Ersätta MOSFET i laptop

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
koltrast

Ersätta MOSFET i laptop

Inlägg av koltrast »

Hejsan,

Jag har en laptop där ett chip har gått sönder men jag är nybörjare och vet inte om jag har lyckats välja ut rätt chip för ett byte. Finns det någon som skulle kunna se över mitt val så skulle jag vara mycket tacksam. Jag bifogar två datablad, ett för chipet som sitter i laptopen nu (APM4810K) och ett datablad för chipet som jag tänkte byta till (IRF7467P).

De punkter jag kan se att de skiljer sig på är främst SOP-8(APM4810K) och SO-8(IRF7467P), jag chansar att P:et här betyder parallell? Spelar detta någon roll?

Även något som heter gate-source voltage skiljer sig på de båda chipen med 20V för APM4810K och 12V för IRF7467P, detta kan vara kinkigare misstänker jag.

Tack på förhand,

Koltrast.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rehnmaak

Re: Ersätta MOSFET i laptop

Inlägg av rehnmaak »

Det beror väl lite på hur den används om gate-source spänning på max 12V är ett problem eller inte. Troligen är det inget problem men du kanske borde kolla det.
koltrast

Inlägg av koltrast »

rhenmaak: Tack för ditt svar. När det kommer till användningen av chipet så är allt jag har förstått att det används för strömhantering, men vilken typ av strömhantering vet jag inte. Jag skall göra fortsatta efterforskningar och se om jag kan få tag i originalchipet någonstans på nätet. Nån i Kina borde ju ha det. :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kan du inte ta en INFINEON BSO119N03S ? Finns på Farnell art nr 1471691. Jag *tror* micro-kit i västerås säljer hela farnells sortiment om du inte har konto på farnell.
ds77

Inlägg av ds77 »

Är det inte allt för jobbigt att byta och du har ersättaren "i handen" så testa, men varför originalet gick sönder kanske du borde fundera över först.
Skriv svar