Nu har det hänt en hel del saker till sedan sista uppdateringen.
Först målade jag det tredje lagret med epoxifärg på båten. Tyvärr räckte den inte till hela akterspegeln, så den är fortfarande grön... Men ur täthetssynpunkt är det inga problem då den ligger ovanför vattenlinjen..
Efter målandet polerade jag upp dyvikan, som tidigare var övermålad, då det visade sig att denna var mässing (eller liknande legering..)
Kölen på båten har från början haft någon metallskena, men det var nog många årsedan den försvann... Plastkölen hade nämligen en massa jack i sig. Så nu efter att jag har lagat jacken köpte jag 2mm tjock aluminiumlist, 20mm bred, och skruvade fast längst kölen.
Fastskruvad..
För att vatten inte ska kunna tränga in i plasten eller i flyttankarna tätade jag alla skruvhål med marintätningsmassa (från biltema

)
Även vinchöglan i fören visade sig vara av mässing, så denna polerades också upp...
Kanterna innan och efter gelcoat-spackel och färg:
Till sist kunde jag sedan äntligen vända rätt på båten!
Nästa projekt var styrningen, så jag började med att såga till en konsol för ratten, instrumentpanelen är nämligen för smal för att rymma styrväxeln.
Styrväxel monterad...
...och ratten.
Akterdäcket är plastat ovanpå förvaringsboxen som styrningen skall ligga i, så här behövs en lucka...
Sticksågen gjorde sitt jobb..
Efter en del experimenterande med olika monteringsmöjligheter för styrningen beslöt jag mig för att hålet i motorbrunnen behövde göras större. Fram med dremmeln.... En gummibälg eller liknande skall sedan dölja hålet.
Efter en massa pillande med saker som fanns i bra-att-ha-lådan så fick jag ihop styrningen. Senare, kanske när jag har lärt mig att TIG-svetsa bättre, får jag ta och bygga ihop en bättre och snyggare infästning i rostfritt istället. Men denna sommaren får detta fungera.
Runt änden på slangen har jag spänt en U-formad stålbit som också håller fast kulleden som sedan sitter i skrovet med ett aluminiumfäste.
Inget konstigt på andra sidan, ett aluminiumfäste och en kulled.
Detta var allt för denna gången. Innan båten kan sjösättas och premiärturen kan genomföras skall jag:
-Montera fartreglaget
-Bygga nytt fäste till stolen (det temporära gick sönder)
-Skruva fast vindruta
-Installera ett batteri och några instrument.
Så runt två veckor till skulle jag tro
// Daniel