Köp av ny lödstation - Ersa vs. Weller

Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Köp av ny lödstation - Ersa vs. Weller

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag är väldigt trött på min billiga skit-lödstation ifrån Kjell och nu när det är löning imorgon är jag väldigt sugen på att uppgradera.

Jag var väldigt sugen på en Hakko FX-888 men den verkar vara väldigt svår att få tag på så nu surfade jag in på "gamla hederliga" Elfa och kollade deras utbud. Såg då den vanliga beprövade Weller WS 81 82-241-31 men såg sedan en annan station med samma effekt, en dryg hundralapp billigare och som ser betydligt trevligare ut, en Ersa RDS 80 82-983-06 .

Utseendet tilltalade mig, sen som den digitalelektroniknörd som man är så tilltalade mig även att den har digital display och lite olika specialfunktioner, och så ser den ut att vara ganska liten (tar mindre plats på bänken) och ser allmänt mer exklusiv ut.
Men då är ju frågan, hur bra är den egentligen att löda med i jämförelse med Wellern?
Någon dom har erfarenhet av just den lödstationen eller märket ö.h.t.?
Den fördel jag kunde se direkt med Wellern var att den hade en uppvärmningstid på endast 14 sekunder, mot Ersans 40 sekunder.

Jag har ju nu en lödstation som "fungerar" att löda med, men som inte alls är så bra som jag hade önskat (man får vad man betalar för så att säga), så ska jag då byta ut den och lägga så mycket pengar vill jag ju absolut inte bara få en något bättre lödstation, det ska vara ordentlig skillnad.
labmaster

Re: Köp av ny lödstation - Ersa vs. Weller

Inlägg av labmaster »

Jag har en Ersa RDS 80 och är mycket nöjd med denna. Har även haft en Weller WS 81 men gjorde mig av med den när jag "uppgarderade" till RDS 80.

Om man skall löda ytmonterade kretsar finns den en skålad spets som funkar kanonbra. Man smälter lite tenn i skålen och sätter spetsen mot benet med tennet nedåt och drar till, vips så är lödningen klar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Labmaster: Tack för input! :)
Då verkar den inte vara helt åt skogen i alla fall, får se om fler har åsikter.

Jo, jag såg att utbudet av spetsar var rätt så stort vilket alltid är trevligt, tackar även för tipset av den lödspetsen.
Om jag förstod rätt är det en mejselformad spets som medföljer lödstationen, korrekt?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag har en ws-81 hemma och en wd-1000 på jobbet, dvs en analog och en digital. Det är väl lite kul med digital visning av temperaturen men den riktigt bra fördelen med wd-1000 är att den går ner i temperatur efter ett par minuter samt stänger av helt efter ca 30 min. Bra funktion som sparar lödspetsarna.

Det som är mindre bra med både ws-81 och wd-1000 är att själva elementet i lödpennan (WSP-80) kan "slå" sig och det blir svårt att byta spetsar. Det har dock inte inträffat på min ws-81 som är av äldre tillverkningsdatum.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

jag äger faktiskt båda
Och jag använder endast ws81, den är oändligt mycket bättre.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Menar du ws-81 och ersa?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

jepp

Ersan har sämre kabel, sämre grepp och sämre spetsar.
Digital, automagisk avstängning osv är bara onödigt tjafs
Det går snabbare att vrida en pot än att hålla in en knapp i en kvart.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det går snabbare att vrida en pot än att hålla in en knapp i en kvart.
Vaddå, ett snabbt tryck, ett par sekunder senare är den uppe i rätt temperatur.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag som inte har möjlighet att ställa temperaturen undrar hur ofta man har nytta av det?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Lyssna inte på de där fanatikerna. Jag tycker inte att det är något fel på varken kabel eller handtag till RDS 80. Den automatiska temperatursänkningen som spar spetsarna är superbra. När den slår till är det bra att trycka till på en av knapparna så blir den snabbt varm igen.

Jag har lödat massor med små ytmonterade kapsyler med täta pin-avstånd. Motstånd och kondingar med 603-storlek är inga problem heller men som alltid vid lödning är det viktigt att ha ett bra flussmedel.

Det är mejselspetsen följer med.

Och ja, man har nytta av variabel temperaturreglering.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, vet inte, fördelen är ju att man inte glömmer att stänga av den.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hehe, här kommer många åsikter så fort man vänder ryggen ifrån en liten stund :)

Så labmaster, mer specifikt vad ser du för fördelar med RDS 80 över WS-81?

Edit, förutom de uppenbara fördelarna med en digital station dvs. Alltså hur den är att sitta och jobba med de stunder man inte knappar på inställningar :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det måste du nästan prova själv för att komma fram till men jag är helt enkelt mera nöjd med RDS 80. Köper du den så behöver du inte ångra dig. Köper du istället Weller WS 81 så behöver du förmodligen inte ångra dig heller. Ty bägge lödstationerna är av bra kvalitet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Okej!
Tackar för alla svar!

Det får nog bli en Ersa RDS 80 då den ser trevligast ut, har digitala funktioner jag inte tackar nej till samt är lite billigare :D
Blir nog en beställning tidigt imorgon så att jag förhoppningsvis har den på tisdag 8)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

labmaster skrev: Den automatiska temperatursänkningen som spar spetsarna är superbra.
Å andra sidan har min wellerstation inte något sådant, och jag har kört samma spets i tja, minst tio år iaf, och jag har lödit MYCKET.

Jag har iofs många fler spetsar, men efterssom det är min favoritspets så sitter den på i princip hela tiden. (Jag har en till identisk i reserv, den har dock aldrig behövt användas då den nuvarande aldrig vill slitas ut...)

Och dom kostar väl en 60-70:- nya, så en funktion som ska få spetsen att hålla längre känns vansinnigt onödig :)

..Själv hade jag valt wellerstationen, inte för att jag har testat nån av just dessa stationer, utan enbart av den anledningen att jag har
mycket bra erfarenhet av weller, hållbara, grymt bra reservdelsförsörjning och billiga bra spetsar.

..Digital eller analog tempinställning spelar mindre roll tycker jag, ändrar så sällan ändå. (har dock analog på min, som är en WECP-20)
Skriv svar