Brytare/Relä till 220 AC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
zapher

Brytare/Relä till 220 AC

Inlägg av zapher »

Jag letar efter ett sätt att, likt en vanlig vägguttagstimer, bryta och sluta en 220 AC-krets. Min tanke är att vidareutveckla en timer för att ladda bilen och behöver då kunna styra ett relä eller liknande på 5 V DC. Elfas sortiment var antingen under specifikationen eller alldeles för dyra. Vad för komponent bör jag leta efter?
X-IL
EF Sponsor

Re: Brytare/Relä till 220 AC

Inlägg av X-IL »

Ett SSR, Solid State Relay. Sodjan säljer fina för hundringen har jag för mig.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Kapar frågan lite.
Har en låda till drivare och nätagg. Jag tänkte sätta en strömbrytare på sidan för att kunna bryta strömmen.
Har läst lite och har någon fråga.
I Sverige bör man bryta en fas och brytaren bör sitta före nätagg. Omden sitter mellan nätagg. Och geckon kan den säga upp sig pga spikar ?
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

zapher: Hur många ampere ska du bryta? Det finns billiga relä för 250Vac, 16A på mauser, rs-online eller digi-key. Men tänk på att frakten kan vara saftig.

Jag skulle inte rekommendera ett halvledarrelä för ett sånt enkelt projekt som kommer vara inkopplat i timtal och som inte behöver snabba switchningar. Dom är dyrare, blir väldigt varma(= stora förluster) och kräver kylning.

ghost_rider: Om du ska bryta strömmen för att kunna gå in och pilla så måste du bryta på både fasen och neutralen! Tänk på att det spelar ingen roll hur du stoppar in kontakten i väggen. Bryter du då bara på ena ledningen så kan det fortfarande vara 240V i burken. Dvs då ska man inte in och peta någonstans.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

tanken var inte att pilla, då drar man ut kontakten såklart :)
Brytaren skulle bara finnas där för att slippa använda stickproppen som en 'brytare'
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ta det som en god regel att alltid bryta fas och nolla INNAN nätdelen.
Skriv svar