Laga "gummiknappar"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
torsig1967

Laga "gummiknappar"

Inlägg av torsig1967 »

Jag kan inte terminologin men jag har sådana där återfjädrande gummiknappar som bygger på att ett helgjutet sjok i gummi (med ett antal uppstickande knappar) läggs direkt på ett kretskort och hålls på plats med små nabbar. Under gummiknapparna finns sedan svarta lite mjuka kontaktorer som pressas mot kontaktytor (belagda med grafit?) på kretskortet då man trycker på knapparna.

Jag tror ni vet vad jag menar, men vet inte vad man kallar dem.

Om några av knapparna kräver att man trycker mycket hårt för kontakt vad kan man göra då?

Det är ju dels kontaktytan under knappen, vad nu den är gjord av. Kan den rengöras eller förbättras?
På kretskortet är det väl antagligen grafit, verkar känsligt att göra rent. Jag har hört något om att använda mjuk blyertspenna.

Finns det några produkter på t.ex. Elfa?
svanted

Re: Laga "gummiknappar"

Inlägg av svanted »

det kryper in fett från händerna in i fjärren....
tvätta kretskort och gummiplatta med tvål och vatten och en mjuk handborste...
torka av allt vatten och sist med en hårtork för att få allt avfuktat....
sen är den som ny igen....
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Det finns key repair kit CW2605 38017150 hos Elfa, dock väldigt dyrt så man får reparera flera
fjärrkontroller på samma gång, dock håller det bra efter rep.

Kjelle
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Teknisk sprit på "öron-tops" brukar jag använda både till kontaktytorna på kretskortet och "contact-rubbers" i fjärrkontroller.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Tvätta kontaktytorna räddar kontrollen kanske några veckor, sedan är den lika dålig igen.
Det beror på att kontaktmedlet helt enkelt försvinner, jag brukar samla ihop ett antal
kontroller och reparera med tidigare nämnt kit, fördubblar fjärrkontrollens livslängd då man
absolut vill behålla originalet.

Kjelle
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Att använda sprit på dom kolbelagda ytorna får garanterat kolet att lossa och en motsatt effekt till det önskade uppnås. Det brukar vara svårt att få det riktigt bra, bästa alternativet är reparationskitet...
torsig1967

Inlägg av torsig1967 »

Hej, tack för alla svar.

Det är inte en fjärrkontroll utan elektronisk musikutrustning men det är nog samma princip som fjärrkontroller.

Jag har en gång tvättat kretskortsytan i ett liknande kontaktset med sprit med katastrofalt resultat så det tror jag jag låter bli. Jag skall kolla upp Elfasetet.

Någon som vet vad vardera sidan är gjord av?
Kretskortssidan ser ut som grafit i alla fall men vad är kontaktdelen under knappen egentligen gjord av? Den känns ju rätt mjuk. Vågar man sprita den?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den borde vara gjord av samma material som "zebraremsorna" som kan sitta mellan kretskort och displayer tycker jag. Konduktivt gummi.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag brukar också göra rent med 2propanol, men väldigt försiktigt på kolbelagda ytor, gnide rman länge där är det inget kol kvar :)

..Om kretskortsdelen är guldbelagd istället (förekommer ibland) brukar suddgumi funka bra.
torsig1967

Inlägg av torsig1967 »

MadModder skrev:Den borde vara gjord av samma material som "zebraremsorna" som kan sitta mellan kretskort och displayer tycker jag. Konduktivt gummi.
Och konduktivt gummi kan man rengöra med sprit eller isopropanol eller?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan inte tänka mig att det skulle vara skadligt, om det nu är sånt gummi.
Men jag har spritat såna knappar och har inte märkt någon försämrad funktion.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har också gjort det många gånger utan problem, med det sagt så kan jag förstås inte garantera att det är bra för gummit.

..Jag har återupplivat massor av 1.2v NiCd-celler med 12V 6A strömkälla utan problem också, men det betyder inte att jag rekommenderar andra att testa ;)
Pucco

Inlägg av Pucco »

Silikongummi tillverkas genom att man polymeriserar silikonoljor. Den processen är inte alltid fullständig. Lite silikonolja blir kvar inbäddat i gummit. Med tiden vandrar den ut till ytan och förorenar kontaktytorna så det blir dålig kontakt.
Jag brukar använda diskmedel och varmvatten för att rengöra kretskort och gummimatta.
torsig1967

Inlägg av torsig1967 »

OK, bra tips med diskmedlet.
Skriv svar