Konstigt fel på nätagg till PC
Re: Konstigt fel på nätagg till PC
Har ett Compaq 286/386 aggregat som är specat till 600 W (eller VA?). Sitter iofs fläkt på den. Men fungerar gör den 
Precis, äldre grejer höll bäst. I dagens skall det vara så trångt som möjligt så knappt någon kylning går dit där den skall och helst skall sedan glättningkondingarna sitta precis bredvid en kylfläns eller dylikt för det får ju inte hålla för länge. 
Vet inte när nätagget är tillverkat.. Fick med det i en dator jag köpte begagnad en gång i tiden.
Det var en 1000uF 10V samt en 330uF 10V som jag bytte. Vet inte vilken av em som var kass... Måste vara ett Måndagsexemplar
Det var en 1000uF 10V samt en 330uF 10V som jag bytte. Vet inte vilken av em som var kass... Måste vara ett Måndagsexemplar
Det är helt förkastligt vad som tillåts att tillverkas numera inom switchade prylar som pcnätagg, det finns en yta på kortet där det SKALL sitta ett filter för inkommande 230V för att hindra att agget skickar ut skit på nätet, men vad ser man oftast där ?
En trådbygel där det egentligen ska sitta en spole!!!
Fattar inte hur det tänks!! Kan ge mig dän på att de flesta pcnätagg aldrig skulle gå igenom en rimlig EMC test!
Dvs de borde inte ens få säljas, men det e väl därför de levereras med chassit, för att smuggla ut smörjan.
¨
Och inte använder de low ESR kondingar heller, vilket reducerar livstiden ännu mer. Som om inte detta vore nog så kör de även med kondingar som knappt ens e speccade till 80 grader där det SKALL vara minst 100 graders spec!!
Allt detta bara för att få sälja mer å dra in mer pengar, helt fel väg att gå tycker jag!
En trådbygel där det egentligen ska sitta en spole!!!
Fattar inte hur det tänks!! Kan ge mig dän på att de flesta pcnätagg aldrig skulle gå igenom en rimlig EMC test!
Dvs de borde inte ens få säljas, men det e väl därför de levereras med chassit, för att smuggla ut smörjan.
¨
Och inte använder de low ESR kondingar heller, vilket reducerar livstiden ännu mer. Som om inte detta vore nog så kör de även med kondingar som knappt ens e speccade till 80 grader där det SKALL vara minst 100 graders spec!!
Allt detta bara för att få sälja mer å dra in mer pengar, helt fel väg att gå tycker jag!
Men det är ju BILLIGT! 
Bara att tipsa elsäkerhetsverket så får dom försäljningsförbud?
Bara att tipsa elsäkerhetsverket så får dom försäljningsförbud?
Det behöver inte vara dåliga kondensatorer, så som det så ofta utpekas vara när de går sönder, utan det kan mycket väl vara det att de är underdimensionerade som gör att de går sönder för tidigt.
Jo men sen ska märkspänningen vara hög nog, den ska klara rippleströmmen och ha tillräckligt lågt ESR också.
Nu är jag lite väl trött och seg idag men, effektförlusterna den tål (temperaturen) och ESR?
Men rippleströmmen den tål är ju i princip alltid specificerad ändå.
Men rippleströmmen den tål är ju i princip alltid specificerad ändå.