Bygga Elcentral
Bygga Elcentral
Hej,
För ett antal år sedan gick jag elinstallationsprogrammet. Nu har dock kunskaperna rostat angående centraler. Jag vill gärna bygga den själv för att lära mig på nytt. Vill eller kan någon av er hjälpa mig? Det är 1 fas till lägenheten. Huvudsäkringen i källaren ligger på 25A. Skall ha 4 säkringar i skåpet. 3st på 10A och 1 på 20A. Jag vill gärna ha billiga grejer men vad rekommenderar ni? Vad är det jag behöver?
Huvudbrytare Storlek?
Jordfelsbrytare Storlek?
Nollskena
Jordskena
Fasskena?
Kabelstorlek?
Något mer förutom lådan?
Mvh
För ett antal år sedan gick jag elinstallationsprogrammet. Nu har dock kunskaperna rostat angående centraler. Jag vill gärna bygga den själv för att lära mig på nytt. Vill eller kan någon av er hjälpa mig? Det är 1 fas till lägenheten. Huvudsäkringen i källaren ligger på 25A. Skall ha 4 säkringar i skåpet. 3st på 10A och 1 på 20A. Jag vill gärna ha billiga grejer men vad rekommenderar ni? Vad är det jag behöver?
Huvudbrytare Storlek?
Jordfelsbrytare Storlek?
Nollskena
Jordskena
Fasskena?
Kabelstorlek?
Något mer förutom lådan?
Mvh
Re: Bygga Elcentral
Vad sitter där idag? Eller är det nyinstallation? Har du behörighet? Har du inte behörighet får du tyvärr inte bygga din egen central (men får är ju fromma djur
). Har du några känningar i branchen, då kanske du kan få både hjälp och ett par extra ögon som kontrollerar arbetet innan du tar centralen i drift. Jag tänker och bryr mig om din, din familjs och eventuella kommande hyresgästers trygghet och säkerhet.
Hej,
Idag sitter det en gammal central med 3 vanliga "proppar" samt en utanpåliggande jordfelsbrytare kopplat till den ena säkringen. Har nu dragit nya kablar till alla uttag i hela lägenheten (en etta) så att allt är jordat. Behörighet fick man efter genomförandet av elinstallationsprogrammet, men vad den innefattade minns jag ej. Vill inte påstå att jag är oerhört kunnig, därav min fråga
Har dock jobbat med felsökning/reparation på kretskortsnivå i några år, så känslan är att jag borde fixa detta med lite hjälp på traven. Vet av riskerna, så en DMM kommer att användas innan jag vidrör något efter inkopplingen.
Edit: Den 4:de säkringen jag skall ha är till diskmaskinen. Det är en utanpåliggande kabel som skall in i centralen. Brukar det finnas anpassade lådor för utanpåliggande kablar, eller gör man själv ett hål på valfritt passande ställe i lådan?
Mvh
Idag sitter det en gammal central med 3 vanliga "proppar" samt en utanpåliggande jordfelsbrytare kopplat till den ena säkringen. Har nu dragit nya kablar till alla uttag i hela lägenheten (en etta) så att allt är jordat. Behörighet fick man efter genomförandet av elinstallationsprogrammet, men vad den innefattade minns jag ej. Vill inte påstå att jag är oerhört kunnig, därav min fråga
Edit: Den 4:de säkringen jag skall ha är till diskmaskinen. Det är en utanpåliggande kabel som skall in i centralen. Brukar det finnas anpassade lådor för utanpåliggande kablar, eller gör man själv ett hål på valfritt passande ställe i lådan?
Mvh
Senast redigerad av Jojken 24 juli 2011, 22:43:51, redigerad totalt 1 gång.
varför bygga? Flera lågprisvaruhus har färdiga.
Men det är ju lika olagligt att installera en sådan som att bygga Om du inte här allmän behörighet.
men det kanske du vet.
Och att fråga här om sådant kan ge irriterade kommentarer
Typ:
om du behöver fråga så ska du inte göra det...
För ingen här vill ju bli det minsta delaktig i ngt dödsfall pga felkoppling
Men det är ju lika olagligt att installera en sådan som att bygga Om du inte här allmän behörighet.
men det kanske du vet.
Och att fråga här om sådant kan ge irriterade kommentarer
Typ:
om du behöver fråga så ska du inte göra det...
För ingen här vill ju bli det minsta delaktig i ngt dödsfall pga felkoppling
Hej,
Då jag har googlat efter byggande av centraler så brukar diskussionen sluta efter det första svaret med en sådan kommentar. Jag tänker dock fråga ändå, annars får man ju inga svar
Blir det inte billigare att bygga själv? Dessutom tror jag att det är roligare att göra det själv samtidigt som jag friskar upp minnet. Dock skulle det säkert räcka med att titta innuti en färdigkopplad central.
Mvh
Då jag har googlat efter byggande av centraler så brukar diskussionen sluta efter det första svaret med en sådan kommentar. Jag tänker dock fråga ändå, annars får man ju inga svar
Blir det inte billigare att bygga själv? Dessutom tror jag att det är roligare att göra det själv samtidigt som jag friskar upp minnet. Dock skulle det säkert räcka med att titta innuti en färdigkopplad central.
Mvh
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det blir inte billigare med plockepin mot en färdigmonterad den saken är klar.
Hyreslägenhet har du ingen som helst rätt att byta nåt typ central eller kablage såvida du inte har fått lov av hyresvärden och helst på papper för framtida bruk. Nåt att tänka på.
Hyreslägenhet har du ingen som helst rätt att byta nåt typ central eller kablage såvida du inte har fått lov av hyresvärden och helst på papper för framtida bruk. Nåt att tänka på.
Ok, trodde det var billigare! Det är en bostadsrätt! Vilken färdigkopplad central skulle ni rekommendera i mitt fall? Gärna prisvärd!
Det är ju en bra ide att byta till jordade uttag och jordfelsbrytare. Men om du inte tänker riva anläggningen när du flyttar bör du överväga att anlita en elfirma som gör jobbet så du inte blir ansvarig om något händer i framtiden.
Det finns färdiga normcentraler som är prisvärda. Tex http://www.jula.se/enkelradig-normcentral-402166
Det finns färdiga normcentraler som är prisvärda. Tex http://www.jula.se/enkelradig-normcentral-402166
Senast redigerad av rehnmaak 24 juli 2011, 23:35:31, redigerad totalt 1 gång.
När du gick elinstallationsprogrammet på gymnasiet fick du automatiskt B-behörighet. Detta berättigar dig att utföra elinstallationer men inte ansvara för dessa installationer. För detta krävs A-behörighet och ett företag. Företagsägaren behöver inte själv ha A-behörighet men det måste då måste det finnas en anställd med sådan behörighetsgrad.
Jag kan ha fel i något av ovanstående och då får någon som vet ännu bättre korrigera.
Jag kan ha fel i något av ovanstående och då får någon som vet ännu bättre korrigera.
Inget gymnasieprogram ger någon behörighet automatiskt.
Läs mer här:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Beho ... ghetskrav/
Läs mer här:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Beho ... ghetskrav/
Ja så är det naturligtvis. Man får inte automatisk behörighet men kan ansöka om B-behörighet efter att man avslutat elinstallationsprogrammet.
Var ju 99 jag gick ut. Vill minnas att läraren pratade om att vi fick någon form av behörighet. BB1 känns igen iaf.. Jag kommer att be en elfirma att besiktiga installationen. Även om jag gör rätt så kanske inte försäkringen gäller, och det är ju inte bra.
Är centralerna helt färdigkopplade innuti från Jula? Det enda jag behöver göra är ju att byta ut en automatsäkring till en 20A. Behöver jag utöka kabelarean för den innuti centralen? Gillade den här utseendemässigt : http://www.jula.se/enkelradig-normcentr ... p30-402230
Är centralerna helt färdigkopplade innuti från Jula? Det enda jag behöver göra är ju att byta ut en automatsäkring till en 20A. Behöver jag utöka kabelarean för den innuti centralen? Gillade den här utseendemässigt : http://www.jula.se/enkelradig-normcentr ... p30-402230
Till en början så får du ingen behörighet utav skolan. Du får möjlighet att jobba som lärling och sen efter några år plocka ut behörigheten om du har lust med det. Du har med andra ord enbart teorin kan man säga från skolan. Har själv läst el - automation och sen 2 år på högskola där jag även läste för allmän el-behörighet men inte jobbet med rätt saker för att kunna plocka ut någon ännu. Men någon gång i framtiden får man hoppas att man är där.
Jag skulle valt Hager. Visst inte billiga men smidiga att jobba med när man bara sätter skena mellan jordfelsbrytare och dvärgbrytarna.
Men bara börja kolla på http://www.elbutik.se eller liknande sida.
Normkapsling 1x13 mod - 229:-
Huvudbrytare 3-fas 40A - 159:-
Jordfelsbrytare 2-pol 25A - 464:-
Dvärgbrytare C-karakteristik 20A - 99:-
Dvärgbrytare C-karakteristik 10A - 165:- (55:- st)
Sen tillkommer fasskena och skydd till fasskenan. Men i det stora hela är det den kostnaden. Quickconnect säkringar är dyrare men man slipper skruva.
Färdigkappsling från Hager (quickconnect) går att få för 1495:- men måste då kompletteras med 20A säkring.
Koppling görs enligt följande bild:
Sen hoppas jag att du är väl medveten att om huset skulle brinna ner får du inte ut något på försäkringen om du själv gjort jobbet.
Jag skulle valt Hager. Visst inte billiga men smidiga att jobba med när man bara sätter skena mellan jordfelsbrytare och dvärgbrytarna.
Men bara börja kolla på http://www.elbutik.se eller liknande sida.
Normkapsling 1x13 mod - 229:-
Huvudbrytare 3-fas 40A - 159:-
Jordfelsbrytare 2-pol 25A - 464:-
Dvärgbrytare C-karakteristik 20A - 99:-
Dvärgbrytare C-karakteristik 10A - 165:- (55:- st)
Sen tillkommer fasskena och skydd till fasskenan. Men i det stora hela är det den kostnaden. Quickconnect säkringar är dyrare men man slipper skruva.
Färdigkappsling från Hager (quickconnect) går att få för 1495:- men måste då kompletteras med 20A säkring.
Koppling görs enligt följande bild:
Sen hoppas jag att du är väl medveten att om huset skulle brinna ner får du inte ut något på försäkringen om du själv gjort jobbet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Purre 25 juli 2011, 00:21:34, redigerad totalt 1 gång.
En färdigbyggd central är just precis färdigbyggd - d.v.s allt sitter på rätt plats. Det du dock behöver se upp med är att centralen du köper är kopplad för en trefasanslutning medan du har enfas från mätarskåpet så du behöver göra en del ombyggnad - med andra ord lika bra att göra det rätt från början
- prototypen
1. Du kommer troligen aldrig att få en elfirma att "godkänna" din installation, never.
2. Den central du har med diazed är den trasig? En ny med automater är inte ett dyft bättre, bara hippare.
3. Julas central har en bra plåtkapsling (tror jag) men Rutab är väl ingen höjdare (lika med Din-line och Malmbergs), Då litar jag hellre på vanliga Diazed.
4. Ska det vara kvalitet så är Hager, Merlin-gerin, ABB m.fl. bra märken.
5. BB1 ger väl behörighet att flytta på uttag och brytare.
6. Det låter på dina kunskaper att du borde hänga över axeln på elektrikern och lära dig mer.
7. Gå in på http://www.byggahus.se och leta upp elforumet. Där finns mycket nyttigt och det verkar alltid finnas en ny tråd om behörighet och vad som får göras (i stort sett inget som går att köpa hos elgrossisten).
8. Man behöver inte ha behörighet för att skruva ihop en elcentral men man måste veta vad man gör och att det följer lågspänningsdirektivet samt att man har en ansvarsförsäkring.
Protte
Purres koppling är trefas
Jag betalar 29 spänn för en 10A C-automat, men det är ju jag det.
2. Den central du har med diazed är den trasig? En ny med automater är inte ett dyft bättre, bara hippare.
3. Julas central har en bra plåtkapsling (tror jag) men Rutab är väl ingen höjdare (lika med Din-line och Malmbergs), Då litar jag hellre på vanliga Diazed.
4. Ska det vara kvalitet så är Hager, Merlin-gerin, ABB m.fl. bra märken.
5. BB1 ger väl behörighet att flytta på uttag och brytare.
6. Det låter på dina kunskaper att du borde hänga över axeln på elektrikern och lära dig mer.
7. Gå in på http://www.byggahus.se och leta upp elforumet. Där finns mycket nyttigt och det verkar alltid finnas en ny tråd om behörighet och vad som får göras (i stort sett inget som går att köpa hos elgrossisten).
8. Man behöver inte ha behörighet för att skruva ihop en elcentral men man måste veta vad man gör och att det följer lågspänningsdirektivet samt att man har en ansvarsförsäkring.
Protte
Purres koppling är trefas
Jag betalar 29 spänn för en 10A C-automat, men det är ju jag det.