Varvtalsregulator & varvräknar för motorcykel, med PIC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Varvtalsregulator & varvräknar för motorcykel, med PIC

Inlägg av NSR_Martin »

Tjena.

1.
Jag har en landsvägsreggad endurohoj som jag skulle vilja ha en varvatalsregulator på.
Tänkte använda mig av en PIC16F84.
För det första, hur ska den kopplas in? Antar att det finns nån givarpuls till tändspolen..? Kan man isf koppla in sig där och brytar givarpulsen...?
Sen är väll nästa problem, PICen vill ha 5 volt... Hur löser man det i en hoj utan battier? Antar att det är likström på 12v. Man kan ju tänka sig att det får ett eget batteri, eller går det att lösa iaf? Tips och idéer vore till stor hjälp här! Vilka komponenter behövs, hur gå till väga med matningsspänningen och signalen från tändspolen som ska in i picen?

2. Samma hoj, tänkte att en varvräknare kunde va ett kul projekt... Och när man ändå är nere och klabbar vid tändspolen.
Hade tänkt mig nått liknande denna:
http://www.jetronic.se/elektronikbyggsatser.htm#Varvled
Vad blir svårt att lösa...? Antar att det bara är till o mäta antal pulser under en viss tid och tända ett bestämt antal lysdioder efter det?


3,
När jag ändå skapar en tråd kan jag passa på att fråga om en annan sak jag har funderat på.
Baklyset går ALLTID sönder! Jag har en luxeon star lysdiod liggandes o skräpar hemma, räknade lite snabbt att jag behöver ett motstånds som klarar drygt 3 watt.... Men det är ju både positionslyse och bromsljus, då får man ha två motstånd, men hur vet jag hur stort motstånd jag ska ha på positionsljuset?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

1. Jag tycker först och främst att du skall dumpa PIC16F84:an, den har inget existensberättigande längre. Kör på en 16F628 istället, den är bättre och billigare, och dessutom slipper du använda en extern kristall.

Det är nog inget enkelt projekt att bygga en varvtalsbegränsning! Enduron är ju så pass "ointelligent", att du måste fixa all kringelektronik själv, och det verkar svårt tycker jag.

2. Varvräknare är betydligt enklare! Jag vet att det har varit uppe på forumet förut hur man känner av tändpulserna i bilar. Det borde gå att fixa med en spole runt tändkabeln, och sedan koppla den till en OP-förstärkare som fixar en prydlig trig-signal till PIC:en.

3. Det låter som om du har en väldigt varierande spänning i motorcykeln, och att det är därför som baklyset går sönder hela tiden. Om du strömbegränsar Luxeon Star med seriemotstånd finns risken att den går sönder på samma sätt som lamporna. Dessutom kommer ljusstyrkan att variera med spänningen.

Det säkraste är nog att bygga en strömgenerator som ser till att Luxeon Star får en konstant ström, oberoende av vilken spänning enduron ger ut. Strömgeneratorn går att fixa på en massa olika sätt, och kräver inte särskilt många komponenter.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Tack för svaren, men du får ju va lite mer optimistisk ;)
1.
En enduro är ju inte mer ointelligent än en moped, och till dom kryllar det av "blackbox", varvtalsregulatorer alltså.

2. Måste man krångla till det med spole runt tändkablen? Går det inte att lösa på nått smidigare sätt...?

3.
På en mängd olika sett....tex?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

1. Jag är rätt dåligt insatt i fordonselektronik, så det finns säkert smarta sätt att fixa det som jag inte känner till. :)

Angående moderna mopeder, så har de säkert elektronisk tändning som manipuleras av "blackboxen". Jag vet inte hur det ser ut på din enduro, men det är möjligt att det går att fixa något liknande.

2. På något sätt måste du ju känna av tändpulsen eller på något annat sätt känna av varvtalet. Jag ahr ingen aning om hur det ser ut på enduro, och om man kan koppla in sig och få ut informationen någon annanstans.

3. Har du 12V eller 6V elsystem i enduron?
Om du har 12V-system kan du ta en vanlig 7805 och koppla den som strömgenerator som de har gjort i figur 14 i databladet:

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07309016.pdf

Om du har 6V-system räker inte spänningen till för denna metod, och då får man hitta på något annat. Det går att fixa med en effekttransistor, 2 motstånd och en zenerdiod.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Får tacka för hjälpen igen, vore kul om några andra hade några tipps att komma med också...!

1. Jag är inte så superinsatt på min hojs elektronik, men jag antog att det är CDI box, hittade denna text "CDI, with adjustable ignition advance", så jopp, det är CDI, alltså elektroniskt tändning.... Förmodligen har man det för att man kan ställa in tändningen mer efter eget önskemål vilket ger mer effekt än om det hade varit på nått mekaniskt sett....
Så, nu gäller det att manipulera CDI boxen förmodligen!
Om nån här vet hur man lämpligen gör så skriv det, ska försöka hitta lite instalationsbeskrvningar på "blackbox" för att se hur dom kopplas.

2. Iom att det är CDI box så kan man ju förmodligen det, förstår att du inte kan svara på var, hoppas nån annan kan hjälpa mig, ska ge mig ut på jakt på egen hand ochkså.

3. Det är 12volt, 6volt är mer eller mindre försvunnet, brukar va 12v i mopeder med nu för tiden...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Ingen som kan lite fordonselektronik och vet hur en CDI box och tändsystemet funkar...?
SlotH
Inlägg: 52
Blev medlem: 27 februari 2005, 18:58:04

Inlägg av SlotH »

Schnegelwerfer skrev:2. Varvräknare är betydligt enklare! Jag vet att det har varit uppe på forumet förut hur man känner av tändpulserna i bilar. Det borde gå att fixa med en spole runt tändkabeln, och sedan koppla den till en OP-förstärkare som fixar en prydlig trig-signal till PIC:en.
Hur fungerar det med en spole runt tändkabeln ? vilken spänning får man ut? Har sökt efter lite info, dock utan framgång.
Senast redigerad av SlotH 21 maj 2005, 18:24:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Varför citerar du?

Nåja, om du lindar ett antal lindingar runt ett tändkabel kommer det att bilda en strömtransformator. Det betyder att det är själva tändningsströmmen man mätar på detta vis, spänningen beror på antalet varv, belastning osv.

Googla på strömtransformator eller current transformer för bättre beskrivning.

Att använda tändningspulserna till att reglera motorvarv/mäta varv är till och med lite dumt, tändningen är inte statisk i förhållandet till motorns arbetscyklus och detta kan ge en oscillerande verkan.

Om man tar ett genomsnitt kan det fungerar bra men man ska ha klart för sig att det kan bli fel.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om du ska bygga en strö transformator ska väl inte lindningen vara ortogonal mot ledningen du mäter på?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Testa vettja! Bara att ta ner scopet och mäta och se vad man får och sedan snygga till pulserna. Så länge man får något går det gör pulser av det med lite analogteknike eller kanske med en: http://www.alldatasheet.com/datasheet-p ... AK215.html
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ja eller om du har en vanlig schmittrigger liggandes i bra & ha lådan (7414)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mmm.. men har för mig att man behövde sätta en liten konding också eftersom det kan översvänga en hel del. Inga vackra pulser direkt...
mugin
Inlägg: 10
Blev medlem: 15 juni 2005, 14:31:02
Ort: Sverige

Inlägg av mugin »

CDI tändning på hojar brukar ha en ~200 - 300+ Volts drivspole som laddar kondingen, och en styrspole som styr urladdningen av kondingen till tändspolen.

Kolla i elshemat för hojen, där finner du nog vilken kabel som är vilken till CDI boxen...
richardostmark
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 juli 2011, 00:40:05

Re: Varvtalsregulator & varvräknar för motorcykel, med PIC

Inlägg av richardostmark »

Alla en cylindriga motorer med cdi tändning har en stator platta innan för svänghjulet. Stator plattan består av ett flertal spolar. Som genererar laddström och tändnings spänning. Normalt sätt är endast en spole till för att ladda upp tändspolen. Den brukar ha en annorlunda lindning.
På utsidan av svänghjulet brukar det vara en klack och på vevhuset sitter en sensor. Sensorn kan vara passiv eller aktiv. Hur som helst, är det denna sensorn som ger tändnings impuls till cdi:n.
Tändnings impulsen är alltså växelström med fyrkants våg. Högre varv, ger en högre frekvens.
En blackbox eller varvtalsregulator är alltså ett låg pass filter. Rätta mig om jag har fel!

Ett lågpass filter, filtrerar bort högre frekvenser.

Alltså med relativt enkla komponenter kan man bygga en egen blackbox. Men det tar nog lång tid att laborera fram rätt värden.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Varvtalsregulator & varvräknar för motorcykel, med PIC

Inlägg av blueint »

Repetitionshastigheten på tändningssekvensen styr motorhastigheten?
Skriv svar