Kikade på en adapter för att köra en netbook (eee pc) specifierad till 12 V DC och med obekräftat rykte för kinkighet i spänningstolerans i en bil.
Så.. har någon sett i konstruktionen eller testat om dessa ciggarettändar anslutna omvandlare från t.ex 12V till 12V, jo det är korrekt för inspänningen är definitivt inte "12V" i verkligheten. Verkligen har överspänningsskydd, common mode skydd, säkring osv i konstruktionen? och verkligen kan hantera 30 volt in utan att avvika mer än +/- 10% från inställd utspänning?
Tittade under skalet på dessa två iaf:
Spänningsomvandlare 18 W 32-7733 150 kr. (Vanson SDR-1500)
Betyg: Linjär omvandling med en liten stackars halvledare monterad på kylfläns som tog stort utrymme. Möjlig zenerdiod på parallellt med ingående spänning. Verkar osäker och lär bli varm..
Batterieliminator för netbook 45 W 36-4160 250 kr. (Vanson)
Betyg: Switchad omvandlare med en kylfläns som i princip omfamnar hela konstruktionen. Dock en eftermonterad ledning på kretskortets undersida och lite ytskada på en radialmonterat motstånd. Eventuell zenerdiod som skydd. Stor induktans (trafo?) i mitten. Verkar gedigen, men har den adekvat överspänningsskydd?
Ingenstans på produktbeskrivningarna nämns om omvandlarna är switchade eller linjära. Det lär påverka funktionen!
Denna skyddade 5V matningen som tillkom på EF för länge sedan kan tjäna som jämförelse.
Ger dessa cigarettändar-omvandlare överspänningsskydd?
Re: Ger dessa cigarettändar-omvandlare överspänningsskydd?
De där omvandlarna ska man akta sej för, vill minnas att nån postade innanmätet här en gång och att innehållet va typ en 7812 eller dylikt.
De där?, det är ju två omvandlare med helt olika metoder för spänningsomvandling?
Jo det är ju något man kan fundera på om den klarar en "load dump" med full fart på generatorn. Nyare bilar har ett visst överspänningsskydd i generatorn, men runt 30V spikar kan man räkna med. Det är kanske någon som kan testa hur de fungerar i verkligheten och mäta hur utspänningen ser ut?
Jag skulle nog satsa på en dc/dc omvandlare med ett inspänningsspan från 10-32V iaf från ett kvalitetsmärke med hög pålitlighet när det rör sej om en dator som kostar ett atal tusingar.
- Electricguy
Pappa har en switchad converter av märket Vanson till sin jobb slapptop i bilen, har fungerat finfint i 3 år nu, igång dagligen under jobb, dvs 8 timmar + varje dag.
Nu vet jag inget om just märket Vanson, men Deltacos http://www.deltaco.se/?itemid=%28SDR-70W%29 som är på länken.
Ser väldigt lik ut. Och den har jag sålt några av på jobbet. Och dom fungerar bra med tanke på vad dom ska göra,
dessutom håller dom bra. Eller rättare sagt ingen har gått sönder ännu.
Men ur min synvinkel som radioamatör så är det värsta skräpet. DC/DC switchningen svänger överallt mellan 3-20MHz,
och dom saknar allt vad avkoppling och filter innebär. Så det är en fin fin brus generator *ironisk*
Ser väldigt lik ut. Och den har jag sålt några av på jobbet. Och dom fungerar bra med tanke på vad dom ska göra,
dessutom håller dom bra. Eller rättare sagt ingen har gått sönder ännu.
Men ur min synvinkel som radioamatör så är det värsta skräpet. DC/DC switchningen svänger överallt mellan 3-20MHz,
och dom saknar allt vad avkoppling och filter innebär. Så det är en fin fin brus generator *ironisk*