Hur kopplar jag in lysrören till min UV-Box? Hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Andi04

Hur kopplar jag in lysrören till min UV-Box? Hjälp

Inlägg av Andi04 »

Har blivit klar med min UV-Låda som blev ombyggd av en gammal IKEA möbel. Har sutit nu i flera timmar och försökt att få igång lysrören men utan att lyckas.

Dessa saker har jag:
1x Lysrörsreaktor Denna men bilden stämmer ej
2x Glimtändare Dessa
2x Lysrör Dessa
2x Glimtändar hållare
4x Lysrörshållare
10meter kabel :D

Jag har kopplar ihop sakerna så som det visas på kjellfakta men inget går igång.

Glimtändarhållaren har 4 "ingång" där jag kan tryck fast kabel. Så jag kopplade ihop de på vars en sida diagonalt från varandra. Se ful bild nedan.
..._____________
--|.....0..........|IN
...|.................|
IN|_______0___|--

Sedan har jag kopplat in rektorn. Det fanns två håll per anslutning och jag valde de aldra ytersta (Vänster håll på vänster anslutningg och höger håll på höger anslutnig) liknade bilden mest. Och sedan kopplat det till strömmen men inget händer. Nån som kan hjälpa mig?
Senast redigerad av Andi04 27 augusti 2005, 16:26:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Om alla delar är helt nya så kan du nog utesluta att det är nått som är trasigt.

Det låter som att du har kopplat fel vid antingen reaktorn eller hållarna till glimtändarna.
Mät anslutningarna i hållarna så att du kan se vilka uttag som ska användas, vilka kabelingångar som leder till metall clipsen som ligger mot tändaren.

Sen får du nog göra samma sak med reaktorn. Mät på kablarna du har kopplat in till den och se om du har låg resistans vilket det borde vara, är det inte det så är det nog där felet är.

Det är den hjälpen jag kan komma med, Lycka till!
Andi04

Inlägg av Andi04 »

Alla ingångar leder till klippsen. Hållaren är gjord så att 1a och 1b samt 2a och 2b går till samma pinne på tändaren. (1 och 2 enligt min lilla bild)
...____________
1a|.....0..........|1b
...|.................|
2a|_______0___|2b

Mäter jag direkt mellan ingångarna på reaktorn har jag ca. 130 Ohm vilket är väl ganska lågt?!

Kan man ha fel håll på lysrören? Var sida har ju två pinnar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Reaktorn är bara en spole så den ska inte ha hög resistans.
Lysrören är symetriska.
Som du har skrivit så har du kortslutit glimmtändaren.

Kan du beskriva exakt hur du har kopplat?
Är glimtändarna för seriekopplade lysrör?
Andi04

Inlägg av Andi04 »

Jag har kopplat det enligt denna bild.

Är det inte meningen att man skall koppla en pinne från vardera sida på lysrörert till vardera pinne på glimtändaren? I så fall måste jag ju koppla den diagonalt som jag försökt beskriva med bilderna åvan. Om man tittar på lysröret så att att en pinne är uppe och en pinne e ner så har jag kopplat den översta på vardera sida avlysröret till glitändaren. Har en glimtändare per lysrör. OM sedan glimtändaren är gjord för serie kopplade lysrör utgår jag ifrån då jag köpte de komponenter som fans under kjells UV-Box kategori på deras sida. Jag har kopplat glimtändaren till 1b och 2a enligt min bild något svar tidigare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur kopplar jag in lysrören till min UV-Box? Hjälp

Inlägg av danei »

Det låter rätt, men det här kan tolkas annorlunda.
Andi04 skrev: Glimtändarhållaren har 4 "ingång" där jag kan tryck fast kabel. Så jag kopplade ihop de på vars en sida diagonalt från varandra.

Du måste inte alls koppla diagonalt. du kna koppla på samma sida också. Om anslutningarna sitter som du säger.

Kolla vad det står på glimtändaren. Det brukar står signel eller serie.

EDIT: stavning
Andi04

Inlägg av Andi04 »

Står iniget direkt på glimtändaren och jag hittar inte paketet. Ko ihåg att jag inte köpte de på Kjell oco. Men jag kommer att köpa nya. Skall jag ha singel eller serie? Efter som enligt ritningen skall det vara en glimtändare till varje lysrör men lysrören i sig är i serie.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Serie.
Tranzorb

Inlägg av Tranzorb »

Verkar som du använder fel glimtändare.
Ska vara Kjell art.nr. 37564, inte 37562.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Glimtändarens uppgift i detta fall är att vara kortsluten från början, så att strömmmen går in i ett stift, genom glödtråden och ut i det andra stiften på samma sida av lysröret, och sen genom glimtändaren, och genom den andra glödtråden. Detta för att jonisera gasen i glödtrådens närhet. När tillräckligt mycket joniserats börjar det leda ström rakt genom lysröret lagom tills glimtändaren "slocknat" och inte leder längre. Nu är förbikopplingen bruten och strömmen går rakt genom lysröret istället. Så har jag iaf fått det förklarat för mig, och det verkar logiskt. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nästan så är det.

Här är en förklaring om någon vill veta hur det hela fungerar i detalj:

När strömmen är på så går det först genom reaktorn som är en spole som begränsar strömmen. Strömmen går sen genom lysrörets ena sidas glödtråd till glimtändaren som i normala fall är i viloläge och helt öppen, och vidare genom den andra glödtråden och till nollan, allt i serie.

När spänningen i glimtändaren stiger till ca 100v eller någonting sådant så är det heliumgas i denna som blir joniserad och börjar att leda ström. Denna ström skapar kraftig värme i helium gasen så att 2 bimetaller, som agerar kontakt till gasen, böjer sig mot varandra och orsakar en kortslutning i denna, vilket också gör att denna värme upphör eftersom gasen inte längre glöder. Men denna momentana kortslutning gör att en mycket högre ström kan flyta, tillräcklig för att glödtrådarna kan börja att glöda.

Ett lysrör har i kallt tillstånd en mycket hög tändspänning men tack vare att gasen i ändarna blir kraftigt upphettad så minskar denna till ca 400V eller någonting sådant. Efter någon sek så har bimetallerna blivit så pass kalla så att dom öppnar igen. Detta gör att reaktorn tillsamman med en kondensator i glimtändaren genom induktion skapar en kraftig spännings puls som är mycket högre än rörets tänd spänning och som räcker för att tända röret. Om röret nu är tänt så är inte spänningen över röret så hög så att glimtätndaren kan tändas igen och reaktorns huvuduppgift är nu bara att begränsa strömmen genom lysröret. Om inte röret tändes så upprepas allt igen.
Andi04

Inlägg av Andi04 »

Nu funkar det. Hade bara fel glimtändare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om man kopplar en sån vanlig glimtändare i serie med en vanlig glödlampa, så blinkar det helt slumpmässigt. Som ett trasigt lysrör ungefär, fast lite snabbare. Hehe. Kul att ha i mörka rum...
Men hur lång tid tar det innan glimtändaren ger upp?
Skriv svar