hur har ni löst "kabelproblemet"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: hur har ni löst "kabelproblemet"

Inlägg av orvar-e »

Jag har hyst in min dator och allt man inte behöver på skrivbordet i en garderob. Sedan från den garderoben går det 1 HDMI-kabel en USB-kabel en högtalarkabel och sist 220-volt. Fyra kablar är allt till skrivbordet. Dessa kablar går i listen efter golvet så det syns inte.
Dock ser det ut som ett litet skatbo från helvetet i dator-garderoben men det skiter jag i.
Det som fattas är att jag kan slå på och av datorn utan att behöva öppna dörren, men det är redan förberett allt som är kvar är ytterligare en kabel i listen och en knapp under skrivbordsskivan.
Då kommer jag inte behöva se eländet, det man inte ser lider man inte av när det gäller sånt här.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Efter att ha försökt med detta i hela livet så har jag kommit fram till att alla kablar ska vara lika 'långa' de som sticker iväg en bit längre ska vara just de där extra långa. blir bäst om man kan få alla kablar i samma längd så man kan strapsa eller använda karborre eller eltejp ;)

Drog ner typ 15 Tp kablar till Rackskåpet. blev eltejp runt de och några är lite längre då någon kabel blev förkort så det fick bli någon kabelring högst upp i rackskåpet.
Har även märkt att även med KVM och UPS så blir de fan värre kabelsamlingar då ena kablen är för lång och den andra för kort. spec när det inte är samma layout på datorerna. Nu skiter jag i det och trycker bara in det bakom skåpet. Flyttar om för mycket för att de ska gå att ha ordning där.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

-=Fullmoon=-:

jo jag känner i gen detta :lol:

frågan är hur man ska få det exakt lika överallt :humm: som jag tidigare nämt funderar jag på en kopplingslåda med förskruvningar för ström kablarna, sen fundera ut exakt hur man vill ha det i racket och sen koppla in allt fast. visst blir det mer jobb när det ska kopplas om/in nytt osv, men frågan är ju om det lönar sig i längden :?:
badpojken

Inlägg av badpojken »

Ulf skrev:... Trots att man strukturerar dragningen med jämna mellanrum så blir det råttbo eftersom tillfälliga inkopplingar tenderar att bli permanenta. ...
Haha, ja, en klassiker helt klart: "Jag fuldrar nu för att få igång den - jag kan alltid snygga till senare!".
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jo och det där "senare" förblir för alltid :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bild

:) Det är bra med ett datorbord med en stor inbyggd låda att stoppa all överlängd i.
Alla grendosor slutar till slut i ETT vägguttag... :mrgreen:
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jo det där såg snyggt ut, är det 19" kontakter du använt? och isf vart köpte du dessa? och pris?
grottan

Inlägg av grottan »

Finns på ELFA, sök på Grenuttag
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Säkert snordyra :P
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

kollade elfa, och de var äckligt dyra precis som fullmoon trodde... synd, annars hade de nog varit smidiga:)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Råkar man ha ett arbete där man ofta är i stora datorhallar, gamla nedlagda datorhallar, materiallager mm. så kan ju en och annan överbliven och begagnad tingest fastna i instrumentväskan på vägen ut... :vissla:
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

:D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

13th.Marine skrev:Prototypen: FBK är ju fusk! =P

FBK ??

P
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Fönsterbänkskanal =)
sneaky

Inlägg av sneaky »

MadModder skrev:Alla grendosor slutar till slut i ETT vägguttag... :mrgreen:
Det där har jag alltid funderat över. Hur mycket kan man egentligen dra ur ett uttag? I mitt sovrum där jag har det mesta av elektroniken är nämligen uttagen placerade fullkomligt idiotiskt (två separata uttag ganska nära varandra i ett hörn och resten av rummet helt tomt :doh: ). Mellan tummen och pekfingret om man räknar i enheter om säg datorer och tv-apparater, hur många kan man hänga på innan det börjar bli dumdristigt? Förstår att det är en väldigt öppen och svår fråga, men en fingervisning?

Och mera on-topic så blir det för min del fastskruvade skarvdosor på skrivbordet och sedan ihopbuntat så gott det går. Saker och ting skulle ju bli så mycket lättare om det bara var EN sorts kontakt och EN sorts väggvårta *suck*
Skriv svar