tändningsproblem brytarlös trimmer . stihl fs38
-
Mindmapper
Re: tändningsproblem brytarlös trimmer . stihl fs38
Har du provat med att helt enkelt torka av ytorna med magneterna och sensorn med en trasa med lite lösningsmedel. För flera år sedan slutade min gräsklippare att fungera och det var allt som behövdes.
-
choppertony
Jag har provat att torka av ytorna, och jag har nu mätt in järnkärnan mot magneterna till 0,2mm mellanrum. Jag känner ström i fingrarna. Men ingen gnista på stiftet. provat med 2 stift.
Jag mätte på tändstiftet och fick fram att det är över 30KOhm Från där man sätter tändhatten till själva pinnen där gnistan skall komma.
Jag trodde inte att det skulle vara något motstånd där alls????
Hur som helst så vet jag inte riktigt vad jag skall göra nu, för nu har jag provat allt.
Jag mätte på tändstiftet och fick fram att det är över 30KOhm Från där man sätter tändhatten till själva pinnen där gnistan skall komma.
Jag trodde inte att det skulle vara något motstånd där alls????
Hur som helst så vet jag inte riktigt vad jag skall göra nu, för nu har jag provat allt.
Kan inte vara annat än magneten, en magnet kan ju bli dålig av värme, vibrationer.
Hur känns det om du lägger en mejsel mot magneten, den bör ju sitta rätt så bra ?
Kjelle
Hur känns det om du lägger en mejsel mot magneten, den bör ju sitta rätt så bra ?
Kjelle
-
choppertony
Jag tyckte sist jag kollade magneterna att det var drag i dom. Jag skall prova tendstiftet från motorsåget, det vet jag i alla fall funkar. Så jag kan utesluta att det nya stiftet inte är sönder... Bör nog inte vara så. Men det är lika bra att kolla det innan jag slänger allt ihop i skrotlådan ...
Om man googlar lite på din modell så verkar det vara standardfel med tändspolen.
Är du 100 % säker på att du fått rätt ersättare ?
Kjelle
Är du 100 % säker på att du fått rätt ersättare ?
Kjelle