Saken är att jag har en PWM signal per modul.
PWM signalen går rakt in i HIP4081 (ALI) och PWM går även igenom en inverterare och sedan in på (BLI)
Precis denna koppling finns i HIP4081 datablad, så jag trodde inte det skulle vara några problem, men men så fel man kan ha.
så tyvärr så kan jag inte ha båda låga vid starttillfället vilket jag önskar jag kunde nu.
Ska testa andra modulen jag har och se om den ger samma resultat vilket jag tror.
Motor H-brygga, en kanal dör. skydd ?? (Lösning funnen!!)
Re: Motor H-brygga, en kanal dör. skydd ?? (Orsak hittat!!)
OK, men testa att hålla PWM-signalen i ett definierat läge när du switchar DIS och vänta någon ett par millisekunder innan du drar på PWM-generator - se om det hjälper.
Jag undrar om det inte är nått "konstigt" med den där DISable-ingången i alla fall... Men problemen du har nu är alltså inte vid spänningstillsag utan när du togglar DIS-ingången, med matningspänningen "uppe"?
Jag undrar om det inte är nått "konstigt" med den där DISable-ingången i alla fall... Men problemen du har nu är alltså inte vid spänningstillsag utan när du togglar DIS-ingången, med matningspänningen "uppe"?
Ska testa att inte starta PWM , och sedan toggla DIS.
Precis du har rätt uppfattning.
Konstigt nog så är strömrusningen lägre vid 5% eller 95% än vid 50%
Har testat olika frekvenser 2K, 10K, 20K, ingen skillnad.
Testade med att mata alla spänningar förutom den till själva H-bryggan, HIP4081A är fortfarande spännings matad.
Kör igång PWM 50% duty och DIS -> low (Enable)
Ingen strömrusning, fint tänkt jag och anslöt motor för att testa igen, ordentlig strömrusning så att kontakterna svetsades ihop
så det gick inte att köra med den lösningen.
Precis du har rätt uppfattning.
Konstigt nog så är strömrusningen lägre vid 5% eller 95% än vid 50%
Har testat olika frekvenser 2K, 10K, 20K, ingen skillnad.
Testade med att mata alla spänningar förutom den till själva H-bryggan, HIP4081A är fortfarande spännings matad.
Kör igång PWM 50% duty och DIS -> low (Enable)
Ingen strömrusning, fint tänkt jag och anslöt motor för att testa igen, ordentlig strömrusning så att kontakterna svetsades ihop
Nu så har jag hittat en liten workaround som funkar, eller rättare sagt minimerar strömrusningen ner till 2.5uS ist för millisekunder som det var förut.
Det jag gjorde eller rättare sagt upptäckte var att vid väldigt hög frekvens så var strömrusnings tiden mycket lägre.
Men jag vill inte köra motor drivaren i 70-80Khz, utan i 18Khz.
Så vad gör man, jo en liten initierings sekvens.
1 ms innan påslag så går jag från 18Khz -> 80Khz och efter 1 ms så går jag tillbaka.
Inte den bästa lösningen men den funkar hoppas jag.
Ska åka till verkstaden snart och testa och se om man får byta flera mosfetar
Det jag gjorde eller rättare sagt upptäckte var att vid väldigt hög frekvens så var strömrusnings tiden mycket lägre.
Men jag vill inte köra motor drivaren i 70-80Khz, utan i 18Khz.
Så vad gör man, jo en liten initierings sekvens.
1 ms innan påslag så går jag från 18Khz -> 80Khz och efter 1 ms så går jag tillbaka.
Inte den bästa lösningen men den funkar hoppas jag.
Ska åka till verkstaden snart och testa och se om man får byta flera mosfetar
Senast redigerad av lizerdboy 24 juli 2012, 10:14:42, redigerad totalt 1 gång.
Re: Motor H-brygga, en kanal dör. skydd ?? (Lösning funnen!!
Det finns ett grundproblem dock, så försök att lösa det. Annars är risken att det dyker upp på något oväntat sätt.
Jo här helt med på det. det går i mot mig själv lite men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
har nu gått upp i 150KHz och 50% PWM och strömspiken är ~2.5uS, samma som tidigare men den slår absolut inte lika hårt som tidigare.
Så som det är nu så ska jag testa iaf.
kom aldrig iväg till verkstaden då jag fastna i ett annat PWM problem (andra tråden).
har nu gått upp i 150KHz och 50% PWM och strömspiken är ~2.5uS, samma som tidigare men den slår absolut inte lika hårt som tidigare.
Så som det är nu så ska jag testa iaf.
kom aldrig iväg till verkstaden då jag fastna i ett annat PWM problem (andra tråden).
så nu lyckas jag knappt trigga på strömspiken
under 2ms så kör jag 350Khz 50% så är spiken mycket kortare än 1uS och knappt märkbar
Det känns som bootstrap kondingarna på Motorkortet kanske är för stora om det skulle vara så att dom behöver ordentlig uppladdning innan dom funkar som det ska vara.

under 2ms så kör jag 350Khz 50% så är spiken mycket kortare än 1uS och knappt märkbar
Det känns som bootstrap kondingarna på Motorkortet kanske är för stora om det skulle vara så att dom behöver ordentlig uppladdning innan dom funkar som det ska vara.