Enkel VU-mätare från Kondensor-Mic.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Enkel VU-mätare från Kondensor-Mic.

Inlägg av psynoise »

För att minska bruset något samt göra kopplingen något bättre mot störningar borde man koppla en kondensator parallellt med R5 också. Förstärkaren blir då ett bandpassfilter, återkommer om detta senare.
ghu

Inlägg av ghu »

psynoise:
Kommentarer till din testförstärkare.
R6 och C6 sitter väl i fel ordning?
Varför är R2//R3 vald till 2.35 kohm?
Jag förmodar att det är ett försök att impedansanpassa till källresistansen R1....
Det är nästan alltid olämpligt att impedansanpassa vid lågfrekvensförstärkare eftersom nyttosignalen sjunker 6 dB medan termiska bruset sjunker endast 3dB vilket ger 3 dB lägre signal/brusförhållande. Vid HF är situationen annorlunda där måste man impedansanpassa för att inte få reflektioner.
Slutsats byt ut R2 och R3 till t ex 47 kohm.

Kopplingen kräver att matningsspänningen +5V är fri från störningar annars kommer de direkt in på OP:ns +ingång.
Detta brukar man lösa genom att att göra en spänningsdelare typ R2 R3 med en stor kondensator till jord parallellt med R3. Från spänningsdelarens mittpunkt kopplas motstånd till OP:ns +ingång med resistans som ger önskad inimpedans t ex 47 kohm.
Även matningsspänningen till mikrofonen kan behöva lågpassfilter.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tack för granskningen, ganska slarvigt av mig på en del punker, men jag är glad att du påpekade det iaf.
Funderade också lite på det men är osäker, funktionen är att filtrera bort RF-störningar som kommer in via utgången. Dock kan jag inte se att det skulle bli några problem som det är kopplat nu.
Varför är R2//R3 vald till 2.35 kohm?
Det var jag som glömde bort mig att impedanserna M1 och R1 påverkar. Sedan valde jag R2 och R3 ganska lågt för att få ner det termiska bruset. Normalt hade jag satt en spänningsföljare där mellan men nu blir det lättast att använda 47 kΩ för R2 och R2 som du föreslog.
Detta brukar man lösa genom att att göra en spänningsdelare typ R2 R3 med en stor kondensator till jord parallellt med R3.
Helt rätt, usch vad jag har slarvat, kommer dock inte på vad som brukar vara lämpligt, men 10 µF borde kanske duga.
Från spänningsdelarens mittpunkt kopplas motstånd till OP:ns +ingång med resistans som ger önskad inimpedans t ex 47 kohm.
Det är jag faktiskt inte med på. De flesta operationsförstärkare brukar ha en inimpedans på över 100 kΩ och att koppla någon resistor i serie innan kan väl inte göra någon skillnad förutom att öka bruset något?
Även matningsspänningen till mikrofonen kan behöva lågpassfilter.
Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, visst borde det vara så. 100 nF från matninsspänningen ner till jord borde nog vara lämpligt i denna digitala miljö.

Tack igen!
ghu

Inlägg av ghu »

Citera:
Funderade också lite på det men är osäker, funktionen är att filtrera bort RF-störningar som kommer in via utgången. Dock kan jag inte se att det skulle bli några problem som det är kopplat nu.
De flesta OP är allergiska mot för stora kapacitiva laster på utgången eftersom det introducerar ännu en pol i kretsöverföringen. 470 pF är dock så lite så det brukar inte vara några problem
Det var jag som glömde bort mig att impedanserna M1 och R1 påverkar. Sedan valde jag R2 och R3 ganska lågt för att få ner det termiska bruset.
Observera att brusmässigt så sitter R1 parallellt med R2//R3 så man kan välja R2//R3 hur stora som helst så länge R1 är liten utan att det försämrar brusegenskaperna.
Detta fenomen kan du beskåda på ett vanligt oscilloskop. Anslut inget på ingången till oscilloskopet och vrid upp Y-förstärkaren till max känslighet. Nu sitter ett 1 Mohms motstånd och ger upphov till termiskt brus på oscilloskopets ingång vilket syns på skärmen. koppla nu en X1 prob som är ansluten till ett 1 kohms motstånd till oscilloskopet. Det termiska bruset sjunker nu till en nivå som motsvaras av 1Mohm//1 kohm
Citera:
Från spänningsdelarens mittpunkt kopplas motstånd till OP:ns +ingång med resistans som ger önskad inimpedans t ex 47 kohm.
Det är jag faktiskt inte med på. De flesta operationsförstärkare brukar ha en inimpedans på över 100 kΩ och att koppla någon resistor i serie innan kan väl inte göra någon skillnad förutom att öka bruset något?
Du misstolkar nog texten. Självklart ska det inte sitta något motstånd i serie med ingången.
Men eftersom jag föreslog att spänningsdelaren ska kompletteras med LP filter i form av kondensator över R3 så kan ju inte +ingången på OP:n anslutas direkt till spänningsdelaren för då skulle nyttosignalen kortslutas till jord av kondensatorn så därför behövs ett extra motstånd från spänningsdelare till +ingång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Oki, nu är jag med, dock har jag ingen aning i vilken storleksordning resistorn från spänningsdelaren borde vara i, något förslag?
ghu

Inlägg av ghu »

Det är det motståndet som bestämmer ingångsimpedansen. Det är inte särskilt känsligt bara det är betydligt större än källresistansen i föregående steg, ta t ex 47 kohm
badpojken

Inlägg av badpojken »

Tack psy och ghu!

Jag är som sagt nybörjare och ligger på nivå under diskussionen som förs nu ang. störningar/impedanser, men skulle väldigt gärna vilja testa att börja bygga t ex testkretsen psy var vänlig att ställa upp. Enligt ghu fanns det lite saker att ändra på, så om jag får fråga: Kan ghu (eller någon annan såklart!) erforderligt ändra psynoises komponentlista efter nyaste 'rön', så att jag kan skicka en beställning till ELFA?

Komponenterna kostar ju nästan ingenting, så hellre någon extra än att det fattas om någon ändring behövs göras. Resistanser har jag nog hygglig koll på, men jag inser att det finns många sorters kondensatorer och dioder, så om någon liten not kan läggas till ang. preferensmaterial/typ är det högt uppskattat såklart.

Ang. kopplingen till ljudkortet - kan jag strippa kabeln till en 'vanlig' 3.5mm kontakt eller behöver jag någon specialkomponent?

Tack igen!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

testforstarkare-0.2.png
Om jag har tid och ork skriver jag ner en detaljerad komponentlista imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
badpojken

Inlägg av badpojken »

Tack! Jag kan nog komma fram till vad som är vad från förra listan och ändringarna som skrivits efter det. Snart ELFA-dags!

Bara en grej; hur var det med 3.5mm-kontakten? Ok att ta en som skräpar hemma och strippa, eller krävs det högre kvalitet/syftesriktighet?
Skriv svar