Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Berätta om dina pågående projekt.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av malx »

Jag uppdaterade första posten med en massa länkar så nu kommer ingen orka läsa :).
Då jag vet att korken inom några veckor kommer att genomföra ett antal av dessa moddar så ska vi se om inte han kan bidra med lite bilder då min radio har allt monterat med smältlim så det är svårt att fota ;).

@PaxMax:
Som diskuterat tidigare i tråden så är 2S inte speciellt smart (Om man inte byter spänningsomvandlare). Dessutom kräver led-belysningen från HK 8 volt.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av Korken »

Som malx säger så tog jag ett 3S just då LED belysningen går på 8V.
Den värme som bränns bort får jag leva med. :)
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av malx »

En liten rolig kuriosa från någon vecka tillbaka som jag glömt berätta.
Usbminnesskalet på ebayprogrammerarna som visats i tråden (och jag även numera länkar till) är verkligen från några usbminnen. Men det är givetvis inte från äkta "Sony"-minnen utan från kopior man kan hitta på den Kinesiska marknaden.
En kollega som varit i Kina hade med sig en kopia hem eftersom han ville jämföra den med några äkta han ägde. Kopian hade exakt det skal som programmeraren har (märkt 16 GB men bara 500Mb stort) vilket skiljer sig något från de äkta.
Så frågan är om man ska uppmuntra att man använder skalen till något bättre eller om man ska rata dom :)...
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4844
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av gOry »

Tror snarare Sony har beställt minnen från en tillverkare/fabrik som kunde erbjuda dom i just den "kapslingen"...
Om ny Sony nu ens har släppt en sticka med det skalet, skulle kunna vara så att alla är kopior...
Har en sticka (128mb dvs riktigt gammal) med liknande skal kan inte säga om de var exakt samma då den stickan numera bor i en krympslang men de är inte Sony i alla fall.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av labmaster »

FrSky DHT 8ch DIY Telemetry Compatible Transmitter Module
FrSky V8HT 2.4Ghz DIY Module
De där två radiosändarna verkar vara bra. Det finns dock ett par problem, 1) det är inte tillåtet att använda dem i Sverige på grund av att de har för hög sändareffekt, 60mW emedan man bara får köra 25 mW e.r.p i Sverige. 2) PTS kommer sannolikt att ta bort frekvensområdet där de opererar ur undantagsföreskriften och auktionera ut det till användning för accesspunkter till Internet och då blir mottagarna obrukbara.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av Henry »

Tror knapp att det finns någon sändare vad det än må vara på Hobbyking som skulle kunna vara laglig i Sverige, inte ens om det skulle stå att så är fallet då deras kontroller för att se att det håller sig inom rätta värden känns väl lite sådär.
UndCon
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 januari 2010, 00:07:10

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av UndCon »

Nu pratar jag om RC - inte WLAN eller annat jox...

Sändarna får ha 100mW i sverige - OM dom frekvenshoppar som tex Futaba

Min Spektrum DX7 radio har inte frekvenshoppning och får då inte ha 100mW - därför finns det 2 upplagor av dessa:
1 "Not for use in EU" (min) och en utanför.
Den mest uppenbara skillnaden mellan dessa är en "attenuator" som sitter mellan kretskortet på sändaren och antennen
Tyvärr saknar jag mätutrustning för att kontrollera om detta är den enda skillnaden

Nog om det - mer snack om 9X
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av malx »

Frsky är frekvenshoppande och därmed laglig i Sverige såväl som på de flesta ställen i världen.
Jag vet att den är testad i såväl USA som Australien och där gått igenom testerna (även om Australien valt att inte publicera siffrorna då ingen betalt för undersökningen om jag förstått rätt). Nu har dessa länder lite andra frekvenser än inom EU men som sagt, den håller sig även inom svenska regler.

Så du kan använda den lugnt i Sverige utan att känna dig det minsta orolig.

Håller just nu på och testar ut olika frsky telemetrimottagare med PPM/CPPM ut för multirotorer. (En kabel för alla kanaler)
(Ska testa D8R v2, D8R-II och D4FR)
EBD
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 maj 2006, 18:50:48
Ort: Sundsvall

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av EBD »

@malx:
Ett problem jag hade när jag testade CPPM på telemetrimottagarna var att de har en periodtid på bara 18 ms, vilket gör att synkpulsen blir för kort för att kunna urskiljas om man har nära fullt utslag på 8 kanaler. Enda lösningen jag har kommit på är att köra med mindre än 8 kanaler, men det är ju lite trist. Det kan vara bra att veta innan man skickar iväg sin helikopter och kontrollkortet slutar att synka helt plötsligt om man sätter switcharna och spakarna i "fel" läge.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av labmaster »

Bara för att radion är testad och typgodkänd i andra länder är det inte säkert att den har samma status i Sverige.

Efter att ha läst alla trådar om quadrakopter och allt vad de nu heter har jag också blivit rejält sugen på att bygga en sådan tingest.

I och för sig är jag inte nödgad att använda typgodkänd och CE märkt radioutrustning givet att jag väljer vissa specifika frekvenssegment som är särskilt upplåtna för den typ av radioexperiment jag vill genomföra från luftburen farkost. Innan jag köper radioutrustning kommer jag dock att försöka få tag på specifikationer och CE certifikat. Med detta som grund kontaktar jag PTS och elsäkerhetsverket och frågar ifall de har några spontana invändningar mot den radiolösning jag skaffar. Man vill ju så att säga inte köpa grisen i säcken.

Nog om detta, jag följer denna tråd med stort intresse.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av PeterH »

Meddela gärna om du får svar från PTS, inte för att jag tror det påverkar vilken radio folk köper utan för att det kan vara kul att se hur dom ser på det... 8)
UndCon
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 januari 2010, 00:07:10

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av UndCon »

Jag har försökt prata med PTS flera gånger angående videolänken till min FPV - men det är som att slå huvudet i väggen.
De har sina frekvensregler och det går inte att ändra på eller tillföra något nytt.

Tyvärr förstör de för sig själva på det sättet, jag vet många som skulle skaffa tillstånd om de var lite smidigare att ha och göra med.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av labmaster »

UndCon, exakt vad är det du försökt prata med PTS om? Undantagföreskrifterna är ganska generösa och det finns flera bandsegment som är upplåten för ospecificerad radiotrafik.

Problemet är väl oftast att det är svårt att hitta typgodkända radioapparater för Svenska förhållanden till rimligt pris.
UndCon
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 januari 2010, 00:07:10

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av UndCon »

Videolänken för FPV.
Utrustning som finns att köpa ligger på 900mhz, 1.3Ghz 2.4Ghz samt 5.8Ghz
Väljer man någon av de 2 lagliga alternativen har man ingen räckvidd alls.

Åter till 9X
Jag har köpt nya spetsar till lödkolven då min andra var spräckt - nu bör det bli lite enklare att löda på de ytmonterade motstånden samt Atmel-chippet
UndCon
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 januari 2010, 00:07:10

Re: Moddning av RC Radio Turnigy 9x

Inlägg av UndCon »

HEJ!

Nu tänkte jag försöka slutföra denna mod...Kapade du över eller under motstånden?
Jag tror att man skall kapa ledaren mellan motståndet och Atmegan...

Jag vill slippa löda dit 2 motstånd till...

//UndCon
Skriv svar