Det finns en annan tråd om detta gasolaggregat (husvagnsvärme) from hell, som verkar vara välkänt för att gå sönder.
Nu har jag lagat ett styrkort, det var trissor och 4001:or (logik-krets) och dioder som gått åt pipan. 4001:orna drar transistorer som drar reläer som drar elektromagneter. På reläerna finns dioder för backspänning, men det slog mig en sak:
Kan man tro att det också är backspänningarna från magnetventilerna som slår sönder andra grejer också? Styrkortet till termostaten inne i vagnen hade också gått sönder. Om nu konstruktionen uppenbarligen går sönder på det ena och andra sättet kanske detta kan vara en felkälla? Eller är jag ute och cyklar?
Primus 2480 gasolvärmare, ny fundering
-
tokkarlsson
Re: Primus 2480 gasolvärmare, ny fundering
hej lite nyfiken om du fick allt att fungera ? har försökt att mäta fram fel på kretskortet men inte lyckats vet du vad trissorna heter
jag tror du har rätt ang backspänning från magnetventilerna det bästa är väl om man monterar dioder direkt vid spolen ?
jag tror du har rätt ang backspänning från magnetventilerna det bästa är väl om man monterar dioder direkt vid spolen ?
Jag tror det kan lösas så här: Lägg VDR över spolen på magnetventilen och snabba dioder på kortet. Om det är långa ledningar kan man kanske lägga en snurra av tråden genom en ferritring nära magnetventilen.
jag skulle lägga dioden så nära som möjligt över reläerna - parasitinduktanser och kapacitiv överhörning på samförlaggda kablelsträckningar kan ställa till mycket och ingångarna bör ha någon form av skydd så att den även tål negativ spänning i kort tid - vilket bruka bli vid en induktiv knäpp och dess svängning efter.
en klassisk lösning med en ganska snabb diod från jord till ingång/utgång och därefter från ingång/utgång till matninsspänning (katod alltid mot plussidan så att den inte leder i normaldrift) gör en ingång/utgång mycket mer robust än innan.
en klassisk lösning med en ganska snabb diod från jord till ingång/utgång och därefter från ingång/utgång till matninsspänning (katod alltid mot plussidan så att den inte leder i normaldrift) gör en ingång/utgång mycket mer robust än innan.
VDR är lättare att applicera, de är opolariserade och tar spikar åt båda hållen. Med VDR på spolen och diod på ingången bör elektroniken klara sig. En kondensator på 10nF på ingången kan ta bort de snabbaste spikarna och ESD.