Diagnoshjälp trasig Julafräs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
X-IL
EF Sponsor

Diagnoshjälp trasig Julafräs

Inlägg av X-IL »

För ett tag sen sa det kapfroschnkfzzz från min Julafräs, konstigt nog gick säkringen och jordfelsbrytaren drog :)
Att jag har fått elhaveri råder det ju inget tvivel om, att fas ligger mot jord är ju också fastslaget antar jag.

Idag tog jag några minuter att felsöka medans kaffebryggaren puttrade fram kvällskaffet (snabb bryggare så kort sökning), konstaterade att båda kondensatorerna såg bra ut (250V 60µF och 450V 15µF eller nåt sånt), konstigt, jag tyckte att det karakteristiska "nu jävlar brinner elsystemet"-ljudet kom från den ena av dessa kondensatorer.
Jag hann även med att plocka fram multimetern och mätte mellan stiften i kontakten, 61ohm mot jord på det ena när brytaren var av, i övrigt ingen kontakt. Med brytaren på var det 61ohm mellan stiften och 0ohm mot jord på det stift som tidigare inte hade kontakt.

Jag antar att nästa steg blir att koppla loss motorn och se om haveriet kanske ligger utanför den (sån tur har jag nog inte).

Jag skulle ändå byta till trefasmotor så småningom, men då behöver jag ju fräsen för att kunna borra/fräsa adapterplattan...

Några idéer, analyser eller glada tillrop? Gärna tips på hur jag snabbast kommer fram till om motorn är skrot eller ej.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Diagnoshjälp trasig Julafräs

Inlägg av Andy »

Hur luktar det i motorn?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har inte känt någon speciell lukt alls, kanske har jag tur ändå. Nå jag ska undersöka mer nån dag snart. Har fortfarande en del bilmek och svetsande att göra som ligger högre på att-göra-listan.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du mätt kondensatorerna losskopplade och då även mot hölje/fäste/jord?
En del billiga Kina kondensatorer kan få överslag internt mot höljet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

motorkonding ??

man bör även kolla kondingarna med hög spänning alternativt köper man nya rakt av.

en multimeter kan inte indikera kortis som inte uppträder förrän vid säg 150 Volt
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nä, det är sant med det brukar bildas en "karboniserad metastas" genom dielektrumet som visar sig med en vanlig Ohm meter. :)
PF013

Inlägg av PF013 »

Jag köpte en sån här när jag skulle testa en kaffekvarn med tvivelaktig elmotor (och inte hade bråttom):

http://www.dealextreme.com/p/profession ... ster-37405

Den verkar fungera utmärkt. Det finns en variant med lägre mätspänningar som kanske passar bättre för att mäta upp isolationen i kondingar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har inte mätt upp kondensatorerna på något vis. De har plasthölje så inget överslag mot det i alla fall, nå, jag ska kolla med motorn bortkopplad om felet kvarstår. Om det fortfarande finns kvar då så är det ju en kabel som nötts av eller så, man kan ju alltid hoppas. Om det sen visar sig vara motorn eller dess kondensatorer så kommer det mer frågor. Just nu lever jag på hoppet.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

:tumupp: det var bara glödlampshållaren! Hade ju hjärnsläpp när jag mätte, det var ju den strömbrytaren jag tryckte på...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Grattis! :D
Skriv svar