Nybörjarfrågor om pic "datorer"

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
phpoker

Nybörjarfrågor om pic "datorer"

Inlägg av phpoker »

Hej, första posten nu så säg till om jag har missat något med forumet...

Jag har alltid varit "ganska" intresserad av elektronik och programmering. Det var inte allt för länge sen jag upptäckte att det fanns enchipsdatorer och liknande, jag fick reda på det genom en post på ett annat forum om en kille som hade byggt en vad-det-nu-var med en enchipsdator. Jag tyckte såklart att det var helcoolt och började kolla runt lite mer, läste lite på olika forum osv. Jag har kommit fram till att jag vill ha en PIC dator men om ni har några andra alternativ att rekomendera så är det bara att säga till, enda kraven är att det inte får kosta mer än runt 500 kr för ett startkit..
Nu till frågorna:
1. jag har kollat runt lite och hittat ett startpaket med artikelnummer 73-344-28 på elfa. Verkar det som något bra att börja med för någon som har programmerat lite samt etsat och lött något kretskort?

2.Vad behöver jag mer än ovanstående för att komma igång?

3.Har jag fattat det hela rätt; finns det x antal pinnar i par om två, en positiv respektive negativ "pinne" per I/0 port som man helt enkelt strömsätter genom kod xxxx och på så sätt får tex lysdiod att lysa?

Ja det var väll ungefär allt, skriver igen med det som jag har glömt..

Tack på förhand!

Edit: det står att det finns sex I/0 pinnar som kan leverera 25 mha var, men hur hög spänning får man ut ur dem, min gissning är att utspänningen blir lika hög som matarspänningen men tänkte att det var lika bra att fråga.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

PICkit 1 är väll OK om det gäller att lära sig lite på "skolbänken".

Däremot skall man vara medveten om att PICkit 1 stöder ett ganska begränat antal olika PIC modeller (8 och 14 pinnars). Och det ger inte samma flexibilitet som när man använder t.ex en labbplatta (eller experimentkort). Man kan t.ex inte använda en extern kristall till processorn, enbart den interna oscillatorn som inte har samma precision. Vad "etsat och lött något kretskort" har att göra med PICkit 1 är jag inte helt klar över...

Jag tror att PICkit 1 passar bäst i skolan men att man som hobbyist ganska snabbat växer ur den, och då måste du kanske skaffa det du skulle ha skaffat från början i alla fall...

> "Vad behöver jag mer än ovanstående för att komma igång"

Behöver och behöver, PICkit 1 fungerar som den är. Sedan beror det på vad du vill göra.

> "3.Har jag fattat det hela rätt; finns det x antal pinnar i par om två, en positiv respektive negativ "pinne" per I/0 port som man helt enkelt strömsätter genom kod xxxx och på så sätt får tex lysdiod att lysa?"

Jag vet inte varför du tror det (eller var du har läst det), men det är helt galet... :-) Finns ingen anledning att gå in på detaljer här, du har en del att läsa först...

Om du vill veta hur en PIC fungerar lite i allmänhet så skulle du kunna ladda ner databladet för t.ex PIC16F628A, en hyggligt modern men inte allt för komplex modell. Efter ett par kvällars läsning, så borde mycket ha klarnat.

Sedan är det naturligtsvis databladet för just den PIC du jobbar med som du ska använda, men alla datablad är ganska lika i upplägg och kapiteluppdelning.

Se även bl.a :

http://www.voti.nl/swp/index.html ("Start with PICs")
http://www.jescab.se/Starting_with_PICs.html (samma som ovan fast i PDF format)
http://www.voti.nl/picfaq/index.html
Användarvisningsbild
klasg

Inlägg av klasg »

Tja.
Jag läste ganska nyligen en gratis ebook om pic-microcontrollers som jag kan rekommendera (gjorde en fin *.doc-fil av hela ebooken så man kunde printa och läsa :)). Den tar både upp vad en microcontroller är/hur den fungerar/och assemblyprogrammering. Kanske inte så djuplodande, men bra nybörjarbok.

Jag har dessutom använt pickit1 och kan säga att den fungerar helt klart. Men riktigt ic-debugging är nog alltid bra att ha, som pickit1 saknar.
/Klas

EDIT: sodjan, hundra kronor i frakt har jag räknat med :) (om du vet vad jag pratar om :))
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> "Jag läste ganska nyligen en gratis ebook..."

Tyvärr, igen, så bygger även denna "tutorial" på den nu helt föråldrade 16F84A.

För den som vet vad som är "problemen" med 16F84A, så är det naturligtsvis bara att blunda för de delarna, men nybörjaren löper stor risk att lära sig en del dåliga PIC-programmerings vanor. Och vanor är alltid svåra att bryta :-)

Det är tragiskt at de har lagt ner så mycket job på en föråldrad processor. Tänk om det åtminstånde hade varit en 16F628A eller liknande, då hade det hela varit bättre.

De använder MPASM 6.31, nuvarande 7.20 är inte riktigt likadan...

Men layout och organisation är helt OK !!

EDIT: sodjan, hundra kronor i frakt har jag räknat med :-) (om du vet vad jag pratar om :-) )

Nej, bäst att du skickar ett PM eller mail om det är något viktigt... :?
phpoker

Inlägg av phpoker »

Får väll ta och läsa igenom dem länkade FAQsen, angående det där med "etsat något kretskort" så var det mest för att ge exempel på vad jag har gjort hittills(stavning?).
Tack för hjälpen!
Skriv svar