regnsensor?
regnsensor?
finns det rengnsensorer? och isåfall vart kan man införskaffa det?
detta behöver jag till växthuset med lyftbar nockplåt.
detta behöver jag till växthuset med lyftbar nockplåt.
Re: regnsensor?
Var det inte någon som byggde en av en disktrasa och två koppar trådar. Vilka krav har du på den?
Standard är trådar nära varandra, varannan är kopplat till var sin ledning så det i grova drag ser ut som 2 st grova kammar som "griper in" i varandra.
När en regndroppe (eller fler) landar mellan trådarna skapas det kontakt som sedan förstärks i en transistor och saken är biff.
Sensorplattans storlek kan göras i den storlek man tycker är bra men den bör placeras så att man kan torka av den ibland, det kan ju vara någon fågel som tycker att det är ett fint ställe att klämma ut lite begagnad mat.
När en regndroppe (eller fler) landar mellan trådarna skapas det kontakt som sedan förstärks i en transistor och saken är biff.
Sensorplattans storlek kan göras i den storlek man tycker är bra men den bör placeras så att man kan torka av den ibland, det kan ju vara någon fågel som tycker att det är ett fint ställe att klämma ut lite begagnad mat.
nja kraven är att den ska känna om det regnar och inom en rimlig tid efter regn torkar.
rimlig tid = 10-20 min
ok så man skulle helt enkelt kunna etsa ett kretskort med ett mönster så som du beskrev? eller kommer ett vanligt koppar laminat att rosta upp hur fort som helst?
rimlig tid = 10-20 min
ok så man skulle helt enkelt kunna etsa ett kretskort med ett mönster så som du beskrev? eller kommer ett vanligt koppar laminat att rosta upp hur fort som helst?
en del köpevarianter är med kretskort med slingor i, förgyllda för att tåla regn och rusk, och eventuella fågelskitar
Har sett att det finns på Conrad att köpa. Har för mig att den var eluppvärmd så att när det slutat regna så torkar sensorn och slutar leda.
Hur funkar de som sitter på nyare bilars framruta?
Känsliga som attan, men endå verkar de hantera smutsiga rutor.
Känsliga som attan, men endå verkar de hantera smutsiga rutor.
jo den billigaste på conrad kostar ca 350kr.. tänkte man kanske kunde få ner kostnaden lite!
dom på bilarna funkar med ljus, med torr ruta studsar eller inte en irljus till sensor, men vatten på så ändras brytningsindex och man får en skillnad