Få igång FT232RL USB<->UART?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
H.O

Få igång FT232RL USB<->UART?

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag har för första gången själv implementerat en FT232RL på ett kort jag jobbar med. Så här ser det ut rent elektriskt:
FT232.JPG
För närvarande finns inget annat på kortet än det som syns på schemat (minus lysdioder och deras seriemotstånd). När jag pluggar i USB-kabeln så har jag 5V in på pin 20 och 3.3V ut på pin 17 men jag får inget ding-dong-ljud, PC'n reagerar inte över huvud taget.

Ska det bara vara att plugga i den eller behöver man konfigurera/programera den med något annat än vad som kommer i den by default? Vad jag förstår av databladet så ska man inte behöva göra något men jag vore tacksam om någon med praktisk erfarenhet kunde bekräfta detta. Eller, om så inte är fallet, vad man behöver göra för att den ska "komma igång" som USB<->UART.

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Få igång FT232RL USB<->UART?

Inlägg av 13th.Marine »

Reset ska inte anslutas kanske?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du måste installera FTDI drivrutiner.
Men att den inte säger ding-dång tyder på mera grundläggande fel.
Prova att byta USB+ och USB- dvs dataledningarna, ett enkelt och vanligt fel.
H.O

Inlägg av H.O »

13th.Marine,
Jag tror inte det ska behövas, citat från databladet:
Active low reset. Can be used by an external device to reset the FT232R. If not required can be left unconnected, or pulled up to VCC.
Limpan4All,
FTDI drivrutiner är installerade, jag använder ett flertal kort med samma chip på och de funkar så det måste vara något specifikt på mitt kort. Jag har inte testat att växla USB+/- ännu (det är lite krångligt att göra det) men så här ser layouten ut:
FT232_2.JPG
Vad jag kan se så ska pin 2 på kontaktdonet vara D- och pin 3 D+. Pin2 på kontakten går till pin 16 på FT232RL vilket, vad jag kan se i databladet, skall vara USB Data Minus så det borde stämma? Är någon av avvikande åsikt?

Jag har kontinuitiet från själva kontaktdonet fram till ben 15 respektive 16 på FT232RL....Letar vidare....
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Då var det inte det då =)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har gjort precis samma sak, fast med RS232BL. Jag fick kontakt direkt med windows XP och med Linux utan att installera några extra drivrutiner. DU får mäta efter eventuella galpp eller liknande. Och att processorn verkligen skickar / läser UART.
Det kan vara dumt att inte ansluta reset. Om något blir fel vid spänningspåslag kanske kretsen låser sig. Jag har anslutit reset via en spänningsdelare till V+ på USB-kontakten. på så vis är den alltid resettad om ingen USB-kontakt är ansluten. Och den startar upp på ett bra sätt när man ansluter.

EDIT: eh... jag tror det funkade i Linux också, minns inte nu. :roll:
H.O

Inlägg av H.O »

Jesse,
Jag har ingen CPU monterad på kortet ännu, det ska väl inte behövas för att PC'n ska hitta FTDI-chipet köra enumereringen osv?

Jag provade att dra RESET/ hög genom 5k6 men det gjorde ingen skillnad - tror jag. För när jag (första gången) började skriva på detta inlägg så lämnade jag kortet anslutet och efter ca 2 minuter började det "plinga" utav bara den. Säkert 10ggr varpå ett meddelande om att drivrutinen inte installerats korrekt poppade upp i aktivitetsfältet. "Luktar" glappkontakt tänker jag...

Jackade i och jackade ur kortet några gånger och varje gång plingade det två gånger ding-dong ding-dong. När jag sedan tittade i enhetshanteraren så fanns det en (ny) COM-port men dess drivrutin var inte korrekt installerad. Jag väljer uppdatera drivrutin vilket funkade utan problem och startar på uppmaning om datorn. Konstigt att den vill ha en "ny" drivrutin när minst två andra kort med samma chip på har funkat utan problem...(?)

Har sedan jackat i och jackat ur kortet ett 20-tal gånger utan problem. Haft det i frysen 20 minuter och jackat i/ur ett antal gånger - inga problem. Värmt upp det med varmluftpistol, jackat i och ur - inga problem.

Nått skumt är det men just nu funkar det vad/hur jag än gör.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

XP har INGEN drivrutin som funkar mot FTDI, men du kan ju ha använt något annat tidigare som krävt FTDI rutiner.
Nej det skall räcka enbart med FT232RL för att enumreringen skall jobba.
Glappkontakten kan ligga inuti XP... Provat med omstart?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag kör inte XP utan Win7 men det kan ju inte ni veta eftersom jag inte skrivit det.

Men som sagt, jag har flera andra kort med FT232RL på som jag kört, och kör, på den här burken (självklart efter att installerat drivrutinen) och det har inte varit några problem. Det var därför jag var säker på att drivrutiner fanns. Men även om så inte är fallet så BORDE det ju sagt pling-plong direkt när jag jackade i kortet och inte uppfört sig så konstigt som det nu gjorde.

Omstart gjorde jag ju efter att jag "uppdaterat" drivrutinen (tämligen säker på att den installerade samma version som redan fanns men inte jag är inte 100%)

I alla fall, jag har jackat i och ur kortet ytterligare 5-10ggr utan problem. Vi får se om det forstätter fungera eller om det börjar strula igen. Just nu fungerar det som sagt utan anmärkning oavsett vad jag gör...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kör du med samma USB port på datorn? Dåligt skrivna drivrutiner brukar kräva nyinstallation av samma drivare (som redan finns) bara man byter USB-port :doh:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Japp så är det.
Men och detta är den största fördelen med FTDI´s prylar dom har aldrig haft den problematiken.
Dock så skall man vara försiktig med att skicka in data på serieporten när man jackar in den då windows skiter i att man vill ha en serieport och anser att det är en seriell mus, vilket ställer till problem under lång tid därefter...
H.O

Inlägg av H.O »

OK, från början igen då....
1) Jackar i kortet - inte ett skit händer - inget pling-plong, ingenting.
2) Jackar ur, kontrollerar visuellt, ser inget konstigt.
3) Jackar i, inte ett skit händer, inget pling-plong. Kontrollmäter spänningar har 5V och 3.3V där man kan förvänta sig.
4) Skriver första inlägget.

Samma PC, samma OS, samma kabel, samma USB-port, lika dant FTDI 232RL chip men på ett annat kort/produkt som jag INTE byggt själv funkar utmärkt - men det är inget jag på nytt verifierar i DET HÄR läget.

5) Plötsligt, när mitt kort legat på skrivbordet, inkopplat, ett par minuter börjar det plinga i högtalarna, ding-dong, ding-dong typ 10ggr.
6) Plingandet tystnar och meddelande om att drivrutinen inte installerats korrekt poppar upp.

Detta är "konstigt" eftersom jag som sagt kör andra produkter med FTDI232RL på utan problem, på samma PC, med samma kabel, i samma USB-port (och andra portar).

7) I detta läge kan jag jacka i och ur kortet och det plingar två gånger varje gång jag jackar i det: Ding-dong, ding-dong.
8 ) Går till enhetshanteraren, väljer uppdatera drivrutin, startar om datorn.
9) Nu verkar allt normal, har jackat i och ur kortet många gånger. När jag jackar i det plingar det EN gång (ding-dong) precis som det gör med andra USB-enheter.
10) Värmer och kyler kortet för att försöka provocera fram fel pga eventuell kall-lödning etc, jackar i och jackar ur - inga problem.

Jag hoppas detta förtydligar problemet som nu tycks vara som bortblåst trots att jag egentligen inte gjort något.

Jag funderar på om USB-porten från början gått i sov-läge eller nått sånt, jag är inte säker på hur energispar-funktionerna fungerar på USB-portarna, jag hade ju 5V matning från porten men själva USB controllern kanske sov och inte detekterade att jag jackade i kortet.

Tack för alla svar föresten!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En tanke, kanske inte helt trolig men jag slänger in den i ekvationen ändå... Det kan inte ha varit en mikroskopisk kortslutning på kortet som efter att ha varit inkopplad under lång tid bränts av? Jag vet att det finns dom som "lagar" kort med kortis på detta vis, på med spänning och hög ström tills kortisen brinner av... Är det riktigt smått kanske strömmen i en USB-port räcker? :humm:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag tror att det är ett osynligt glapp i USB-kontakten till kretskortet. flöda på med fluss och värm. Är det väldigt lite tenn på paddarna så tillsätt lite mer. Jag hade precis det fenomenet (kom och gick) och det var glapp i lödningen.
Dock så skall man vara försiktig med att skicka in data på serieporten när man jackar in den då windows skiter i att man vill ha en serieport och anser att det är en seriell mus, vilket ställer till problem under lång tid därefter...
Det där var intressant/oroväckande. Jag har en processor som i vissa lägen spottar ut data kontinuerligt. Den ska kunna anslutas till USB när som helst under tiden. Det kanske kan förstöra en hel del i så fall? Kan man läsa om detta någonstans?
H.O

Inlägg av H.O »

Tack för tipset Jesse, ska kolla en extra gång på det!
Nu är i alla fall processorn också monterad och efter "lite" strul med en brickad PICKit3 så är Hello World / Blink-a-LED uppe o snurrar.

Bjuder på en bild:
CIMG2213.JPG
Skriv svar