Husvagnselproblem laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
domarniklas

Husvagnselproblem laddare

Inlägg av domarniklas »

Har ett problem som kanske någon här kan hjälpa mig med.
I min nyinköpta husvagn så ville inte laddaren (som verkar inbyggd i elskåpet) sluta ladda batteriet när det är fullt.
Jag har köpt ett nytt batteri då det andra kokade och även en ny laddare som ska övergå till underhållsladdning när batt är fullt.

Jag har fått in laddaren men när jag drar ur sladden till min nya laddare så finns fortfarande 12V i kablarna som ska sitta på batt.
Som jag som novis i området förstår det så laddas batteriet fortfarande av den gamla laddaren konstant "vid sidan om" min nya laddare.

Bifogar bilder på elcentralen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Re: Husvagnselproblem laddare

Inlägg av labmaster »

Viss kan du få hjälp och råd, många får det här i forumet.

I elcentralen har du 220 volt när du kopplat in den på elnätet. Sätter man fingrarna på fel ställen kan man hamna på bårhuset.

Eftersom du har behov av att ställa din fråga här i forumet så blir mitt svar att du stannar till vid närmaste elfirma där det finns en ledig installationselektriker som kan hjälpa dig att koppla bort den gamla laddaren. Fördelen med detta är att elektrikern även kan bedöma om beröringskyddet är otillfredställande och behöver kompletteras i din elcentral.
svanted

Inlägg av svanted »

iofs måste inte den gamla laddaren vara trasig.
om det gamla batteriet hade kortslutning i en av cellerna får de fungerande för hög spänning och blir överladdade.
den gamla laddaren var säkerligen inte bara en laddare utan även en nätdel till alla förbrukarna när man har 220v anslutet,
så den nya laddaren borde kunna ge så mycket ström att den klarar det? gör den det?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag förstår inte riktigt din beskrivning, om 12V sladdarna fortfarande är anslutna till batteriet är det ju klart att du kan mäta just 12V där trots att du drar ur nätsladden? :humm:

Edit: ser nu att du skriver "...som ska sitta på batt" vilket då betyder att den gamla nätdelen ger 12V. Precis som svanted skriver försöjer nog din nätdel 12V förbrukare då vagnen är kopplad till nätet, men det betyder då naturligtvis också att 12V går till batteriet samtidigt. Vet då att det är fel på "laddfunktionen" i din vagn? Enklare laddare brukar inte ha någon funktion för att gå ner på underhållsladdning, blybatterier sköter väl detta själv? När spänningen stiger sjunker strömmen automatiskt...

Om du vill använda din nya laddare till att bara ladda batteriet men inte driva förbrukarna samt att få din nätdel att bara driva förbrukare men inte ladda batterierna måste du skilja dessa med antigen brytare, reläer eller dioder. Dioder medför ett spänningsfall (hur mycket beror på typ), brytare är manuella och du måste själv sköta omkopplingen. Slutligen reläer kräver någon form av automatik som då måste byggas efter dom behov och önskemål du har på anläggningen...
domarniklas

Inlägg av domarniklas »

Problemet göst med hjälp av min tråd på husvagnsforum.com

Kolla den om ni vill veta hur vi gjorde.

Tack ändå för svaren.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Skulle inte tro det, så intresserade är vi inte av hur ni löste det. Orkar man skriva frågan i detta forum kan man fanimej orka skriva lösningen här också :doh:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

PeterH skrev:Skulle inte tro det, så intresserade är vi inte av hur ni löste det. Orkar man skriva frågan i detta forum kan man fanimej orka skriva lösningen här också :doh:

Kan bara hålla med.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hoppas att någon från husvagnens försäkringsbolag läser detta och framför allt ser bilderna! :shock:
Skriv svar