Motor och mek-komponenter till experiment

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Motor och mek-komponenter till experiment

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har lite idéer jag vill prova och behöver för ändamålet lite mekanikpryttlar som på intet sätt behöver vara av proffskaraktär eller hålla fjuttimeterprecision. Däremot kan prylarna vara skapligt stora och iofs gärna av plastic. Motor ska vara 12VDC och "skapligt" stor men har inga behov av stor kraft/moment etc, bara att axeln från motorn är skapligt stor 3-6 mm. Tänker driva med en 12V cell på 3Ah.

Det jag vill labba med är att trixa med att göra linjära rörelser cirkulära och vice versa, där jag tänker mig maxutstag på (linjära) rörelser på 10-15 cm. Tänker lite på Meccano, alltså lite "grövre" men enklare komponenter som tål viss misshandel, men inget sådant här (motor till H0/00 modell-lok):
Bild
ds77

Re: Motor och mek-komponenter till experiment

Inlägg av ds77 »

För lite större version av meccano kanske ett besök på Bauhaus kan vara något. Jag tänkte mig ett besök i avdelningen med alu profiler, hålen får du visserligen borra själv.

Har du möjlighet att komma över en elstol till tex volvo så sitter det ett par motorer i sådana, en med linjär rörelse...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Motor och mek-komponenter till experiment

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Surplus verkar vara en bra väg att gå. :)
Skriv svar