Nä, ingen åska hade den råkat utför. Vad jag har hört ialf.
Triangel hänvisar till denna text:
"Parts marked with the symbol 'triangel symbol' are critical with regard to the risk of fire and electric shock. Replace only with parts recommended by the manufacturer."
Jag har också uppfattat det som ett ganska ovanligt fel. Men det verkar ju peka ditåt tycker jag
Ett problem med Toroidtrafar är att lindningstråden packas hårt i centrumhålet och flera trådar korsar över varandra. Detta gör att det lättare blir kortslutna varv vilket bränner sönder transformatorn.
Har aldrig vart med om att det har blivit kortslutna varv i toroider, å jag har haft trafolindning som jobb. Har faktiskt en kinatoroid i drift just nu som gått 24/7 i flera veckor nu, den är knappt ens över rumstemp.
Btw Ekman, om nu trafon är paj så vet jag inte om det är så mycket man kan göra, de lär ju ha använt spänningar som inte går att få tag i från hyllan på elfa eller dylikt.
Det går ju förstås att skicka trafon till NordTrafo AB för omlindning till samma spänning om du nu vet vad det varför utspänningar på den. Men jag undrar om inte en ny stärk är billigare.
Vad tror du ? Kan ta hand om den gammla stärken om du beslutar att köpa en ny, då du är inom gåavstånd.
Har kollat på en del Ringkärnetrafo på electrokit, och alla dom jag kollat på har en säkring som ska gå vid 130 grader. Kanske är vanligt på dom nyare modellerna att ha en termosäkring?
Jag ska fortsätta trixa lite med den på sidan om allt annat. Hade jag tänkt
Jag verkar inte ha den tredje spänningen på min. Manualen är från en NAD c320BEE (min är NAD c320). Annars så verkar dom stämma överens.
Hur som helst funderar jag på ifall toriden kanske har standard spänningar, men efter likriktarkretsen och dylikt så har spänningarna justeras till +-46VDC och +-37VDC ?
Jag ser inte riktigt vad som händer i schemat, förutom likriktarbryggorna
Om du väljer att få transformatorn omlindad så har jag fått den uppfattningen att lindningsfirman kan göra en kopia utan att du behöver veta specifikationerna på trafon.
Men då måste dom ha tillgång till trafon, naturligtvis. Det kostar inget att kolla med en sådan firma.
Då kan du få veta om detta stämmer. I så fall kan du även få pris på omlindningen.
I mina trakter fanns ETV i Åkarp, men jag vet inte om de finns kvar numera. Sök på Google.
För den lägre spänningen skulle AC ut från trafon vara ca 26VAC, och för den högre spänningen ca 32.5VAC.
Den lägre spänningen verkar bara användas till att tillverka 2x18V
Jag har en toroid på 300VA som möjligen skulle kunna klara den lägre spänningen, fast om den skulle passa utan att modda chassit like vet jag inte, om du kan leva med att det blir några watt färre uteffekt, dock är ju trafon i stärk alltid underdimensionerad så att spänningarna kollapsar ner till typ 35VDC vid högre effektuttag.
Jag har med ovan nämnd trafo klämt ut uppåt 90 watt i 4 ohm, och det med mosfet steg som alltid ger lägre effekt än bjt vid samma railspänning.
Man kan behöva justera bias lite dock då spänningen blir lite lägre, fast det är inga problem.
Av ren nyfikenhet så undrar jag om dom har maskiner som kan linda av och på? Eller gör dom det för hand?
Jag ska ta kontakt med några av dem och se vad dom säger. tack för länken
Sedan har jag funderat på om själva storleken kan ge någon visning på vad den skulle kunna ge ut. Min är väldigt likt denna i storlek (Diameter 93mm, Höjd 40mm): http://www.electrokit.se/transformatore ... a_41000224
Men den ligger bara på 50VA 2x24V
Tekko
Din 300VA toroid måste vara uppåt 115mm i diameter eller?
ekman skrev:Av ren nyfikenhet så undrar jag om dom har maskiner som kan linda av och på? Eller gör dom det för hand?
Det har jag också undrat många gånger men aldrig kommit ihåg att kolla upp. Nu googlade jag lite och hittade denna:
Den maskinen väcker ett visst habegär måste jag säga
+/- 46V är väl till själva stärkeriet, +/- 37V som används till +/- 18V (till OP etc gissar jag) är väl bara högst några W?
Nu är det ju lite olika hur mycket man vill modda, men kan du inte bara sätta i en 2x33V eller 2x30V, så stor som får plats (120-160 VA?) och sedan sätta en liten (30 VA eller något) 2x26V eller 2x24V bredvid någonstans?
Då är det ju iaf lätt att hitta standardtrafos. Lätt att hitta i skrot också.