Verktygväxlare till svarv
Verktygväxlare till svarv
Min CNC-fräs börjar ta form och det är inte så väldans mycket kvar att bygga snart. Som lite avkoppling låter jag tankarna sväva runt ett nytt bygge, nämligen en CNC-svarv. Jag skall bygga svarven rent teoretiskt men den skall kunna vara realiserbar. Med teoretiskt menar jag att den skall ritas i 3D och att jag skall beräkna krafter som utvecklas i de olika delarna av konstruktionen när man svarvar.
Jag har funderat ganska mycket på vilken del av svarven jag skall börja med och kanske framför allt vilken del eller komponent av maskinen jag skall utgå från. När jag suttit med skissblock och penna och brainstormat har jag kommit på att verktygsväxlaren med verktygshållarna verkar vara den mest komplicerade delen.
1) Är det någon som sett en ritning på en verktygsväxlare för svarv på nätet någonstans?
2) Om jag inte hittar en ritning, kan det vara vettigt att börja från noll med en 3d-modell av en vändskärshållare (aller vad den nu heter) och bygga verktygväxlaren runt denna?
Jag har funderat ganska mycket på vilken del av svarven jag skall börja med och kanske framför allt vilken del eller komponent av maskinen jag skall utgå från. När jag suttit med skissblock och penna och brainstormat har jag kommit på att verktygsväxlaren med verktygshållarna verkar vara den mest komplicerade delen.
1) Är det någon som sett en ritning på en verktygsväxlare för svarv på nätet någonstans?
2) Om jag inte hittar en ritning, kan det vara vettigt att börja från noll med en 3d-modell av en vändskärshållare (aller vad den nu heter) och bygga verktygväxlaren runt denna?
Re: Verktygväxlare till svarv
Såg en gång när en CNC tekniker kom och fixade en verktygsrevolver på fd. jobbet, det var byggda enligt Geneva hjul prencipen.
Edit:
Samma idé, men annan lösning:
Edit:
Samma idé, men annan lösning:
Möjligen genevamekanism för själva rörelsen. Tror curvic (botten av bild) är vanligt för själva indexeringen. Motsvarande säters nyligen bråkande rundbord fast färre hack.

Vet att jag sett en youtube film på temat, sedär:
Edit: en till,

Vet att jag sett en youtube film på temat, sedär:
Edit: en till,
Jag har en äldre revolver på min svarv som är helt elektromekanisk.
En och samma asynkronmotor sköter både vridning och låsning.
Nackdelen är att den inte kan rotera baklänges.
Fint på ett hembygge att slippa hydraulik kanske.
En och samma asynkronmotor sköter både vridning och låsning.
Nackdelen är att den inte kan rotera baklänges.
Fint på ett hembygge att slippa hydraulik kanske.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kan detta vara nåt? PM:a din epostadress så ska jag skrapa ihop en ZIP med filerna (många är det.....)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu har jag skissat lite på min revolver och jag vill passa på att rikta ett stort tack till tecno för att han skickade en bunt CAD-filer till mig. Med dessa som stöd skalar jag upp konstruktionen så att det passar min vision.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej Andax!
Det är just denna film och dumpstercnc:s övriga filmer som inspirerat mig att starta detta projekt. I första steget handlar det om att konstruera en svarv och räkna teoretiskt på så många krafter och belastningar som möjligt. Förhoppningsvis skall jag kunna åstadkomma någon form av roterande verktyg också.
Jag har gjort en liten projektplan och delat upp svarven i olika bitar. Bland dessa bitar återfinns Epoxybetong. Någon som vet vara man kan få uppgifter på kostnader för epoxybetong?
Det är just denna film och dumpstercnc:s övriga filmer som inspirerat mig att starta detta projekt. I första steget handlar det om att konstruera en svarv och räkna teoretiskt på så många krafter och belastningar som möjligt. Förhoppningsvis skall jag kunna åstadkomma någon form av roterande verktyg också.
Jag har gjort en liten projektplan och delat upp svarven i olika bitar. Bland dessa bitar återfinns Epoxybetong. Någon som vet vara man kan få uppgifter på kostnader för epoxybetong?
http://www.kompositfabriken.com/material/limplast/
Ska tydligen blandas runt 10% epoxy 90% granit (i olika storlekar)
Ska tydligen blandas runt 10% epoxy 90% granit (i olika storlekar)