Ni har säkert hört den förr, Kina-CNC.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SM0RCL

Ni har säkert hört den förr, Kina-CNC.

Inlägg av SM0RCL »

Stötte på http://cgi.ebay.com/CNC-ROUTER-ENGRAVER ... 1114029632. Verkar finnas många liknande fräsar.

Är det något att ha, eller är det skräp?

Jag behöver kunna fräsa lite kretskort och lite aluminium/koppar på några mm djup. Har någon testat maskinerna, eller går alla på rykten? Skulle vara kul att höra med någon som har testat.

mvh
Kai
Användarvisningsbild
dar303

Re: Ni har säkert hört den förr, Kina-CNC.

Inlägg av dar303 »

De ser ju helt klart bättre och bättre ut jämfört med bara för nåt år sen, till och med kabelkedjor! Jag vet ingen som testat just en sådan här. Tänk på att det tillkommer tull och moms också och att du troligen får justera den efter leverans för att få ett bra resultat.
Mankx

Inlägg av Mankx »

Hej!
Jag är i startfasen med att använda min kina fräs.
den är köpt ifrån http://www.cncdiy.org/ och är av modell borsch 4030.
Har inte hunnit fräsa så mycket med den ännu, men rent mekaniskt är den klart godkänd.
kommer evt starta en tråd om den med lite info och bilder.
riktigt trevligt bemötande ifrån dom också :)
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Denna är lite dyrare, men jag kan rekommendera den: http://www.lumenlab.com/d/micro-kit
Jag har en micRo V2 själv och den de säljer nu är uppgraderad för att vara snabbare och stabilare.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Detta är ju väldigt intressant för oss som inte vill lägga 50+ timmar på FoU + felsökning.

Berätta mer erfarenheter om kvalite och ev. problem. Det uppskattas.

Frågan är även hur svårt det det skulle vara att montera en extruder från makerbot och göra 3D utskrifter. Rent mekaniskt ska det ju inte vara så svårt. Undra hur man gör det i mjukvara?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Den ser ju ganska fin ut men den närmar sig ju 10 000 kr innan den står hemma på bordet. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tänkte precis som du, Andy. För 10 000 kronor kan man lämna bort ganska mycket jobb till andra som byggt fräsar. För min egen del är det resan att bygga fräsen som är i centrum. Först därefter kommer själva möjligheten att tillverka saker i den.

Att bygga är mer än halva nöjet mmen alla har inte tillgång till de maskiner som krävs för att man skall lyckas och då är 10 000 kronor inte så mycket pengar för en CNC-fräs. Om man vill begränsa sig till att fräsa trä och kretskort går det alldeles utmärkt att bygga en enkel fräs i trä. Det blir betydligt billigare och så kan man lämna bort aluminium och kopparfräsning till andra med maskiner som klarar dessa material. Den slant som blir över upp till 10 000 räcker antagligen livet ut om det inte är stora volymer vi pratar om.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Javisst kostar det. Frågan är hur man värdesätter sin tid, att vänta på att någon "långt bort" ska fräsa ut den där delen som är helt kritisk. Risken finns ju även att man har råkat räkna fel och måste skicka en "version 2" och vänta ännu mer.

Det skulle vara mycket lättare att motivera kostnaden om man fick en 3D printer och CNC-fräs i samma maskin.

Om man tänker på det så har dom båda två nästan alla dyra delar gemensamma: XYZ-bord, styrelektronik, "jobbet med att få det att funka".

Så det skulle vara väldigt intressant om man kunde ha en CNC-fräs där man bara kan byta ut fräsen till en "extruder" och skriva ut 3D! Man kan ju även ha dom permanent sida vid sida.

Dom som finns idag gör det ena eller det andra man går inte att byta. Finns även dom som bygger om CNC-fräs till RepRap men då inte behåller möjligheten att vara fräs.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Visst går det att lämna bort det man vill fräsa. MEN....
Hur kul är det? Har man en egen kan man testa sig fram.
Inpulsprojekt kommer naturligtvist inte att genomföras i samma takt.
Tidsaspekten. Har man en fräs kan jag fräsa NU. Istället för att vänta på min tur.
Finns säkert fler fördelar. Så ja jag tycker du ska köpa dig en fräs.
Har själv blivit med fräs. En Boris 3M. Grymt roligt! :P
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Den där borsh 3020P (är det samma som walter 3018?) tycker jag verkar intressant.

https://sites.google.com/site/cncdiyorg/3018

Bild
Skriv svar