SSL 9k preamp
SSL 9k preamp
I över ett år har jag tänkt bygga en mikrofonpreamp utifrån DIY-projektet som är byggt efter SSL's 9k-preamp. Kretskorten köptes för nästan ett år sedan, men sen har jag varken haft tid eller pengar att fortsätta förrän nu.
Kretsschema och layout finns här. Förstärknignen sker balanserat i två steg, varav det första genom ett matchat transistorpar. Det tredje steget är en differentialförstärkare med DC-servo.
Själva preampen är alltså färdigdesignad, men min skiljer sig en del eftersom jag kör stegad gain. Enligt originaldesignen behöver man en 2,5k revlog stereo potentiometer, vilket är ganska omöjligt att finna. Okej, det går att få tag på, men priset är ganska högt. Jag kör på två switchar per kanal, en per gainsteg. Det ena steget har tre steg med 14 dB mellanrum samt ett fjärde steg som ger lägsta förstärkningen + pad, det andra steget har 12 lägen med 2 dB-steg.
Utöver detta kommer jag också ha VU-mätare, om jag ska vara ärlig är det mest bara för att det ser oerhört mycket fräckare ut. Sen kommer jag också ha momentära switchar till fantommatningen. Visserligen blir det ett ytterligare steg och några extra kretsar, men det ger fördelen att fantommatningen alltid blir avstängd när man slår igång apparaten.
Byggloggen här börjar en bit in: kretskorten är färdiglödda och testade, gainswitcharna likaså. Lådan är halvfärdig.
Det som saknas är nätdel, logikkretsar, VU-mätare lackering och etiketter och alla kontakter.
Såhär ser det ut för tillfället, ber om djupaste ursäkt för att jag inte har en bättre kamera för tillfället. :
Ritning från google sketchup.
Frontpanelen i dagsläget. Alla hål är klara och om jag hinner ska jag försöka lackera ikväll.
Resten av lådan. Lorlinswitcharna är monterade på en vanlig aluminiumskena, så att det kan fästas längre bak så man slipper kapa axlarna och få olika längder på dem.
Switcharna från baksidan. Den vänstra är 12-stegs med 2 dB-steg, förutom de två lägsta som är på 4 dB. Detta ger en total range på 26 dB för detta steg. Dena andra ratten är en trepols 4-läges, där 2 av 3 poler går åt till en passiv pad. Den tredje polen används till grovförstärknignen, eller vad man ska säga. Man får alltså pad+steg 1, steg 1, steg 2, steg 3.
Ett av de preampkorten. På grund av lagerbrist fick jag ta 3,3µf som första kondensator i kedjan, därför ser de lite större ut. Korten hade dessutom väldigt ont om plats om man ville använda något bättre än polyester, därför sticker de ut en del.
Nätagget med +-18V samt en charge-pump för +48V. Glömde beställa likriktarbryggor, så det fick bli hemmagjorda av 1n4004:or istället.
Nästa steg är att lacka och göra logik-korten samt drivkretsar till VU-mätarna.
Kretsschema och layout finns här. Förstärknignen sker balanserat i två steg, varav det första genom ett matchat transistorpar. Det tredje steget är en differentialförstärkare med DC-servo.
Själva preampen är alltså färdigdesignad, men min skiljer sig en del eftersom jag kör stegad gain. Enligt originaldesignen behöver man en 2,5k revlog stereo potentiometer, vilket är ganska omöjligt att finna. Okej, det går att få tag på, men priset är ganska högt. Jag kör på två switchar per kanal, en per gainsteg. Det ena steget har tre steg med 14 dB mellanrum samt ett fjärde steg som ger lägsta förstärkningen + pad, det andra steget har 12 lägen med 2 dB-steg.
Utöver detta kommer jag också ha VU-mätare, om jag ska vara ärlig är det mest bara för att det ser oerhört mycket fräckare ut. Sen kommer jag också ha momentära switchar till fantommatningen. Visserligen blir det ett ytterligare steg och några extra kretsar, men det ger fördelen att fantommatningen alltid blir avstängd när man slår igång apparaten.
Byggloggen här börjar en bit in: kretskorten är färdiglödda och testade, gainswitcharna likaså. Lådan är halvfärdig.
Det som saknas är nätdel, logikkretsar, VU-mätare lackering och etiketter och alla kontakter.
Såhär ser det ut för tillfället, ber om djupaste ursäkt för att jag inte har en bättre kamera för tillfället. :
Ritning från google sketchup.
Frontpanelen i dagsläget. Alla hål är klara och om jag hinner ska jag försöka lackera ikväll.
Resten av lådan. Lorlinswitcharna är monterade på en vanlig aluminiumskena, så att det kan fästas längre bak så man slipper kapa axlarna och få olika längder på dem.
Switcharna från baksidan. Den vänstra är 12-stegs med 2 dB-steg, förutom de två lägsta som är på 4 dB. Detta ger en total range på 26 dB för detta steg. Dena andra ratten är en trepols 4-läges, där 2 av 3 poler går åt till en passiv pad. Den tredje polen används till grovförstärknignen, eller vad man ska säga. Man får alltså pad+steg 1, steg 1, steg 2, steg 3.
Ett av de preampkorten. På grund av lagerbrist fick jag ta 3,3µf som första kondensator i kedjan, därför ser de lite större ut. Korten hade dessutom väldigt ont om plats om man ville använda något bättre än polyester, därför sticker de ut en del.
Nätagget med +-18V samt en charge-pump för +48V. Glömde beställa likriktarbryggor, så det fick bli hemmagjorda av 1n4004:or istället.
Nästa steg är att lacka och göra logik-korten samt drivkretsar till VU-mätarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SkunkFunk 27 juli 2011, 21:20:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: SSL 9k preamp
Kul! Ser ut att bli fint det där. 9K är en finfin pre.
Satt det inte en LM394 på ingången förr?
Eller minns jag helt galet nu?
Satt det inte en LM394 på ingången förr?
Eller minns jag helt galet nu?
Jo, det är den som står i originalschemat. Men den tillverkas inte längre, utan har blivit ersatt av MAT-02, eller MAT-04, minns inte riktigt. I vilket fall tillverkas inte den heller längre, utan har blivit ersatt med något annat, ja... SSM2210, som jag använder här är en direkt ersättare, och trots att de inte tillverkas längre så har electrokit fortfarande kvar ett gäng 

Ja, det var så det var.
Man kan hitta LM394 på eBay ibland till ganska hyfsade priser om man har tur.
Fast ska jag vara helt ärlig så hör man nog knappast skillnad i ett blindtest.
Det var inga dåliga kondingar du hittat där förresten.
Ska bli kul att se den färdiga skapelsen!
EDIT: Stafning
Man kan hitta LM394 på eBay ibland till ganska hyfsade priser om man har tur.
Fast ska jag vara helt ärlig så hör man nog knappast skillnad i ett blindtest.
Det var inga dåliga kondingar du hittat där förresten.
Ska bli kul att se den färdiga skapelsen!
EDIT: Stafning
Igår kväll ägnade jag mig lite åt designen. Google sketchup må vara smidigt att göra snabba skisser med, men det svarta området kring rattarna, som ska skrivas ut på självhäftande film, behövdes göras i något program som är gjort för 2D-arbete och gör runda former bra. Openoffice draw använde jag, här är resultatet:
Sen gjorde jag kretsen för fantommatningen i eagle. Har ett stort överskott på 4027:or, så jag använder en här som RS-latch. Reläer hade jag också många över. Brytaren som ska kopplas hit är en (on)-off-(on), så att uppåttryck aktiverar och nedåttryck deaktiverar. Från början tänkte jag egentligen köra en envägs momentär och använda 4027:an för att toggla, men sådana switchar var slut på electrokit när jag skulle beställa. I slutändan blir ju detta ändå lite smidigare, eftersom man inte behöver debounca. Under dagen ska jag försöka bygga ihop detta på ett experimentkort. Ser att jag missat en kondensator innan 7805:an, men det kommer.
Sen gjorde jag kretsen för fantommatningen i eagle. Har ett stort överskott på 4027:or, så jag använder en här som RS-latch. Reläer hade jag också många över. Brytaren som ska kopplas hit är en (on)-off-(on), så att uppåttryck aktiverar och nedåttryck deaktiverar. Från början tänkte jag egentligen köra en envägs momentär och använda 4027:an för att toggla, men sådana switchar var slut på electrokit när jag skulle beställa. I slutändan blir ju detta ändå lite smidigare, eftersom man inte behöver debounca. Under dagen ska jag försöka bygga ihop detta på ett experimentkort. Ser att jag missat en kondensator innan 7805:an, men det kommer.
Nu börjar utsidan bli klar! Eftersom etiketterna är gjorda på transparent plastfilm så har jag lackerat vitt under dem och med hammarlacken på resten av panelen.
Vet att siffrorna står fel, men pappret rymde tre uppsättningar etiketter, och de som sitter på nu var de två fulaste
Vet att siffrorna står fel, men pappret rymde tre uppsättningar etiketter, och de som sitter på nu var de två fulaste

Den här är det. Nästan allt, förutom transistorerna och VU-mätarna, är köpt därifrån. Den verkar dock ganska känslig för hårda föremål, så jag ska se om det går att skyddslacka den senare.
Länge sedan jag lade upp något, men nu verkar det ta sig! Så gott som allting är monterat och det har tagit väldigt lång tid att göra alla kablar. Jag borde lära mig att oavsett hur många kablar man räknar med att det blir så måste man dra åtminstone dubbelt så många i praktiken.
Hembyggt flerfunktionskort som tar ner +-18 till +-15 för dc-servona (grammatik?) som kräver lägre spänning, balanserade utgångssteg och drivkrets till vu-mätarna.
Smidigt sätt att tvinna kablar
Stjärnjordning
Allt i sin helhet. Tyvärr har jag fått slut på buntband och allt är inte riktigt anslutet än.
Hembyggt flerfunktionskort som tar ner +-18 till +-15 för dc-servona (grammatik?) som kräver lägre spänning, balanserade utgångssteg och drivkrets till vu-mätarna.
Smidigt sätt att tvinna kablar

Stjärnjordning
Allt i sin helhet. Tyvärr har jag fått slut på buntband och allt är inte riktigt anslutet än.
Hej!
Jag är själv i full färd med samma projekt.
Jag har dock problem med att hitta rätt spänningsregulatorer.
I schemat använder de 2x LM7818 och en LM317 till när delen.
Jag hittar inga sådana i sverige. Någon som har en idé om ersättare?
Jag är själv i full färd med samma projekt.
Jag har dock problem med att hitta rätt spänningsregulatorer.
I schemat använder de 2x LM7818 och en LM317 till när delen.
Jag hittar inga sådana i sverige. Någon som har en idé om ersättare?
- anders_bzn
- Kontakt:
Kul bygge.
Jag sneglade på en app från That för ett tag sedan som nog
är ganska liknande det här bygget.
http://www.thatcorp.com/datashts/dn109.pdf
"Microphone pre-amp using a THAT 120 transistor array"
Jag sneglade på en app från That för ett tag sedan som nog
är ganska liknande det här bygget.
http://www.thatcorp.com/datashts/dn109.pdf
"Microphone pre-amp using a THAT 120 transistor array"