Problem med elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Problem med elverk

Inlägg av Icecap »

Använd denna tråd o ta elverket med hem nästa gång.
tomasb

Inlägg av tomasb »

Nu är elverket hemma och jag har skruvat isär och tagit några kort. Min gissning är att den stora blåa cylindern skulle kunna vara voltregulatorn. Tacksam för mer info från någon som vet mer!

Om siffrorna på den är av intresse så kan jag skriva dit dem också, men är jag helt fel ute känns det onödigt.
DSC01683.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är en kondensator, exakt vad den gör är svårt att svara på utan bättre bilder över anslutningar osv. samt värdet och typen men den reglerar definitivt inte spänningen!

Rent teoretisk kan det vara en glättning för 12V utgången eller en fasskift för att generatorn är självmagnetiserande.

Regleringen sitter antingen som en del som går tillbaka till generatorn eller som en hastighetsstyrning. Den sitter INTE i slutändan av kedjan.
tomasb

Inlägg av tomasb »

Nytt försök. Nu tog jag bort kåpan på sidan. Det första som hände var att skruven som antagligen var tänkt att hålla fast kablarna som hänger fritt, trillade i backen. Kanske kan finnas en enkel förklaring redan där? Det jag kunde se på spolen sen var något som eventuellt kunde vara en liten bränd komponent. Tyvärr hade jag inte tillräckligt med ljus för att få med det på bild, gör ett nytt försök med byggstrålkastare om det kan vara relevant.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är helt rätt ställe för en reglering och det är en extremt sannolik kandidat!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Allt som inte ser ut som det skall oavsett vad är som sagt absolut något som är värt att titta närmre på.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det skall inte finnas några löst hängande sladdar i en sådan apparat - dom har varit fastskruvade någonstans (kanske mot jord) - en reglerkrets som inte har någon jordreferens eller referens mot någon annan riktning kan ju agera precis hur som helst eller inte alls.

förmodligen så kommer den att fungera igen när du har hittat platsen där dom löst hänga sladdarna skall monteras med skruv igen (se till att använda skruvlåsning/loctite när du sett att det fungerar igen) - dock kan spänningarna ha varit så hög att det kan ha grillat regulatorn så var beredd på detta...
tomasb

Inlägg av tomasb »

Efter att snabbt skruvat ihop allting för en testkörning visar nu åter den inbygda voltmätare ca 210 istället för 300v. Tyvärr brann ju mitt mätinstrument tidigare i felsökningsfasen men det kanske är läge att skaffa ett nytt för att säkerställa att allt funkar som det ska? Eller finns det några andra enkla knep att testa att spänningen åter är den rätta? Bifogar en bild på de delarna som såg misstänkt brända ut, kanske ni har någon erfarenhet och kan säga vad ni tror? Är det bara smuts eller är det smällt? Och går det i så fall att byta vad det nu är för något?
P7310070.JPG
xxargs

Inlägg av xxargs »

kan vara ingjutningen redan fån början - av dammet så verkar det inte vara något som format om sig nyligen.

fungerar det - låt det vara orört och var nöjd :-)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om ditt mätinstrument brann upp så var det felkonstruerat - det ska inte vara möjligt hur man än kopplar. Så reklamera det eller om garantin gått ut köp ett av bättre kvalitet.

En grov uppskattning om spänningen stämmer kan du göra med en vanlig glödlampa och jämföra med en som går på nätspänning.
Vid 10% överspänning ger glödlampan 140% av nominell ljusstyrka.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om man har en strömshunt utan säkring kan strömshunten eldas upp om man gör fel och då är instrumentet de-facto sönder.

Men nu, där det visar 230Vac, känner jag mig ganska säker på att den mätning är ganska rätt. Jag ser det som extremt osannolikt att en bränd strömshunt skulle ändra en utläsning på 300Vac till 230Vac. Och att det sedan skulle sammanfalla med att trådarna till/från regleringen monteras är ytterligare extremt osannolikt.

Hade instrumentet varit trasigt som sådan visar de oftast noll eller uppenbarligen felaktiga värden eller startar inte alls.

Så min bedömning är: nu fungerar el-verket, säkra alla skruv som det går ledningar till osv. och se till att allt ser bra ut. Använd lite tid på en allmän genomgång, kolla efter saker som vibrationer kan ha skakat loss eller nött osv. Om det finns kol ska de gärna kollas för kvarvarande arbetslängd. När allt är gjort och du har dammsugit lite varstans kan du nog skruva ihop den igen och du har då en generator för ett bra tag fram i tiden.
tomasb

Inlägg av tomasb »

mrfrenzy skrev:Om ditt mätinstrument brann upp så var det felkonstruerat - det ska inte vara möjligt hur man än kopplar. Så reklamera det eller om garantin gått ut köp ett av bättre kvalitet.

En grov uppskattning om spänningen stämmer kan du göra med en vanlig glödlampa och jämföra med en som går på nätspänning.
Vid 10% överspänning ger glödlampan 140% av nominell ljusstyrka.
Brann kanske var lite överdrivet, men det slutade visa korrekta värden så nån kortis av något slag blev det. Det var ett 100 kronors multiinstrument från Biltema som har fungerat i 15 år så det kanske är dags för ett nytt. Några tips på vad man ska satsa på? Det är bara 12 volt från solcellen och bilen och 220 jag har behov av att mäta. Räcker det med ett enklare instrument från kjell, clas ohlsson eller biltema?

Glödlampan lät som ett bra tips!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Köp ett nytt på Biltema eller vadsomhelst. 100:- på 15 år ger en avskrivning som var avklarat efter maximalt en månad, du har alltså haft gratis multimeter i 14 år o 11 månader så att säga och då kan det vara dags att skaffa ett nytt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag läste tillbaka lite i tråden, om du nu har haft gräsklipparmekaniker som skruvat på motorn bör du även kolla frekvensen.
Spänningen regleras av regulatorn som du nu lagade genom att den varierar strömmen i fältlindningarna.
Frekvensen beror på motorns varvtal och skall vara 50Hz.

Finns det en elektronisk eller mekanisk varvtalsregulator?

I manualen bör det stå vilket varv motorn ska hålla, isåfall är det enklast att mäta varvtalet optiskt eller på tändkabeln och helt enkelt justera varvtalsregulatorn.

Annars får man mäta frekvensen på spänningen det lämnar ifrån sig, vet inte om det finns några billiga instrument som klarar detta - en snikvariant kan vara en gammal klockradio(tiden går fel om frekvensen är fel) eller en liten synkronmotor(varvtalet följer frekvensen).

$50 Multimeter Shootout
$100 Multimeter shootout

Jag skulle aldrig våga mäta på nätspänning med en 100kr biltema-multimeter, men jag kanske är lite feg...
Jämförelse av säkerhetsfunktioner i Noname-multimeter vs budgetmultimeter av känt märke.
ABCs of Multimeter Safety Förklaring av dom olika säkerhetsklasserna och vanliga risker.
tomasb

Inlägg av tomasb »

är det nån skillnad mellan biltema/jula/kjell & co/clas ohlsson eller är det samma kvalitet i prisklassen runt ett par hundralappar? vad kan man räkna med att få betala för något av högre kvalitet, 500-1000?

klockradion var också ett bra tips, handlar det om samma effektskillnad som exemplet med glödlampan, vid 10% överspänning bör en timme gå på ca 40 minuter?

då verket är enkelt och billigt tror jag regleringen är mekanisk. Det jag noterade efter ett servicebesök var att jag det plötsligt krävdes lite choke för att verket skulle gå jämnt, även när det var varmkört.

Ber om ursäkt för min okunninghet redan innan jag ställer frågorna men bättre att fråga och verka dum än att förbli det. Jag har lärt mig massor under den här resans gång. Finns det något lämpligt verktyg att mäta frekvensen med (oscilloscop?), är det samma problematik som när man ställler tändningen på en gammal bil eller finns det något man pluggar in i eluttaget som enkelt visar frekvensen så man kan justera?
Skriv svar