kan man löda fast skalmen på ett på solbriller?
kan man löda fast skalmen på ett på solbriller?
Kan man löda fast skalmen på ett par solbriller..
va en här o lämnade ett par o frågade om ja ville testa...
men de e för mjukt materilal.. lödtennet väll.. kan inte hålla??...
va en här o lämnade ett par o frågade om ja ville testa...
men de e för mjukt materilal.. lödtennet väll.. kan inte hålla??...
Re: kan man löda fast skalmen på ett på solbriller?
Har gjort sådana reparationer. Man brukar få förstärka med lämplig tunn tråd, mässingsprofiler osv. Rätt enkelt faktiskt och sedan väljer du rätt lödtenn som, typ Staybrite.
- prototypen
Om det är bra material så kan man hårdlöda med mässinglod och gassvets, men glasen får man ta ur först.
Protte
Protte
Vad kostar solbrillorna? Typ 500+ eller så, då finns det sannolikt utbytesbågar.
Lägg upp en bild på skadan så ska jag se om det går att laga åt dig!
- ElectricMan
- Kontakt:
Gå in till optikern du/han/hon/det köpte glajjorna av. Är det en vettig optiker så fixar de det säkert. 
Vad är det för matrial i material i bågarna ?
OM det är titan är det mycket svårt att laga.....
EJ möjligt utan mycket avanserad utrusting.
Svetsning i syrerfritt atomsfär vid 1700 grader......
http://glasogonteknik.se/synundersokning-nya-bagar/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glasögon
OM det är titan är det mycket svårt att laga.....
EJ möjligt utan mycket avanserad utrusting.
Svetsning i syrerfritt atomsfär vid 1700 grader......
http://glasogonteknik.se/synundersokning-nya-bagar/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glasögon
- Mizzarrogh
Det går att TIG svetsa titan men det är ganska svårt om man inte gjort det tidigare och man måste köra med ren argon, ej den vanliga blandningen och (gas)släpsko (man behöver även en sko eller ränna på undersidan och man måste ligga kvar en god stund (typ minst nio sekunder skulle jag rekommendera för detta grovt räknat, eller tja, kan man hålla handen på ytan är det grönt.) efter utförd fog för att förhindra tillträde av syre eljest krackelerar fogen).
(en släpsko är ett slags metallkudde med perforerad undersida som är kopplad separat till gasledning(rotgas, i detta fall ren argon) och monteras efter munstycket med en ring bakom keram munstycket, dessa kan man göra själv för att passa det man håller på med, av tunnplåt med massor av fina hål borrade på undersidan och en bit metallrör fastlött eller TIG svetsat på ovansidan för slang på undersidan en hylsa som håller kvar gasen mot fogytan.) Men till såhär små grejer kanske det går utan släpsko om de bara är helt täckta av gas. Om fogen inte är omgiven av gas hela tiden tills den svalnat kommer den att blåfärgas och krackelera i en mängd fina sprickor även om den håller ihop hjälpligt rent tekniskt, detsamma händer om gasen inte är ren.
(en släpsko är ett slags metallkudde med perforerad undersida som är kopplad separat till gasledning(rotgas, i detta fall ren argon) och monteras efter munstycket med en ring bakom keram munstycket, dessa kan man göra själv för att passa det man håller på med, av tunnplåt med massor av fina hål borrade på undersidan och en bit metallrör fastlött eller TIG svetsat på ovansidan för slang på undersidan en hylsa som håller kvar gasen mot fogytan.) Men till såhär små grejer kanske det går utan släpsko om de bara är helt täckta av gas. Om fogen inte är omgiven av gas hela tiden tills den svalnat kommer den att blåfärgas och krackelera i en mängd fina sprickor även om den håller ihop hjälpligt rent tekniskt, detsamma händer om gasen inte är ren.
teljemo verkar inte så intresserad av en lösning på sitt problem verkar det som, vill du ha hjälp?
Finns det bilder på dom trasiga glasögonen?
Finns det bilder på dom trasiga glasögonen?
- Mizzarrogh
Ja, om det är dyra brillor eller om de har personligt värde för någon kunde man ju helt enkelt lägga dem i ett vadderat kuvert och skicka till någon här som är duktig på att svetsa titan och har tillgång till grejer för det. Borde vara gjort på några minuter, kanske går att dela med en bullpåse eller något litet i utbyte tex. (jag har inte grejer till det här där jag är nu tyverr annars hade jag kunnat fixa det för byte eller billig penning.).
Senast redigerad av Mizzarrogh 26 juli 2011, 11:02:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag har av en optiker en gång fått beskedet att det går bra att löda med silver. Men då får det inte finnas något tenn på ytorna - då fäster inte silvret. Prata med en silversmed om att få lite silvertråd att testa med?
Titan och andra metaller som föreslagits ovan vet jag inget om - kanske de är bättre än silver? Men det ska ju inte heller vara för svårt i praktiken. Silverlödning är ju hyfsat enkelt.
Lödtenn är alldeles för mjukt - det lossnar direkt.
Titan och andra metaller som föreslagits ovan vet jag inget om - kanske de är bättre än silver? Men det ska ju inte heller vara för svårt i praktiken. Silverlödning är ju hyfsat enkelt.
Lödtenn är alldeles för mjukt - det lossnar direkt.
Med rätt lödtenn är det inget problem, alla som kört slotracing vet att med rätt lödtenn blir det starkt som bara den!
Det beror på hur stora ytor du har som ska lödas ihop och hur stort vridmoment du får när du hanterar föremålet. Ofta är det inte så optimalt att löda glasögonskalmar. Det blir stora krafter på mycket liten lödyta.
I bästa fall får vi snart en bild på skadan och kan avgöra reparationssätt.
Då jag gjort denna typ av reparationer flera gånger så erbjöd jag min hjälp även i ett PM till teljemo. Nu måste man inte svara på ett PM förstås. Men även ett nej tack funkar om man inte är itresserad.