Vilken väg tog åskan?
Vilken väg tog åskan?
Åskan tog min NAS och en switch häromdagen. Allt utom nätverket i NASen fungerar, den bootar och diskarna kunde jag flytta över till en annan enhet utan problem. Men frågan är vilken väg åskan tog?
Det är en ReadyNAS Duo och det var FB4 och FB20 med omnejd som gick, dvs strax innanför nätverkspluggen. Grejen är den att om åskan kom via telelinan så har den gått Modem -> Router -> Switch -> NAS. Kan den verkligen ha tagit den vägen om modem och router höll? Även telefonerna klarade sig. 230V-sidan på NAS och switch är skyddad med en vanlig "åskplugg". Till switchen är även en stationär dator och en WD HDTV Live anslutna och även dessa höll.
Några idéer? Ska jag bara komplettera skyddet och hoppas att det går bättre nästa gång?
Mvh
Det är en ReadyNAS Duo och det var FB4 och FB20 med omnejd som gick, dvs strax innanför nätverkspluggen. Grejen är den att om åskan kom via telelinan så har den gått Modem -> Router -> Switch -> NAS. Kan den verkligen ha tagit den vägen om modem och router höll? Även telefonerna klarade sig. 230V-sidan på NAS och switch är skyddad med en vanlig "åskplugg". Till switchen är även en stationär dator och en WD HDTV Live anslutna och även dessa höll.
Några idéer? Ska jag bara komplettera skyddet och hoppas att det går bättre nästa gång?
Mvh
Re: Vilken väg tog åskan?
Jag tror att du inte riktigt har förstådd hur det är med åska...
Åskans strömpuls kommer sällan som en potentialskillnad på t.ex. telelinjen, den kommer mest som att "hela linjen" hoppar till gentemot andra nätet.
Så om åskpulsen kommer på telelinjen slår den över till 230V systemet och vice-versa. Detta betyder att de enheter som är kopplat till båda telelinjen och 230V nätet lever mycket farligt. Därför har vissa producenter tagit lärdom (detta gäller inte billigt Kina-smäck) och sett till att isoleringen är bra mot t.ex. 230V nätet, på det vis kan elektroniken som är i kontakt med telelinjen "hoppa med" utan att skadas - men då skickas strömpulsen vidare till nästa led.
Och på något tidpunkt är det någon enhet som är svagaste länken i kedjan och i ditt fall var det nätverkskortet i NAS'en som var svagaste länken.
Åskans strömpuls kommer sällan som en potentialskillnad på t.ex. telelinjen, den kommer mest som att "hela linjen" hoppar till gentemot andra nätet.
Så om åskpulsen kommer på telelinjen slår den över till 230V systemet och vice-versa. Detta betyder att de enheter som är kopplat till båda telelinjen och 230V nätet lever mycket farligt. Därför har vissa producenter tagit lärdom (detta gäller inte billigt Kina-smäck) och sett till att isoleringen är bra mot t.ex. 230V nätet, på det vis kan elektroniken som är i kontakt med telelinjen "hoppa med" utan att skadas - men då skickas strömpulsen vidare till nästa led.
Och på något tidpunkt är det någon enhet som är svagaste länken i kedjan och i ditt fall var det nätverkskortet i NAS'en som var svagaste länken.
Håller med Icecap, det är den svagaste länken som rycker.
Hade en kund dator en gång för något år sedan där åskan kommit och gått.
Det var adsl modem, dator (med lcd skärm) och en scanner var ihop kopplat.
Nätverkskortet i datorn hade en synlig krater, och scannern var död.
Med adsl modemet och allt annat fungerade,
kunden ville ha ett nytt nätverkskort i stoppat, kundens dator fungerar än idag.
Med detta menar jag att åskan gör som den vill.
Hade en kund dator en gång för något år sedan där åskan kommit och gått.
Det var adsl modem, dator (med lcd skärm) och en scanner var ihop kopplat.
Nätverkskortet i datorn hade en synlig krater, och scannern var död.
Med adsl modemet och allt annat fungerade,
kunden ville ha ett nytt nätverkskort i stoppat, kundens dator fungerar än idag.
Med detta menar jag att åskan gör som den vill.
Ajdå. Största nackdelen med denna NAS var ju att nätverkskortet var inbyggt i moderkortet så det var ju bara att köpa nytt, hela skiten. Och enklaste sättet att rädda innehållet på diskarna var att köpa en likadan och flytta över diskarna. Får väl köpa lite fler billiga grejer och hoppas at de tar smällarna 
Rejäl potentialutjämning av kåken, hjälper det? Eller är det bara att konstatera att en server på 5 år får man räkna med

Rejäl potentialutjämning av kåken, hjälper det? Eller är det bara att konstatera att en server på 5 år får man räkna med

Driva all utrustning på en rejäl UPS med inbyggda skydd för både tele och 230v?
- prototypen
En rejäl potentialutjämning hjälper men det är ingen garanti. Alla ledningar in på ett och samma ställe med överspänningsskydd. Även nätverket om det går ut ur huset. Även inom huset kan det behövas överspänningsskydd på nätverk och det ska då sitta ihop med lådan/racket till din dator (inte till "jord"). Det ska utjämnas.
Det finns en annan tråd på forumet med hänvisning till byggahus.se där det är skrivet en del om detta.
Protte
Det finns en annan tråd på forumet med hänvisning till byggahus.se där det är skrivet en del om detta.
Protte
Här hemma är åskans väg lite beroende på var den kommer från. Är det från söder stannar den vid sjön och viker av öster ut längs bäcken. Kommer den från norr passerar den ställverket och telestationen. Då är det viktigt att koppla bort datorer, bildskärmar och annan känslig elektronik från elnätet samt dra ur telefonledningen från ADSL-modemet. Inte att förglömma antennkablarna till radioutrustningen.
Denna åtgärd är den mest effektiva lösningen för att slippa trasig hemelektronik på grund av överspänningar från blixtnedslag. En gång glömde jag att dra ur nätdelen till ADSL-modemet när åskan kom från norr så den gick sönder. Det är enda gången på 30 år som åskan vållat problem.
Denna åtgärd är den mest effektiva lösningen för att slippa trasig hemelektronik på grund av överspänningar från blixtnedslag. En gång glömde jag att dra ur nätdelen till ADSL-modemet när åskan kom från norr så den gick sönder. Det är enda gången på 30 år som åskan vållat problem.
Svar till Kricka.
Det här har inte med åska att göra. Jag retar mig på isärskrivningar som bör vara ett ord.
Exempel:
Kund dator
Adsl modem 2 ggr
Lcd Skärm
Ihop kopplat
I stoppat
Det här har inte med åska att göra. Jag retar mig på isärskrivningar som bör vara ett ord.
Exempel:
Kund dator
Adsl modem 2 ggr
Lcd Skärm
Ihop kopplat
I stoppat
- prototypen
Janne, det där kommer från mobiltelefonernas T9, försöker man med sammansatta ord så går den bet. Lcd och skärm funkar men som lcdskärm (nu poppade min datorserade stavningskontroll upp och godkände inte lcdskärm och dessutom så protesterade den mot stavningskontroll).
Vi får nog dras med särskrivning till dess att alla har gått över till qwerty tangentbord på mobilerna (om nu språkundervisningen klarar av rättstavning.)
Protte
Vi får nog dras med särskrivning till dess att alla har gått över till qwerty tangentbord på mobilerna (om nu språkundervisningen klarar av rättstavning.)
Protte
prototypen: Vilket märke klarar T9 inte att göra sammansatta ord? Jag brukade alltid köra T9 per stavelse då det var ett sånt evigt rättande av långa ord. Så att skriva LCD först och sen börja om med skärm direkt efter hade aldrig varit några problem på T9 på en SE. Numera köra jag en android med fysiskt qwerty tagentbord, så jag hinner med att sms med fjortisgenerationen 

Det handlar om att folk inte lärt sig sin mobil. De trycker mellanslag för att "acceptera" ordförslaget. Då blir det särskrivet. På de mobiler jag haft har man kunna trycka högerpil eller OK för att acceptera ett ordförslag utan efterföljande mellanslag.
Sen GÅR det ju också att backa och ta bort det där mellanslaget (det måste jag numera göra med SlideIT, den börjar alltid ett nytt ord om man börjar med en ny "slide").
Sen GÅR det ju också att backa och ta bort det där mellanslaget (det måste jag numera göra med SlideIT, den börjar alltid ett nytt ord om man börjar med en ny "slide").
Som svar till Jannes påhopp/gnäll.
Har det inte med åska att göra så ska det inte vara i denna tråd.
Ditt inlägg är grov offtopic.
Detta är ett forum för elektronik intresserade, inte gymnaisekurs i svenska A & B.
(Vilket jag faktiskt har klarat av.) Vill du gnälla så kan du PM:a eller dyl.
Så ska jag berätta varför jag stavar som en kratta.
Har det inte med åska att göra så ska det inte vara i denna tråd.
Ditt inlägg är grov offtopic.
Detta är ett forum för elektronik intresserade, inte gymnaisekurs i svenska A & B.
(Vilket jag faktiskt har klarat av.) Vill du gnälla så kan du PM:a eller dyl.
Så ska jag berätta varför jag stavar som en kratta.
- prototypen
Jodå det är gravt OT men peka på den tråd i detta forum som håller sig till grund frågan, alla spårar mer eller mindre ur.
protte
protte
Jomenvisst protte, så är det. Men det är inte så ofta det spårar ur mot gnäll hållet.
Oftast går det över i något annat läsvärt eller så går det över i något underhållande.
OnTopic<<< Lite åsikter.
Om man inte tänker sig att skaffa grov/fin ventilavledare som man sätter vid
inkommande teleledning och inkommande el ledning.
Så är väl det inte helt fel att sätta ett billigt "plugg in" skydd som potential utjämnar
överspäningarna mellan el nätet och telelinjen, där dom möts in i modemet.
Har själv provat hos några kunder som haft stora problem med uppeldade
adsl modem och annan elektronik, att sätta dit vanligt billigt svensson skydd.
Och det har minskat från 4 brända modem per år, till ca 1 som värst.
Själv så har jag modemet sitter med hemma byggt överspännings skydd,
och från modemet kör jag fiber till switcharna i huset resp garaget.
Förra året small det rejält. Alla datorer höll, Men ett adsl modem rök ordagrant,
Och locket på adsl filtret låg i andra sidan rummet... Men allt annat höll.
Oftast går det över i något annat läsvärt eller så går det över i något underhållande.
OnTopic<<< Lite åsikter.
Om man inte tänker sig att skaffa grov/fin ventilavledare som man sätter vid
inkommande teleledning och inkommande el ledning.
Så är väl det inte helt fel att sätta ett billigt "plugg in" skydd som potential utjämnar
överspäningarna mellan el nätet och telelinjen, där dom möts in i modemet.
Har själv provat hos några kunder som haft stora problem med uppeldade
adsl modem och annan elektronik, att sätta dit vanligt billigt svensson skydd.
Och det har minskat från 4 brända modem per år, till ca 1 som värst.
Själv så har jag modemet sitter med hemma byggt överspännings skydd,
och från modemet kör jag fiber till switcharna i huset resp garaget.
Förra året small det rejält. Alla datorer höll, Men ett adsl modem rök ordagrant,
Och locket på adsl filtret låg i andra sidan rummet... Men allt annat höll.
- prototypen
Jag är väl inte världens bästa på svenska, men om man läser genom vad man skrivit och sas smakar på "kund dator" och "kunddator" så kanske det blir bättre. Vad jag ser hos mina barn är att det är svårt med mellan slag och punkt.
Sedan är du inte den förste att bli kritiserad för språket.
Vill man se mer av sär skrivningar så besök avigsidan.
Protte
Sedan är du inte den förste att bli kritiserad för språket.
Vill man se mer av sär skrivningar så besök avigsidan.
Protte