jag vill använda ett enkelt mikrofonelement som signalkälla till analogpinnen på en PIC16F690. Jag vill alltså likrikta och förstärka signalen från sinussignal (vardsagsljud inom mänskligt rimlig frekvens) i mV-storlek, till absolutamplitud i V-storlek. Det finns t ex gott om "VU LED meter"-exempelkretsar på nätet, men jag är inte tillräckligt erfaren inom kretsteknik för att 'adaptera' liknande kretsar till mitt syfte och hoppas att jag kanske kan få hjälp med kretsen jag är ute efter, härifrån!
Liknande kretsar jag lyckas hitta på nätet verkar även vara lite overkill, för till saken hör även att jag inte behöver någon superprecision, varken vad gäller responstid eller amplitudstorlekar (inom rimliga mått naturligtvis). Det hela skall bara användas som en 'ljudnivådetektor', utan jättehögra krav på exakthet. "Ungefär hur hög är bakgrundsljudnivån?"-typen. Ju enklare krets desto bättre - jag läste kretsteknik någon gång för ett par hundra år sedan men sen så... :/
Jag tänker mig en likriktare (alt. dioder + kondensator) och en Op-amp, men inser att det finns en hel uppsjö av alternativ till komponenter och med stor brist på egen erfarenhet skulle jag gärna ha någon sorts referenskrets innan jag stör ELFA-packarna!
Så, är det så enkelt att någon kan säga på rak arm hur en enkel krets skulle se ut (inkl. komponentlista), eller (och naturligtvis lika gärna) kanske hänvisning till befintliga lathundar medelst google? Jag har som sagt letat, men inget är spot on än och jag kan tyvärr inte tillräckligt för att chansa på egna modifieringar. Det brukar sluta med att man inser att man "borde" köpt hela produktomfånget kondingar/resistorer när man ändå höll på, och det undviker jag gärna om möjligt...

Mikrofonen jag har är ett kondensatorelement med egenskaper som (om det finns uppenbart bättre alternativ är jag såklart öppen!):
Frekvenomfång: 20-16000 Hz
Känslighet: 7,9 mV/Pa/1KHz, ±2dB
Utgångsimpedans: 2k ohm
PICen vill ha 0-5V till sin analog->digital (10bit). En jumbojet som flyger förbi mikrofonen behöver inte generera 5V heller för den delen - 10bitar är mycket högre upplösning än jag behöver ändå. (PICen programmeras med PICkit2).
Kalas om någon kan hjälpa mig eller peka i rätt riktning genom djungeln på nätet, tack på förhand!