Val av glas till uv-låda
Re: Val av glas till uv-låda
Det är därför du skall köpa en vanlig laserskrivare och börja använda toner transfer.
Hur passar man ihop två sidor ifall man vill göra ett dubbelsidigt kort?
Jag har visserligen bara försökt med toner transfer två gånger (för något år sedan) och misslyckats fullständigt, så det är inte heller en jättesäker metod om man inte är van. Jag skulle köpa en annan skrivare och etsa som vanligt.
>Hur passar man ihop två sidor ifall man vill göra ett dubbelsidigt kort?
finns flera äldre trådar om det...
PS. mätte mitt "tjocka" glas.. det var 5 mm och grönt i kanten. Det kräver inte längre belysningstid än mitt 1,8 mm glas som jag använder nu.
>Hur passar man ihop två sidor ifall man vill göra ett dubbelsidigt kort?
finns flera äldre trådar om det...
PS. mätte mitt "tjocka" glas.. det var 5 mm och grönt i kanten. Det kräver inte längre belysningstid än mitt 1,8 mm glas som jag använder nu.
Horisontella linjer utan bläck kan bero på att skrivaren inte är korrekt justerad. Ofta kan man justera bort sådana linjer med hjälp av programvaran till skrivaren.
Skall du följa Jesses råd föreslår jag att du köper en fotosättare. De skapar filmer som är helt svarta men till en relativt hög kostnad. Om du börjar med att fräta lite i laminatet såsom han gör på filen i länken jag hade i mitt inlägg brukar det vara svårt att misslyckas. Prova gärna så kan du själv bilda dig en uppfattning. Känner du någon med laserskrivare kan du be honom eller henne att skriva ut ett mönster till dig.
En sak som är viktig att tänka på är att det skall vara ett blankt papper. Min kompis ville prova så han fick ett par blad av de papper jag fick från ett tryckeri och han lyckades mycket bra redan på första försöket.
En sak som är viktig att tänka på är att det skall vara ett blankt papper. Min kompis ville prova så han fick ett par blad av de papper jag fick från ett tryckeri och han lyckades mycket bra redan på första försöket.
Eller så skriver du ut två kopior och lägger dem på varandra.
Själv jobbar jag på att ta mig bort från toner transfer. Jag har använt den metoden flera år men det finns en del problem (som att få stora jordplan heltäckande till exempel, ofta blir det små minihål här och var som stör mig) som är lite dryga. Skadar dock inet att prova.
Själv jobbar jag på att ta mig bort från toner transfer. Jag har använt den metoden flera år men det finns en del problem (som att få stora jordplan heltäckande till exempel, ofta blir det små minihål här och var som stör mig) som är lite dryga. Skadar dock inet att prova.
Då har jag gjort nya tester med mycket bra resultat.
Istället för att använda OH-film (som har en ruggig yta vilket ger sämre precision) så provade jag med ritpapper (typ smörpapper fast tjockare).
Fördelen med det är att det suger in lite bläck som vanligt papper vilket får de vertikala strecken att försvinna, men det mesta av bläcket torkar på utsidan.
3 min exponering med 6mm fönsterglas och det nya pappret så fick jag till 0.4mm tjocka banor med 0.2mm mellanrum utan problem. Nästa steg blir att gå till glasmästaren och brädgården!
Istället för att använda OH-film (som har en ruggig yta vilket ger sämre precision) så provade jag med ritpapper (typ smörpapper fast tjockare).
Fördelen med det är att det suger in lite bläck som vanligt papper vilket får de vertikala strecken att försvinna, men det mesta av bläcket torkar på utsidan.
3 min exponering med 6mm fönsterglas och det nya pappret så fick jag till 0.4mm tjocka banor med 0.2mm mellanrum utan problem. Nästa steg blir att gå till glasmästaren och brädgården!