Vad gör D1 i denna krets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Vad gör D1 i denna krets?

Inlägg av bos »

Som ärenderaden säger, vad gör D1 i denna krets? Jag vet inte hur signalen på MRST ser ut då jag hittade schemat på google när jag slösurfade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jah

Re: Vad gör D1 i denna krets?

Inlägg av jah »

Huvudsakligen är den nog till för att CE5 skall laddas ur så snabbt som möjligt när 5V stängs av. Annars blir det kanske ingen reset-puls (MRST är förmodligen reset-ingången till en PIC) när 5V kommer tillbaka om avbrottet var kortare än tidskonstanten R19xCE5.

/J
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad jah beskriver är alldeles korrekt. Sedan finns det ytterligare en anledning med tanke på att kondensatorn är på 10µF som är ett ganska högt värde i detta): mycket få kretsar tål att få mer än 0,7V över VDD på en ingång, det leder ofta till "latchning" som helt sonika eldar upp kretsen.

Nu är det knappast speciellt med energi om man stänger av men om man ponerar att det är ett kort avbrott och dioden inta fanns ville man lätt uppnå latchning och om strömmen då kom tillbaka var *poof* en realitet.

Men måste man ha 10µF är det något fel, det ger för dålig stigtid och en riktig reset-krets ville vara på sin plats.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Minska kapacitansen isåfall?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den bör i de flesta fall vara runt 100nF men korta glitchar kan ställa till det ändå med en korrekt reset. Den behövs för båda funktionerna och den får gärna vara en shottky pga. de lägre spänningsfall över den.
Skriv svar