurvor.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Om sodjan har sådana...

Jag och jag, de sitter där jag hyr ett kontorsrum. Och det är de där med
en switch på framsidan, inte de där som monteras i en propphållare (om det
är det du menar med diz-någonting. Säg propp om du menar propp! :-) ).

Det är "typ" :
Bild

Och servern drar inga höga strömmar under drift, databladet
säger (110V/230V):

Maximum Inrush Current: 11 amps/22 amps
Power Supply: 12 amps/5 amps

Det ser lite underligt ut, det verkar som att de har kastat om strömmarna
för inrush. Borde ju vara 5A resp 11A för 230V (?). Hur som helst så har
den en inrush ström som verkar ligga över säkringen...

EDIT:
När jag letade efter en bra bild på en automatsäkring hittade jag också detta :
http://www.spinalistips.se/tips-golvrak ... ar-31.html.
Säkert väldigt seriöst.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En elektriker känner ju ofta till sitt område, har han mätt förimpedansen i en lägenhet så vet han att det inte skiljer jättemycket på nästa i närheten. Det är fullt tillräckligt att göra en huvudräkning om man vet förhållandena och vilka regler som gäller.

sodjan har alltså helt vanliga dvärgbrytare. Det antyddes tidigare i tråden att det skulle kunnit vara såna där runda automatsäkringar som man ersätter "proppar" med.

En dvärgbrytare B10A klarar 30-50A i tre sekunder, så antingen är nätagget i din server ofriskt eller säkringen utsliten.
Såg väldigt praktiskt ut med golvrakan ;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det var nog jag som antydde det.
För mig så har de ersatt de gamla propparna... :-)

> så antingen är nätagget i din server ofriskt...

Mycket möjligt ! :-)
Hela maskinen håller på att falla i bitar. Jag ska nu efter sommaren får en offert
på en ersättningsmaskin (som dessutom ska vara 3-4 gånger snabbare, 1.0 GHz
istället för 466 MHz samt snabbare minnesbussar och "modernare" processor bl.a).

Sen detta inträffade senaste så har jag även byggt om lite, 3 interna SCSI diskar
är ersatta med en extern SCSI låda så de belastar inte längre samma PSU. Så
jag vet inte hur det fungerar just nu egentligen...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag såg att det satt en lapp i farstun till kontoret om ett elavbrott
fredag morgon och kom ihåg den här tråden. Jag kollade just vad som
sitter i vårat skåp och det var en "Hager MCN110 C10".

Jag får se hur det fungerar i morgon bitti och eventuellt ta ett snack med
elektrikern. Det verkar också som att flera kontor i korridoren delar
samma grupp/säkring i centralen.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

MadModder: Finns det någonstans man kan läsa om var man ska ha de olika karakteristikerna?
Iom att vi har fått B i både laborations och verkstadslokalerna, kanske man skulle sätta lite press på dem.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

En relaterad fråga: Finns det generella krav på selektivitet vid kortslutning? Jag har flera gånger lyckats släcka ner halva labbet på jobb genom att kortsluta vid en av labbänkarna. I det fallet är det en C10 personskyddsautomat och en matande C16 trefassäkring som löser ut. Jag kan ju tycka att det är närmast tjänstefel av en elektriker att göra en sån installation i labbmiljö, men finns det några krav om inte användaren har ställt dem uttryckligen?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag tänkte på samma sak här...
Alla individuella kontor i korridoren tillhör olika företag
varav mitt är ett av dom. Jag kan alltså släcka ner för
de andra genom min servers lite höga startström... :roll:
Skriv svar